OMSTRIDT FORSLAG: Forslaget om nye regler for flygeres arbeidstid er avvist av EU-parlamentets transportkomité. (Illustrasjonsfoto: NTB scanpix)
Omstridte flytidsregler avvist i EU-parlamentet
Norske flygere har advart mot nye EU-regler for piloters arbeidstid. Nå er reglene avvist i EU-parlamentets transportkomite, som vil stramme dem inn.
Transportkomiteen stemte mandag nei til de nye arbeidsreglene om fly- og hviletid.
Forslaget er ment å stramme inn det europeiske regelverket, gjøre det sikrere og hindre at slitne flygere setter seg bak spakene. Det innebærer at en pilots flytid og såkalte standbytid vil kunne være maksimalt 16 timer.
I dag kan den være mellom 20 og 26 timer i noen av EU-landene.
– Det er ikke et spørsmål om hvorvidt de nye reglene vil føre til ulykker her til lands. Det er et spørsmål om når det skjer, sa Petter Førde i Norsk Flygerforbund til Klassekampen mandag.
EUs samferdselskommissær Siim Kallas mener imidlertid Parlamentets komité med sitt nei «setter nøkkeltiltak for flysikkerhet i fare».
– Vi gratulerer parlamentarikerne med deres sterke sikkerhetsstandpunkt. Det er dette europeiske borgere venter av EU, sier Nico Voorbach i den europeiske flygersammenslutningen ECA.
– Vi ber Kommisjonen trekke forslaget og komme tilbake med en reelt sikkert pakke, sier han.
Forslaget er ment å stramme inn det europeiske regelverket, gjøre det sikrere og hindre at slitne flygere setter seg bak spakene. Det innebærer at en pilots flytid og såkalte standbytid vil kunne være maksimalt 16 timer.
I dag kan den være mellom 20 og 26 timer i noen av EU-landene.
Kortere
Parlamentskomiteen vil ha enda kortere arbeidsperioder, noe ulike flygerforbund også ber om. Mens forslaget legger opp til maks elleve timers flytid om natten, viser interesseorganisasjoner til forskning og mener det må være maks ti.– Det er ikke et spørsmål om hvorvidt de nye reglene vil føre til ulykker her til lands. Det er et spørsmål om når det skjer, sa Petter Førde i Norsk Flygerforbund til Klassekampen mandag.
EUs samferdselskommissær Siim Kallas mener imidlertid Parlamentets komité med sitt nei «setter nøkkeltiltak for flysikkerhet i fare».
Parlamentets avgjørelse
Forslaget fra EU-kommisjonen er allerede vedtatt av medlemslandene, men kan nå bli stoppet i EU-parlamentet. Om plenumsforsamlingen der støtter opp om transportkomiteens vedtak, må Kommisjonen enten endre forslaget eller opprettholde dagens regelverk.– Vi gratulerer parlamentarikerne med deres sterke sikkerhetsstandpunkt. Det er dette europeiske borgere venter av EU, sier Nico Voorbach i den europeiske flygersammenslutningen ECA.
– Vi ber Kommisjonen trekke forslaget og komme tilbake med en reelt sikkert pakke, sier han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.