Mikrofly fikk motorstopp
Et mikrofly fikk i ettermiddag motorstopp, og møtte
nødlande på et jorde ved Fauske.
nødlande på et jorde ved Fauske.
– Dette ble meldt inn til oss klokken 14 i dag.
Meldingen gikk på at et mikrofly med motorstopp
var i ferd med å lande på Fauske, sier
operasjonsleder i Salten politidistrikt, Tom Ove
Hammer.
Meldingen gikk på at et mikrofly med motorstopp
var i ferd med å lande på Fauske, sier
operasjonsleder i Salten politidistrikt, Tom Ove
Hammer.
Politiet rykket ut, og det ble også sendt et Sea King
redningshelikopter fra Bodø.
redningshelikopter fra Bodø.
– Det ble raskt klart at piloten kom uskadd fra
dette, og redningsressursene ble da tilbakekalt.
dette, og redningsressursene ble da tilbakekalt.
– Varsler interne undersøkelser
Politiet har varslet Norges Luftsportforbund avdeling for
seilfly om hendelsen, forteller operasjonslederen videre.
seilfly om hendelsen, forteller operasjonslederen videre.
– Vi er nå ferdige med våre undersøkelser på
stedet. Forbundet har varslet videre interne
undersøkelser, sier Hammer.
stedet. Forbundet har varslet videre interne
undersøkelser, sier Hammer.
Piloten er en mann i midten av 30-årene hjemhørende
på Helgeland.
på Helgeland.
Flyet skal ha landet på et jorde på Tverrå ved Fauske.
– Skjer sjeldent
Ifølge Avisa Nordland skal flyet tilhøre Mosjøen
Mikroflyklubb.
Mikroflyklubb.
Leder i klubben, Lars Peder Larsen, var ikke kjent med
dette når NRK ringte, men forteller at de har fokus på
sikkerhet i alle ledd.
dette når NRK ringte, men forteller at de har fokus på
sikkerhet i alle ledd.
– Vi har sikkerhetsmøter og fokuset er der hele
tiden. Når det skjer en hendelse, følger vi opp med
interne møter, sier han til NRK.
tiden. Når det skjer en hendelse, følger vi opp med
interne møter, sier han til NRK.
Han forteller at det er svært sjeldent at nødlandinger
medfører personskade.
medfører personskade.
– Det skjer ikke ofte, nei. Skadene kommer heller
av at piloter tar unødvendige sjanser i lufta. Dette
har vi fokus på hos oss, og har luket bort slike
piloter.
av at piloter tar unødvendige sjanser i lufta. Dette
har vi fokus på hos oss, og har luket bort slike
piloter.
Pedersen sier at dersom en pilot er i tvil om han eller hun når
en flyplass i tide, så skal flyet tas ned.
en flyplass i tide, så skal flyet tas ned.
– Det finnes mange varianter av landinger utenfor
flyplasser. Noen ganger er det tryggest å ta det ned
på et jorde. Jeg vil si at sikkerheten er god nok,
absolutt, avslutter han.
flyplasser. Noen ganger er det tryggest å ta det ned
på et jorde. Jeg vil si at sikkerheten er god nok,
absolutt, avslutter han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.