Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
Norwegian - Sympatistreik fra offshoreflygerne er neppe aktuelt
Offshoreflygerne er til en viss grad i et system hvor kundene, altså oljeselskapene, er bevisst slike grusomme ting som nå foregår med Norwegian flygerne. Jeg er fremdeles forundret over at NHO tar så klart parti for Kjos. Effektene av det som nå skjer vil bety mye for deres medlemsbedrifter som kan få en arbeidsstokk bestående av innleide arbeidere fra utleieselskaper. Det er jo den veien det går. Det betyr naturligvis at LO og andre bevisste som Parat, nå bør kjenne sin besøkelsestid Med på laget har de selv om det politiske klimaet arbeider imot de på "golvet", også flygerne. Jeg er veldig glad over at SAS gir uttrykk for å støtte den Skandinaviske modellen hvor ansatte er i moderselskapet. Det forunderlige med det som nå skjer er at Norwegian har laget sine egne spilleregler slik du tydelig kunne høre i debattprogrammet torsdag. Du la vel merke til at Nodeland og Luftfartstilsynet har ordnet dispensasjonsordning for Norwegian når det gjelder flyregistrering?
Parat varsler sympatistreik på offshore-helikoptre
Parat ønsker nå å utvide den varslede sympatistreiken hos Norwegians kabinansatte til også å gjelde helikopterpiloter. Det kan ramme oljenæringen.
E24 skrev torsdag om at Parat og de kabinansatte i Norwegian velger å gå til sympatistreik for å støtte pilotene i Norwegian Air Norway. Dette mener NHO er ulovlig etter regelverket, og de vil vurderer å gå til Arbeidsretten for å stoppe det.
Fredag hadde NHO og Parat et nytt møte. Nå vil nemlig helikopterpiloter i Bristow AS og Lufttransport AS også starte sympatistreik. Bristow driver med helikoptertransport offshore, mens Lufttransport både driver luftambulanser og persontransport. Lufttransport må ikke blandes med Norsk Luftambulanse.
– Vi tar det til etterretning. Det er en helt annen situasjon enn med de kabinansatte, sier advokat og forhandler Sigbjørn Mygland i NHO, til E24.
Regelverket sier nemlig at man ikke kan sympatistreike hvis det fremmer egne interesser i en tariffavtale, ifølge NHO.
Det mener de at sympatistreiken til de kabinansatte gjør, men ikke med helikopterpilotene. – Slik vi ser det er det ikke felles interesser i tariffavtalene, sier Mygland om helikopter- og Norwegian-pilotene.
Mygland understreker at de fortsatt mener det er «uheldig» å bruke sympatistreik som virkemiddel i det han kaller en «ordinær tariffrevisjon» i Norwegian Air Norway. – Håper det løser seg
Daglig leder i Bristow AS, Arne Martin Gilberg, forteller at alle hans 153 piloter er organisert i Parat.
Det må nå gå 14 dager før sympatistreiken kan starte. Foreløpig mener Gilberg at det ikke er noen dramatikk.
– Vi håper naturligvis at streiken er over før den tid, sier han til E24.
Parat og Norwegian er fredag ettermiddag inne til forhandlinger hos Riksmegleren.
– Vi har nå kalt inn fagforeningen til et dialogmøte for å avklare hva en sympatistreik kan innebære for oss, sier han videre. Hos Lufttransport AS forteller administrerende direktør Stig Næsh at det ikke blir noen sympatistreik som vil ramme luftambulansene, og at heller ikke Parat ønsker dette. Næsh sier at luftambulansene er så viktige for liv og helse at regjeringen vil stanse en eventuell aksjon der svært raskt.
Det som kan bli rammet er selskapets persontransport mellom Bodø og Verøy, som de driver på kontrakt med Samferdselsdepartementet. I tillegg driver de også transport ut til skip for Kystverket fra basene i Bergen og Hammerfest.
– På et tidspunkt vil det bli kritisk for skipsfarten med en streik, men det er for tidlig å si noe om konsekvenser nå, sier Næsh til E24.
– Vi har troen på at denne konflikten løser seg, og det er selvfølgelig en trist situasjon for partene, sier Næsh om konflikten i Norwegian.
Varsler større støtteaksjoner: – Hvis de går ut i streik, vil Norwegian bli helt lammet
Danmarks største fagforening varsler sympatistreiker som kan lamme Norwegian. 50 fagforeninger innen transport i Norden oppfordres nå til å gjøre det samme.
Fredag formiddag varslet danske 3F at også de vil delta i en sympatistreik med de streikende pilotene i Norwegian.
– Våre kolleger i Norge har spurt om vi vil gå ut i en sympatikonflikt. Det har vi sagt ja til. Det må ses som en kraftig oppfordring til å finne en forhandlingsløsning, sier 3F-formann Jan Villadsen, til Fagbladet3F.dk.
3F, Fagligt Fælles Forbund, er med sine nær 300.000 medlemmer Danmarks største fagforening.
– 3F er helt klart nøkkelen i Danmark. Hvis de går ut i streik, vil Norwegian bli helt lammet. Da går operasjonen i stå, sier redaktør i det danske flybladet takeoff.dk, Henrik Baumgarten, til E24. Opptrapping
Torsdag varslet det danske Serviceforbundet de vurderer å ta inn 3.000 medlemmer i konflikten. – At Norwegian leier inn fly fra andre selskaper i en konfliktsituasjon, det finner vi oss ikke i. Dette er streikebryteri, sier leder i danske Serviceforbundet, John Dybart, til E24.
Han opplyser at de inntil 3.000 medlemmene kan bli tatt ut på alle danske lufthavner.
Men med 3F på banen vil en sympatistreik kunne få langt større konsekvenser. I tillegg til at deres medlemmer står for håndtering og håndtering av bagasje, har de også ansvar
for påfylling av drivstoff.
Ifølge NTB oppfordrer også nå Nordisk transportarbeiderforbund (NTF) sine fagforeninger i Norden til å gå til sympatistreik til støtte for Norwegian-flygerne. NTF er en sammenslutting av 50 ulike fagforeninger for transportarbeidere i Danmark, Finland, Island, Sverige og Norge.
– Dette er en svært kraftig oppfordring til partene om å sette seg ved forhandlingsbordet og finne en løsning på konflikten, sier Villadsen i 3F.
Om ikke Kjos og pilotene kommer til en enighet, kan sympatistreiken starte om tidligst to uker, på grunn av regler med krav om to runder med varsling. Sjokkert
Norwegian annonserte torsdag at de splitter selskapet som har driftet flytrafikken i Skandinavia, Norwegian Air Norway, i tre forskjellige datterselskaper.
– Jeg er sjokkert over at de gjør dette. Slik oppfører man seg ikke som ansvarlig arbeidsgiver i en konfliktsituasjon, sier Dybart i Serviceforbundet.
Også redaktøren i takeoff.dk ser også at splitten vil øke konfliktnivået.
– Om man ser på organisasjonen som en egg, kom Norwegian og Kjos i går med eggedeleren sin og laget den til tre mindre grupper. Disse kan man spille opp mot hverandre, og jeg tror ikke Norwegian har noen skrupler med å gjøre det, sier Baumgarten. Møtes igjen
Partene NHO luftfart og Parat møtes hos Riksmekleren klokken 13.00.
Det er foreløpig kun snakk om samtaler for å sondere om det er grunnlag for formelt å gjenoppta meglingen mellom partene.
– Det er åpenbart at man ønsker å finne en løsning på konflikten, som har vart altfor lenge og rammet altfor mange passasjerer, sier Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.
Flygerne i Norwegian Air Norway har streiket siden lørdag. Fra onsdag av har så godt som alle innenriksflyginger i Skandinavia vært innstilt, og det er anslått at rundt 35.000 passasjerer rammes hver dag. – Ikke hjelp Norwegian
Ifølge Aftenposten har også den internasjonale flygerorganisasjonen IFALPA bedt alle sine piloter om ikke å stille opp for Norwegian under streiken.
Foreningens visepresident, sørafrikanske Fanie Coetzee, kommer med oppfordringen i et brev til alle forbundets medlemsorganisasjoner rundt om i verden. I brevet ber han alle avstå fra å hjelpe Norwegian med å få leid fly og mannskap.
– Antallet piloter uten fast ansettelse i et flyselskap er økende, og Norwegian utnytter dette ved å sende piloter på løse kontrakter inn i konfliktområdet Skandinavia. Selv om Norwegian Pilot Union ikke er en medlemsorganisasjon, har flere av deres piloter valgt å være medlemmer hos Norsk Flygerforbund, skriver Coetzee.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.