LUFTFART
31. JAN. 2020 - 17:00
Snart fem år etter at det fløy for
første gang, er det like før Airbus H160 kan settes i drift.
Første selskap som tar det nye helikopteret i bruk
til offshoretransport, blir Shell Aircraft.
Det kom fram på helikoptermessa Heli-Expo som
arrangeres denne uka i Anaheim i California.
Flere utsettelser
Shell begrunner valget med at de har jobbet tett
med Airbus det siste året og satt seg inn i produksjons- og designfilosofien
som ligger til grunn for H160. De har konkludert med at dette er et innovativt
helikopter som potensielt kan gi store sikkerhetsframskritt og operasjonelle
fortrinn.
Shell Aircraft er et datterselskap av Shell
som blant annet opererer en flåte Dassault Falcon-forretningsjeter stasjonert i
Rotterdam og tre Sikorsky S-92A i Brunei i tillegg til å jobbe med
flysikkerhetsspørsmål i selskapet. Offshore-flygninger er stort sett satt ut
til andre operatører.
H160 under vintertesting i minus 37 i Rovaniemi i Finland i fjor. Foto: Airbus
Helicopters
Airbus H160 ble lansert
på Heli-Expo i Orlando, Florida i USA for ganske nøyaktig fem år
siden. Helikopteret fløy for første gang noen
måneder senere, 13. juni 2015. Da ble det sagt at H160 skulle sertifiseres og
leveres i 2018.
På Heli-Expo i 2018 var det klart at dette ble
utsatt. Da ble det sagt at britiske Babcock skulle bli lanseringskunde og ta
H160 i bruk som ambulansehelikopter fra 2019. Heller ikke dette målet ble nådd,
men nå skal Easa-sertifisering være kun uker unna. De nye Safran
Arrano-motorene ble sertifisert i fjor sommer.
Det skal nevnes at slike forsinkelser langt fra er
uvanlig i bransjen. Et annet nydesignet helikopter som gjennomførte sin
jomfruferd på samme tid, Bell 525 Relentless, hadde opprinnelig som mål å
sluttføre denne øvelsen i 2015. Det er ennå ikke sertifisert, og det er heller
ingen garanti for at det skjer i 2020.
Diger
Fenestron-rotor
Det er langt mellom at det designes nye helikoptre
fra blanke ark, og det er er plass til mange nyvinninger på H160: 68 patenter, liker Airbus å påpeke. Flere av
dem er godt synlige:
I profil ligner H160 en del på H175, men i
motsetning til storesøsteren har H160 Fenestron-halerotor, slik også de noe
mindre helikoptrene H135, H145 og H155 har. Dette er den største innkapslede
halerotoren som hittil er laget, og dessuten skiller den seg fra andre
Airbus-helikoptre ved at viftehuset er skråstilt.
I 1975 ble det gjort forsøk med fenestron på en
sjutonns Puma. Men her måtte halerotoren ha en diameter på 160 centimeter med
elleve rotorblader, og den var for kraftkrevende til at det ga noen
operasjonelle fordeler. Fortsatt er det slik at etterkommerne, Super Puma, flyr
med konvensjonelle halerotorer.
H160 har den hittil største Fenestron-halerotoren. Foto: Airbus
Helicopters
H160s halerotor har en diameter på
120 cm og viftehuset er skråstilt med 12 grader. Her er det også er en annen
iøynefallende designnyvinning:
Dobbeltdekker-stabilisatorer som skal bidra til bedre manøvreringsevne og
mindre aerodynamisk straff i lavere hastigheter og «hover»
De nye «blue edge»-rotorbladtuppene er utformet
som hockeykøller. De er designet for å minske og manipulere bladtuppturbulensen
og dermed redusere støy og vibrasjoner og dessuten gi bedre løft. Airbus hevder
at rotorbladdesignen skal redusere utvendig støy med 50 prosent sammenlignet
med en konvensjonell hovedrotor.
Vil tilbake til
Dauphin-dagene
H160 har en maksimal avgangsvekt på 5.670 kg, en
utholdenhet på 4 timer 10 minutter og en maksimal rekkevidde på over 460
nautiske mil. I offshorekonfigurasjon vil det kunne frakte tolv
passasjerer og bagasje cirka 120 nautiske mil. Marsjhastigheten er justert ned
fra 160 til 155 knop siden lanseringen.
Helikopteret kommer også i en privatflyversjon,
ACH160, som allerede er i ferd med å bygges.
Motorene skal ifølge produsenten ha et
drivstofforbruk som ligger 10-15 prosent under forrige generasjon og sørge for
et høyt effekt/vekt-forhold på H160. Hver av de to Arrano 1A-motorene yter
rundt 1.200 hestekrefter.
Airbus holder fortsatt detaljene i ordreboka for
seg selv. Selskapet har tidligere opplyst at målet er å produsere 40 helikoptre
i året fra slutten av 2022. Full kapasitet vil ligge på 50-55 maskiner årlig
fra to sluttmonteringslinjer i Marignane, like nordvest for Marseille i
Frankrike. Skroget bygges i Donauwörth i Tyskland.
For to år siden uttalte helikopterprodusenten
til Verticalmag at målet er å gjenvinne
markedsandelen i denne helikopterklassen de hadde i AS365 Dauphins glansdager,
nemlig 40 prosent.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.