Vil indrette store passagerfly til intensivafdelinger
En arbejdsgruppe, der kalder sig Caircraft, er langt fremme med planer om at kunne omdanne store passagerfly som Airbus A380 til hospitalsafsnit i britiske lufthavne.
I Storbritannien har frygten for ikke at have nok hospitalskapacitet i forbindelse med COVID-19-pandemien skabt grobrund for nye og innovative løsninger.
En gruppe af flyspecialister, entrepenører og sundhedspersonale, der kalder sig Caircraft, har lanceret idéen om at omdanne nogle af de mange store passagerfly, der er blevet sat på jorden, til hospitalsstuer til intensivbehandling af COVID-19-patienter. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Det vil være muligt at omdanne Airbus A380-fly, som British Airways har sat på jorden, og eventuelt Airbus A330´ere, der ikke lige nu er i beskæftigelse for Virgin Atlantic, til særlige hospitalsfly, der kan indrettes med 100 til 150 senge. Hele konverteringen vil ifølge Caircraft kunne ske i løbet af blot 10 dage.
Mobile og ledige fly
Indtil videre har forslaget mødt opbakning fra både flyselskaber, lufthavne og myndigheder, og lige nu afventer man, at den britiske regering vil godkende finansieringen af projektet, der blandt andet omfatter køb af medicinsk udstyr til de pågældende fly.
Indtil videre har forslaget mødt opbakning fra både flyselskaber, lufthavne og myndigheder, og lige nu afventer man, at den britiske regering vil godkende finansieringen af projektet, der blandt andet omfatter køb af medicinsk udstyr til de pågældende fly.
Det skulle angiveligt være British Airways og Virgin Atlantic, der bakker op om idéen, der indtil videre også har vakt interesse i USA, Canada, Tyskland og Malaysia. Projektgruppen har arbejdet meget intenst med forslaget i en uges tid, og i første omgang skal flyene placeres i de relevante lufthavne, hvorefter konverteringen kan begynde.
Der er to årsager til, at Caircraft-projektet har gode muligheder for at blive en realitet. For det første er flyene mobile og kan placeres i lufthavne i de områder, hvor der er brug for ekstra hospitalskapacitet. Herudover er de fleste passagerfly i øjeblikket sat på jorden på grund af myndighedsrestriktioner og manglede efterspørgsel.
Caircraft har ikke over for Reuters ønsket at kommentere, hvor meget det vil koste af omdanne flyene til intensivafsnit.
Lighus i Birmingham Airport
At luftfartsindustrien i Storbritannien kommer til at medvirke til løsninger i sundhedssektoren er også kommet til udtryk gennem etableringen af et midlertidigt lighus i Birmingham Airport.
At luftfartsindustrien i Storbritannien kommer til at medvirke til løsninger i sundhedssektoren er også kommet til udtryk gennem etableringen af et midlertidigt lighus i Birmingham Airport.
Det er en hangar på lufthavnens område, der er ved at blive indrettet til at kunne rumme op til 1.500 afdøde personer fra hele West Midlands-regionen. Det er planen, at det nye faciliteter skal være klar den 17. april.
“Birmingham Airport kan bekræfte, at man samarbejder med myndighederne om at stille et område og en hangar til rådighed for et midlertidigt lighus, der er placeret på Elmdon-siden af Birmingham Airport, for at hjælpe i forbindelse med COVID-19-pandemien,” hedder det i en meddelelse fra den britiske lufthavn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.