Fra Check-In:
Sådan vil Air France-KLM starte op igen
Air France-KLM har lagt en plan for, hvordan kapaciteten gradvist skal øges hen over sommeren. Kapaciteten forventes at være på 75 procent i slutningen af 2020.
Som følge af COVID-19-pandemien har Air France-KLM sat de fleste fly på jorden ligesom alle andre flyselskaber. Mindre end 10 procent af den sædvanlige kapacitet vil blive udbudt i april og maj.
Mens kapaciteten er på et minimum i øjeblikket, forventer den fransk-hollandske luftfartsgruppe en gradvis tilbagevenden til luften i løbet af indeværende år. Koncernchef i Air France-KLM, Ben Smith, oplyste til koncernens piloter fredag i sidste uge, at det vil tage to år at genvinde trafikniveauet fra 2019.
Ben Smith forventer, at trafikken gradvist vil kunne øges hen over sommeren i 2020 uden at komme i nærheden af den oprindelige planlagte kapacitet. I første omgang havde koncernchefen sat ambitiøse mål for at starte ruter op igen, men disse er siden blevet korrigeret.
Ben Smith forventer nu, at Air France-KLM vil kunne gennemføre 20 procent af det planlagte trafikprogram i juni, hvilket vil stige til 40 procent i juli og 60 procent i august. I resten af året forventes det, at kapaciteten vil ligge på 75 procent af det oprindeligt planlagte. Det har Air France-KLM-koncernchefen oplyst til piloterne ifølge det franske medie La Tribune.
Forhandler med Frankrig og Holland
La Tribune skriver, at Air France-KLM taber 25 millioner euro om dagen (187 millioner kroner, red.) under coronakrisen. Den store luftfartsgruppe forhandler med både de franske og hollandske regeringer om økonomisk støtte. Air France-KLM er delvist statskontrolleret af både den franske og hollandske stat.
La Tribune skriver, at Air France-KLM taber 25 millioner euro om dagen (187 millioner kroner, red.) under coronakrisen. Den store luftfartsgruppe forhandler med både de franske og hollandske regeringer om økonomisk støtte. Air France-KLM er delvist statskontrolleret af både den franske og hollandske stat.
Air France-KLM har brug for hjælp ude fra for at overleve krisen. Torsdag i sidste uge oplyste koncernen, at der bliver behov for likviditet i tredje kvartal, hvis ikke der kommer tilstrækkelig finansiel hjælp inden da.
Helt konkret foreligger der indtil videre to anmodninger om lån fra den franske stat. Den ene sigter mod at skaffe kontanter til brug på kort sigt, fire til fem måneder, mens den anden anmodning har sigte mod at dække de næste 12 til 18 måneder.
Hvis den franske stat skal garantere lånene til Air France, kan den kræve, at Air France-KLM ikke afskediger ansatte, selv om der vil blive et overskud af ansatte og fly ved udgangen af 2020, hvor kapaciteten altså forventes at være på 75 procent af det normale.
Selv om Air France ikke får brug for samtlige fly resten af året, vil selskabet stadig tage imod de to næste Airbus A350, der leveres i maj og juni. Der er imidlertid ikke truffet beslutning om levering af den sidste nye Boeing 787 Dreamliner og to A350’ere planlagt til levering i fjerde kvartal.
Ingen penge til lønninger i Norwegian Air UK
Norwegians britiske datterselskab er ikke i stand til at betale april-lønnen til selskabets piloter og kabineansatte. En lønkompensation fra den britiske regering kan være redningen.
Lidt flere end 1.000 piloter og kabinepersonale i Norwegian Air UK må kigge langt efter april-lønnen, der ifølge reglerne skal udbetales den 25. april, hvor det er lønningsdag. Der er nemlig ikke penge i kassen hos Norwegians britiske datterselskab.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.