Ved Rygge flyplass kan paradoksalt trafikken øke
Like før corona-krisen lammet verdens flytrafikk,
kunne Luftforsvaret åpne Rygge flyplass for sivil trening. Og i forrige uke
landet det første.
17. april 2020 19:21 – Oppdatert
17. april 2020 19:21
For
mer enn fire år siden opphørte all sivil luftfart ved Rygge flyplass utenfor
Moss. Men tirsdag i forrige uke landet et sivilt fly der igjen.
Paradoksalt
nok kan trafikken ved flyplassen kome til å øke i tiden fremover, til tross for
at kommersiell luftfart har krasjet etter at coronakrisen la lokk på det meste
av verdens flytrafikk.
Årsaken
er at Luftforsvaret har fått utvidet sin dispensasjon fra Luftfartstilsynet. Nå
kan de i større grad benytte sivile fly til militære formål, men samtidig har man
fått tillatelse til å støtte sivil luftfart.
–
De kan ved behov benytte Rygge som alternativ landingsplass eller til
treningsflyginger, skriver major Stian Roen, Luftforsvaret talsmann, i en epost
til ABC Nyheter.
Sivile
flyselskaper kan nå gjøre dette kostnadsfritt så selv om det ikke bidrar
økonomisk til Forsvaret, så kan det øke interessen fra flyselskapene.
Den
pågående corana-pandemien skal heller ikke utgjøre noen forskjell for om
treningen kan gjennomføres eller ikke, opplyser Roen også.
Årsaken
til at Luftforsvaret ved luftving 134 i midten av januar søkte om å få endret
vilkårene var henvendelser fra SAS om å få kunne benytte landingsplassen til
trening og utsjekk for piloter.
I
svaret fra Luftfartstilsynet, datert 11. mars 2020, heter det også at
eventuelle økte støyproblemer vil være tolererbare og innenfor angitte grenser
for omgivelsene.
Om
dette vil påvirke planene for en mulig gjenåpning av Moss lufthavn Rygge til
neste år, fremkommer ikke i svaret fra tilsynet.
Lufthavnen
ble formelt avviklet 1. november 2016 etter at Ryanair la ned basen på
flyplassen, etter innføringen av flypassasjeravgiften.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.