Dette er en erkjennelse av at SHT er seriøse, grundige og etterrettlige. Forsvaret har, så lenge jeg kan huske, gjort hva de kan for å underkjenne sivil kompetanse, senest av forsvarsministeren som kun lytter til råd av folk i uniform. Det gjelder lokaliseringen av de nye MPA flyene (P-8A) Før det gjorde Forsvaret det de kunne for å underkjenne Dørumutvalgets fagkompetanse når det gjaldt valg av nytt redningshelikopter. Forsvaret bløffet om NH90`s fantastiske egenskaper, også som redningshelikopter. Vel, ting går i riktig retning ser det ut til.(Red.)
Forsvarsdepartementet foreslår endringer i forskriften om undersøkelser av ulykker og hendelser i Forsvaret
Pressemelding | Dato: 07.04.2020
Forsvarsdepartementet sender forsvarsundersøkelsesforskriften ut på høring. I endringene som nå foreslås vil Statens havarikommisjon for Forsvaret overføres til Statens havarikommisjon for transport. Det nye navnet blir Statens havarikommisjon (SHK).
Statens havarikommisjon for Forsvaret er undersøkelsesmyndighet for ulykker og alvorlig hendelser i forsvarssektoren. Den er en faglig uavhengig enhet plassert direkte under departementsråden i Forsvarsdepartementet.
Formålet med forslaget er å skape et stort fagmiljø for undersøkelse av ulykker og hendelser innenfor forsvarssektoren og transportsektoren. Dette vil legge til rette for en profesjonell og tillitsskapende etat med et bredt virkeområde som gjennom undersøkelser skal forhindre fremtidige ulykker og hendelser i forsvarssektoren og transportsektoren.
Høringsfristen er 29. mai 2020.
Departementet tar sikte på at endringene trer i kraft sammen med øvrige forskriftsendringer i transportsektoren 1. juli 2020.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.