Svensk flyselskab kaster håndklædet i ringen
Det svenske flyselskab BRA har mandag anmeldt betalingsstandsning og vil nu forsøge at rekonstruere virksomheden i et forsøg på at undgå en konkurs.
BRA blev det første skandinaviske flyselskab, der blev offer for coronakrisen. Mandag har selskabet anmeldt betalingsstandning for at søge beskyttelse fra kreditorerne, så det vil være muligt at igangsætte en rekonstruktion, der muligvis vil kunne sikre selskabets fortsatte drift efter sommeren.
Udviklingen i coronakrisen er gået stå stærkt, og selvom BRA har gjort alt, hvad der er muligt for at reducere omkostningerne, har det ikke været hurtigt nok. Pengekassen er tom, og nu er der brug for et pusterum.
“Efter nøje overvejelse har selskabets bestyrelse valgt at ansøge om rekonstruktion og at fryse virksomheden helt. Dette vil give os tid til at udvikle en langsigtet bæredygtig forretningsplan. Jeg beklager oprigtigt, hvordan dette kommer til at påvirke medarbejdere og kunder,” siger selskabets administrerende direktør Geir Stormorken i en pressemeddelelse.
Ingen regeringshjælp
Allerede den 19. marts valgte BRA at hjemsende hovedparten af selskabets 600 ansatte på den særlige svenske permitteringsordning, og den 1. april blev det besluttet at indstille al flytrafik frem til den 31. maj.
Allerede den 19. marts valgte BRA at hjemsende hovedparten af selskabets 600 ansatte på den særlige svenske permitteringsordning, og den 1. april blev det besluttet at indstille al flytrafik frem til den 31. maj.
Tilsyneladende har BRA været i en så svag finansiel situation, at selskabet ikke kunne overleve mere end nogle uger uden indtægter på trods af de omostningsreducerende muligheder, der ligger i permitteringsordningerne.
BRA mener da også, at den svensk regering kunne have gjort noget mere allerede nu.
“Efterhånden som virkningerne af coronakrisen blev tydelige, har BRA sammen med andre aktører i den svenske luftfartsindustri forsøgt at overtale den svenske regering til hurtigt at udvikle forskellige omkostningsbesparende foranstaltninger, ligesom andre landes regeringer har gjort for deres luftfartssektorer. Denne appel har hidtil ikke givet resultater,” konstaterer BRA.
30 procent af svensk indenrigsmarked
BRA beklager over for kunderne og lover samtidig, at man vil gøre sit yderste for at kompensere kunderne, når virksomheden åbner igen.
BRA beklager over for kunderne og lover samtidig, at man vil gøre sit yderste for at kompensere kunderne, når virksomheden åbner igen.
“Under genopbygningsperioden vil BRA gennemgå sin virksomhedsstruktur og identificere effektivitetsmuligheder for at sikre, at forholdene er de bedste, når luftfartsindustrien har mulighed for at genstarte,” lyder det.
BRA står for Braathens Regional Airlines, og selskabet flyver til mange indenrigsdestinationer i Sverige med årligt to millioner passagerer. Markedsandelen på det svenske indenrigsmarked er omkring 30 procent.
BRA er ejet af norske Per G. Braathen og nærmeste familie via investeringsselskabet Braganza. I bestyrelsen sidder blandt andet danske Vagn Sørensen, der for år tilbage var vicekoncernchef i SAS.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.