Den mangeårige avtalen om hjemføring til Sola av Braathen
SAFEs tidligere Douglas DC-6B Cloudmaster fra Alaska er nå blitt kansellert.
Jan-Petter Helgesen
SOLA
De mange forsinkelsene, koronasmitten og høy dollarkurs satte
sluttstrek for prosjektet som Flyhistorisk museum, Sola, og en gjeng av
tidligere ledere i Braathens SASFE har arbeidet med i mer enn fem år. Den høye
kursen på dollars gjorde at Jærmuseet som ville blitt de formelle eiere av flyet
, hadde fått en merutgift på omkring en million kroner, opplyser Flygebladet som
er et informasjonsblad for flymuseet på Sola.
Denne ekstrautgiften ble for høy. Ludvig G. Braathens fond
som opprinnelig skulle finansiere kjøpet, viste seg også å inneholde mindre
penger enn antatt. Fondet var beregnet å ha 4,07 millioner kroner.
Restriksjonene omkring korona-viruset gjorde også
fergeflygingen fra Fairbanks i Alaska til Sola umulig å gjennomføre. De
amerikanske flygerne hadde blitt satt i 14 dagers karantene etter landingen på
Sola, noe som var umulig for dem å godta.
Flyhistorisk museum går dermed glipp av et fly som ville
blitt en hovedattraksjon for museet. Flyet blir nå stående i Fairbanks og Evert
Air Cargo er villig til å overføre det til Norge på et senere tidspunkt. I
følge Flygebladet er mulighetene for at så skjer å anse som små.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.