onsdag 3. april 2013

VG og Avinor om punktlighet



Hvert femte fly forsinket

VERRE: Det har blitt verre på Oslo lufthavn Gardermoen de siste årene. Foto: Paul Kleivan, NTB Scanpix
VERRE: Det har blitt verre på Oslo lufthavn Gardermoen de siste årene. Foto: Paul Kleivan, NTB Scanpix
Publisert 03.04.13 - 06:58, endret 03.04.13 - 06:58 (VG)
(VG Nett) Føler du at flyet alltid er forsinket? Kanskje ikke så rart når ni av landets ti største Avinor-flyplasser sliter med å holde rutetidene.

VG Nett følger

En gjennomgang VG har foretatt av Avinors tall fra første kvartal, viser nemlig at nesten samtlige av landets mest besøkte flyplasser har hatt en kraftig økning i antall forsinkelser de siste årene.

Gjennomgangen viser at nesten hvert femte fly som har tatt av fra Gardermoen hittil i år, har vært forsinket. Det er en betydelig økning fra samme periode i fjor og forfjor.

- Vi kan bekrefte at det har vært en lavere punktlighet første kvartal i år enn i fjor, og årsaken til det er sammensatt, sier medierådgiver ved Oslo Lufthavn, Joachim Westher Andersen.

Mer vinter

- Det har vært stor utenlandstrafikk og mer vinter i Europa i år, det har også vært en bra vinter med mye vær her i landet. Et nytt innflygingssystem har ført til redusert kapasitet og noen forsinkelser, i tillegg er det alltid interne selskapsrelaterte forhold som påvirker avgangene.

- Kan dere love passasjerene forbedring i tiden fremover?

- Vi kan i alle fall love passasjerene at vi gjør alt vi kan for å forhindre forsinkelser, sier medierådgiveren.

Også flyselskapene har erfart at det nye innflygingssystemet på Gardermoen har bydd på utfordringer.

- Spesielt i mars rammet dette alle flyselskapene og påvirket også vår trafikk. I tillegg har vi innført et nytt IT-system i SAS, som i innkjøringsfasen har ført til at passasjerer har registrert at det har gått litt treigere hos oss. Punktlighet betyr mye for både passasjerene og for oss, og vi lover en langt høyere punktlighet i tiden fremover, sier informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen.

Utfordringer

Informasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen, bekrefter at også de har opplevd en økning i antall forsinkelser etter nyttår.

- Mye er knyttet det nye innflygingssystemet, og forsinkelser på Gardermoen påvirker trafikken til andre flyplasser også. Og vinteren i Norge byr alltid på en rekke utfordringer, både med deising og tøffe værforhold som krever at man må lande på en alternativ flyplass, sier Sandaker-Nielsen.

Avinors oversikt viser at utviklingen i antall forsinkede avganger ikke er mye bedre på de andre store flyplassene.

I nord har kraftig vintervær ført til en rekke forsinkelser. Verst i klassen er Hammerfest hvor antall forsinkelser nesten har doblet seg.

I Tromsø har hver tredje avgang vært forsinket hittil i år, eller nesten 500 flere i forhold til samme tid i 2012.

- Nå gleder vi oss til sommeren slik at vi får igjen pusten. Været har vært ekstremt den siste tiden, sier pressekontakt Hans Børre Joakimsen ved Tromsø lufthavn, Langnes, til VG.

Vanskelige forhold

Joakimsen forteller at det har snødd veldig mye fra før påske til nå, noe som har ført til svært dårlig sikt. I tillegg har sterk vind sørget for svært vanskelige flyforhold i Tromsø.

- Vi er veldig godt utstyrt, men når sikten er bortimot null, hender det at flyene må gå til Bardufoss, og at passasjerene må ta buss fra Bardufoss til Tromsø, sier Joakimsen.

Selv om det er vanskelig å gjøre noe med været, forsikrer Joakimsen at alle kommer seg dit de skal, og at flyselskapene betaler for transporten dersom passasjerene sendes til nærliggende flyplasser.

Ifølge Avinor er en flyforsinkelse definert som en avgang som går minimum 15 minutter senere enn oppsatt.
 

Upresist om punktlighet

I en VG-artikkel 3. april hevdes det at 10 av Avinors lufthavner har store punktlighetsutfordringer, men bildet er nok mer nyansert.

VG retter i artikkelen spesielt stor oppmerksomhet mot Oslo Lufthavn Gardermoen, og viser til at lufthavnen i første kvartal i 2013 har en punktlighet på omkring 82 prosent sammenlignet med rundt 86 prosent i første kvartal i fjor. Dette henger i hovedsak, som artikkelen også nevner, sammen med innføringen av nye innflygningsrutiner, der både planlagte reguleringer og kartoppdateringer hos flere flyselskap medførte forsinkelser. VG skriver også at punktligheten ved landets hovedflyplass er blitt dårligere de siste årene.

-Vi beklager selvfølgelig forsinkelsene i første kvartal overfor passasjerene, men det vi snakker om her er en midlertidig situasjon. Litt vanskelig er det også å se at punktligheten ved Oslo Lufthavn Gardermoen skal ha blitt verre de siste årene. Så sent som i 2012 mottok lufthavnen prisen som Europas mest punktlige storlufthavn av Flightsat.com med en punktlighet på 87 prosent, sier konserndirektør kommunikasjon og merkevare, Egil Thompson.

90 prosent punktlighet Samtidig trekker VG fram lufthavner som Bergen, Kristiansand og Molde lufthavn, som eksempler på Avinors punktlighetsutfordringer.

-Det kan da være verdt å merke seg at disse lufthavnene har en punktlighet i 2013 på nærmere 90 prosent – og det over tre vintermåneder. Når også lufthavner som Stavanger, Trondheim og Ålesund oppnår mellom 83 og 86 prosent punktlighet i det samme kvartalet er det all grunn til å glede seg over disse tallene. At det ved flere lufthavner nordover har vært lav punktlighet i løpet av årets tre første måneder bør heller ikke overrasket noen. Landsdelen har opplevd en tøff vinter, sier Thompson.

I førstedivisjon For øvrig var punktligheten ved Avinors lufthavner i 2012 på 88 prosent.

-Det er i verdensklasse – og resultatet av et godt samarbeid mellom Avinor og flyselskapene. Det er ingen grunn til å tro at tallene blir dårligere i år, avrunder Thompson.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.