Nå unngår flyreisende langrutene til Norwegian
Flyreisende styrer unna Norwegians langdistanseruter. Reisebyråtopper sier at selskapet må rydde opp raskt før salgssvikten også rammer selskapets Europa-ruter.
Publisert: Oppdatert:
Hos landets nest største reisebyrå for privatreisende, Ticket Feriereiser, opplever de nå at kunder uttrykkelig gir beskjed om at de ønsker å betale ekstra for å unngå Norwegians langdistanseruter.
Ticket merker nedgang i billettsalget på rutene til New York og Bangkok, de to rutene som har vært hardest rammet av de senere ukers forsinkelser og kanselleringer.
- Passasjerer sier at de heller betaler en høyere billettpris for å unngå Dreamliner-flyene til Norwegian. Vi opplever dessuten at kunder som har kjøpt billetter med andre flyselskap har gitt uttrykk for lettelse for valgene sine, sier markedssjef Ellen Wolff Andresen i Ticket til Aftenposten.
Hun ønsker ikke å si hvor stor nedgangen i billettsalget på langrutene er, men at en del kunder er veldig tydelige på at de ikke vil reise med Norwegian når de skal ut på langtur.
Norwegian har allerede nektet hundrevis av misfornøyde kunder erstatning. Over 200 klager ligger nå på bordet hos Transportklagenemnda, som alle handler om forsinkede og kansellerte flygninger.
– Vi har aldri før sett tilsvarende omfang av klager i en enkeltsak. Det skyldes nok de spesielle omstendighetene, sier lagdommer Einar Kaspersen i Borgarting lagmannsrett som er leder for nemnda.
Han sier de vil forsøke å behandle flest mulig klager samtidig i mars.
Men det kan fort endre seg hvis de massive forsinkelsene og kanselleringene vedvarer, advarer hun:
- Norwegian må få orden på langruteoperasjonene og selskapet må ordne opp nå. Dessuten må Norwegian bedre informasjonen til de mange kundene som rammes. Vi ser også at det vil bli en utfordring for dem dersom selskapet velger og ikke etterkomme krav om kompensasjon fra passasjerer som er rammet av problemene. De bør lytte til Forbrukerrådets henstilling, sier Andresen.
- Jobbreisende er opptatt av mer fleksibilitet enn det rutetilbudet Norwegian har på sine langdistanseflyvninger. Vi opplever derfor liten, nærmest ingen etterspørsel etter disse produktene, sier adm.dir. i Berg-Hansen Reisebyrå, Per Arne Villadsen.
Han sier at jobbreisende er avhengig ev et pålitelig produkt:
- Personlig tror jeg nok noen flere forretningsreisende ville valgt Norwegian dersom operasjonene hadde vært mer stabile. Det er ingen tvil om at de senere tids hendelser har satt dem langt tilbake på å etablere dette passasjergrunnlaget, sier Villadsen.
- De er på en helt annen konkurransearena enn tidligere der den største konkurrent er velfungerende allianser. Det kreves mer for å lykkes i Champions League enn i en lokal eliteserie. Det må Norwegian nå ta inn over seg. I verste fall vil satsingen på langruter gå ut over Norwegians evne til å videreutvikle og dyrke dagens suksesselskap, advarer Villadsen.
Hans kollega i landets største reisebyråkjede, Via Egencia, Rune Feltman, sier også at selskapet må vise til en langvarig stabil drift før dette langrutemarkedet åpner seg for jobbreisende.
- Så lenge utfordringene til Norwegian er isolert til problemene rundt langdistanseflyvingene, tror jeg dette vil løse seg for Norwegian når de på et eller annet tidspunkt får bukt med problemene. Vi ser foreløpig ikke tegn til at problemene til selskapet på langdistanse har smittet over og gitt en usikkerhet også på deres øvrige ruter, sier Feltman.
- Nå har vi drevet en vellykket kortdistanseoperasjon i over ti år og er et av Europas punktligste flyselskaper. Jeg tror derfor at kundene vil velge oss, selv om de store forsinkelsene på enkelte langruter den siste tiden har vært uakseptabelt lange, sier han.
Norwegians talsmann sier at selskapet regner med å ha sine langdistanse-operasjoner i rute fra tirsdag av.
Ticket merker nedgang i billettsalget på rutene til New York og Bangkok, de to rutene som har vært hardest rammet av de senere ukers forsinkelser og kanselleringer.
- Passasjerer sier at de heller betaler en høyere billettpris for å unngå Dreamliner-flyene til Norwegian. Vi opplever dessuten at kunder som har kjøpt billetter med andre flyselskap har gitt uttrykk for lettelse for valgene sine, sier markedssjef Ellen Wolff Andresen i Ticket til Aftenposten.
Hun ønsker ikke å si hvor stor nedgangen i billettsalget på langrutene er, men at en del kunder er veldig tydelige på at de ikke vil reise med Norwegian når de skal ut på langtur.
Klagebunken vokser
Samtidig gjør Norwegians store problemer at selskapet har gitt tidenes største klagebunke både hos flyselskapet og hos Transportklagenemda, melder Dagens Næringsliv.Norwegian har allerede nektet hundrevis av misfornøyde kunder erstatning. Over 200 klager ligger nå på bordet hos Transportklagenemnda, som alle handler om forsinkede og kansellerte flygninger.
– Vi har aldri før sett tilsvarende omfang av klager i en enkeltsak. Det skyldes nok de spesielle omstendighetene, sier lagdommer Einar Kaspersen i Borgarting lagmannsrett som er leder for nemnda.
Han sier de vil forsøke å behandle flest mulig klager samtidig i mars.
Kan bli verre
Så langt har ikke problemene på langrutene ikke har smittet over på billettsalget i Europa og innen Norge.Men det kan fort endre seg hvis de massive forsinkelsene og kanselleringene vedvarer, advarer hun:
- Norwegian må få orden på langruteoperasjonene og selskapet må ordne opp nå. Dessuten må Norwegian bedre informasjonen til de mange kundene som rammes. Vi ser også at det vil bli en utfordring for dem dersom selskapet velger og ikke etterkomme krav om kompensasjon fra passasjerer som er rammet av problemene. De bør lytte til Forbrukerrådets henstilling, sier Andresen.
Skremmer forretningsreisende
Forretningsreisende har i stor grad holdt seg unna Norwegians langdistanseruter, og situasjonen bedrer seg ikke etter de siste ukers kaos:- Jobbreisende er opptatt av mer fleksibilitet enn det rutetilbudet Norwegian har på sine langdistanseflyvninger. Vi opplever derfor liten, nærmest ingen etterspørsel etter disse produktene, sier adm.dir. i Berg-Hansen Reisebyrå, Per Arne Villadsen.
Han sier at jobbreisende er avhengig ev et pålitelig produkt:
- Personlig tror jeg nok noen flere forretningsreisende ville valgt Norwegian dersom operasjonene hadde vært mer stabile. Det er ingen tvil om at de senere tids hendelser har satt dem langt tilbake på å etablere dette passasjergrunnlaget, sier Villadsen.
«Spiller i Champions League»
Toppsjefen i Berg-Hansen er klar på at Norwegian straks må ta grep om situasjonen og ikke minst ivareta passasjerene på en bedre måte:- De er på en helt annen konkurransearena enn tidligere der den største konkurrent er velfungerende allianser. Det kreves mer for å lykkes i Champions League enn i en lokal eliteserie. Det må Norwegian nå ta inn over seg. I verste fall vil satsingen på langruter gå ut over Norwegians evne til å videreutvikle og dyrke dagens suksesselskap, advarer Villadsen.
Hans kollega i landets største reisebyråkjede, Via Egencia, Rune Feltman, sier også at selskapet må vise til en langvarig stabil drift før dette langrutemarkedet åpner seg for jobbreisende.
- Så lenge utfordringene til Norwegian er isolert til problemene rundt langdistanseflyvingene, tror jeg dette vil løse seg for Norwegian når de på et eller annet tidspunkt får bukt med problemene. Vi ser foreløpig ikke tegn til at problemene til selskapet på langdistanse har smittet over og gitt en usikkerhet også på deres øvrige ruter, sier Feltman.
Stabilt
Hos Norwegian sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen at selskapet fremdeles opplever billettsalget på langrutene som «stabilt godt».- Nå har vi drevet en vellykket kortdistanseoperasjon i over ti år og er et av Europas punktligste flyselskaper. Jeg tror derfor at kundene vil velge oss, selv om de store forsinkelsene på enkelte langruter den siste tiden har vært uakseptabelt lange, sier han.
Norwegians talsmann sier at selskapet regner med å ha sine langdistanse-operasjoner i rute fra tirsdag av.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.