Norwegian-sjef Bjørn Kjos har bedt passasjerene om unnnskyldning etter alt kaoset den siste tiden. Foto: NTB scanpix
Kjos skal møte Boeing-ledelsen neste uke
Norwegians administrerende direktør Bjørn Kjos skal neste uke møte Boeing-ledelsen i Seattle i USA for å diskutere Dreamliner-problemene.
Da Norwegian inngikk avtale med Boeing om kjøp av Dreamliner-flyene, var en vedlikeholdsavtale som kalles Boeing GoldCare en del av pakken. Boeing bruker det frittstående selskapet Nayak til å utføre selve vedlikeholdsarbeidet på disse flyene. Kjos antyder overfor VG at han i møtet med Boeing-ledelsen neste uke kan kreve endringer på dette punktet.
– De som jobber med vedlikehold har ikke vært trent nok til å oppdage feilene og fikse dem. Vi må se om vi skal skifte ut noen av de som håndterer flyene våre, sier Kjos.
Norwegians flåtesjef Tore Jenssen vil ikke bekrefte om det blir lagt fram krav om endringer. Jenssen opplyser at Norwegian kan komme seg ut av vedlikeholdsavtalen dersom selskapet ikke er fornøyd med kvaliteten som blir utført. Dette vil ikke koste Norwegian noe og er noe som er sikret i kontrakten, legger han til.
Han sier Nayak var blant flere som sto på en liste da Boeing og Norwegian skulle inngå avtalen, og at det var Norwegian som til slutt godkjente Nayak. Jenssen sier at alternativet til en slik avtale er å gjøre vedlikeholdet med egne ansatte, eller kjøpe tilsvarende tjenester fra andre.
Nayak-direktør Patrick Morcus ønsker ikke å kommentere saken og sier vedlikeholdsavtalen er inngått med Boeing.
Dette fra E24:
– De som jobber med vedlikehold har ikke vært trent nok til å oppdage feilene og fikse dem. Vi må se om vi skal skifte ut noen av de som håndterer flyene våre, sier Kjos.
Norwegians flåtesjef Tore Jenssen vil ikke bekrefte om det blir lagt fram krav om endringer. Jenssen opplyser at Norwegian kan komme seg ut av vedlikeholdsavtalen dersom selskapet ikke er fornøyd med kvaliteten som blir utført. Dette vil ikke koste Norwegian noe og er noe som er sikret i kontrakten, legger han til.
Han sier Nayak var blant flere som sto på en liste da Boeing og Norwegian skulle inngå avtalen, og at det var Norwegian som til slutt godkjente Nayak. Jenssen sier at alternativet til en slik avtale er å gjøre vedlikeholdet med egne ansatte, eller kjøpe tilsvarende tjenester fra andre.
Nayak-direktør Patrick Morcus ønsker ikke å kommentere saken og sier vedlikeholdsavtalen er inngått med Boeing.
Dette fra E24:
Misfornøyd Kjos varsler oppvask
Norwegian-sjef Bjørn Kjos går langt i å varsle at han vil kreve endringer i selskapets «Dreamliner»-prosjekt når han møter Boeing-ledelsen i Seattle i neste uke.
- De som jobber med vedlikehold har ikke vært trent nok til å oppdage feilene og fikse dem. Vi må se om vi skal skifte ut noen av de som håndterer flyene våre, sa Kjos i et intervju i VG fredag.
Da Norwegian inngikk avtale om kjøp av Dreamliner-fly var vedlikeholdsavtalen «Boeing GoldCare» en del av pakken. Boeing bruker det frittstående selskapet Nayak, til å utføre selve vedlikeholdsarbeidet på Norwegian sine fly.
Flåtesjef i Norwegian, Tore Jenssen, vil til VG fredag, ikke bekrefte at det blir krav om endringer.
- Jeg kan ikke svare for Bjørn. Vi er happy med GoldCare slik det fungerer i dag, selv om noe kunne vært bedre, sier Jenssen.
- Kan avbryte kontrakten
Han forklarer at Norwegian likevel kan komme seg ut av avtalen dersom de ikke er fornøyd med kvaliteten som utføres.
- Det er sikret i kontrakten og er ingen omfattende prosess.
- Vil det koste Norwegian dyrt?
- Det vil ikke koste oss noe som helst.
- Nayak omtales som et selskap med erfaring på kort- og mellomdistansefly, men med lite erfaring med vedlikehold av store flytyper. Var Norwegian ved signering klar over at det var Nayak som skulle vedlikeholde og reparere flyene?
- Ja, det var vi. Det var en dialog mellom Boeing og Norwegian om hvilke selskap som skulle brukes. Det var en liste med flere selskaper, men det var vi som til slutt godkjente at Nayak utfører jobben. Det hadde ikke blitt dem om ikke vi godkjente det.
- Var det Boeing eller Norwegian som først brakte Nayak inn i på listen over aktuelle kandidater?
- Det kom gjennom en dialog.
- Hva var alternativet til denne vedlikeholdskontrakten?
- Norwegian mener Boeing GoldCare er de beste til å utføre vedlikeholdet på denne type fly ettersom det finnes begrenset erfaring på flytypen. Alternativet er teoretisk å gjøre vedlikeholdet med egne ansatte eller kjøpe tilsvarende tjeneste fra andre, forklarer Jensen.
- Vil ha færrest mulig ansatte
En som mener man burde brukt egne ansatte er leder i Norsk Flytekniker Organisasjon, Roger Handeland. Han tror Norwegian lot være å bruke egne flyteknikere fordi selskapet har som prinsipp å ha færrest mulig egne ansatte.
- Norwegian ønsker heller å kjøpe tjenester. Det gjelder besetning som blir leid inn fra vikarbyråer, det gjelder handling og nå også flyteknikere, sier Handeland, og fortsetter:
VG har vært i kontakt med Nayak-direktør Patrick Morcus. Han ønsker ikke å svare på spørsmål om Bjørn Kjos' uttalelser.
- Jeg vil ikke kommentere det. Vår avtale er med Boeing. Du får ingen svar på dette fra Nayak, sier Morcus.
VG har også spurt Boeing helt konkret om uttalelsene til Bjørn Kjos. Tilbakemeldingen var at de kunne komme med en uttalelse først på mandag.
Da Norwegian inngikk avtale om kjøp av Dreamliner-fly var vedlikeholdsavtalen «Boeing GoldCare» en del av pakken. Boeing bruker det frittstående selskapet Nayak, til å utføre selve vedlikeholdsarbeidet på Norwegian sine fly.
Flåtesjef i Norwegian, Tore Jenssen, vil til VG fredag, ikke bekrefte at det blir krav om endringer.
- Jeg kan ikke svare for Bjørn. Vi er happy med GoldCare slik det fungerer i dag, selv om noe kunne vært bedre, sier Jenssen.
- Kan avbryte kontrakten
Han forklarer at Norwegian likevel kan komme seg ut av avtalen dersom de ikke er fornøyd med kvaliteten som utføres.
- Det er sikret i kontrakten og er ingen omfattende prosess.
- Vil det koste Norwegian dyrt?
- Det vil ikke koste oss noe som helst.
- Nayak omtales som et selskap med erfaring på kort- og mellomdistansefly, men med lite erfaring med vedlikehold av store flytyper. Var Norwegian ved signering klar over at det var Nayak som skulle vedlikeholde og reparere flyene?
- Ja, det var vi. Det var en dialog mellom Boeing og Norwegian om hvilke selskap som skulle brukes. Det var en liste med flere selskaper, men det var vi som til slutt godkjente at Nayak utfører jobben. Det hadde ikke blitt dem om ikke vi godkjente det.
- Var det Boeing eller Norwegian som først brakte Nayak inn i på listen over aktuelle kandidater?
- Det kom gjennom en dialog.
- Hva var alternativet til denne vedlikeholdskontrakten?
- Norwegian mener Boeing GoldCare er de beste til å utføre vedlikeholdet på denne type fly ettersom det finnes begrenset erfaring på flytypen. Alternativet er teoretisk å gjøre vedlikeholdet med egne ansatte eller kjøpe tilsvarende tjeneste fra andre, forklarer Jensen.
- Vil ha færrest mulig ansatte
En som mener man burde brukt egne ansatte er leder i Norsk Flytekniker Organisasjon, Roger Handeland. Han tror Norwegian lot være å bruke egne flyteknikere fordi selskapet har som prinsipp å ha færrest mulig egne ansatte.
- Norwegian ønsker heller å kjøpe tjenester. Det gjelder besetning som blir leid inn fra vikarbyråer, det gjelder handling og nå også flyteknikere, sier Handeland, og fortsetter:
VG har vært i kontakt med Nayak-direktør Patrick Morcus. Han ønsker ikke å svare på spørsmål om Bjørn Kjos' uttalelser.
- Jeg vil ikke kommentere det. Vår avtale er med Boeing. Du får ingen svar på dette fra Nayak, sier Morcus.
VG har også spurt Boeing helt konkret om uttalelsene til Bjørn Kjos. Tilbakemeldingen var at de kunne komme med en uttalelse først på mandag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.