mandag 6. januar 2014

Norwegian vs. Boeing

PROBLEMBARN: Det er Dreamliner-fly av denne typen som har skapt problemer for flyselskapet Norwegian den siste tiden. (Foto: Mary Ann Chastain / Reuters / NTB scanpix)

Norwegian krever både penger og rabatt av Boeing

Overfor Norwegian-ledelsen innrømmer Boeing at Dreamliner-flyene ikke har prestert som avtalt. Det norske flyselskapet krever både rene penger og rabatt på nye fly.

Under møtet mandag kveld ble partene ifølge VG enige om utvide serviceavtalen til å omfatte to nye underleverandører.
– Dette er leverandører som har kompetanse på nettopp de problemene vi har hatt, sier administrerende direktør Asgeir Nyseth i Norwegian Lang Haul, datterselskapet som flyr Norwegians langdistanseruter.

Beholder Nayak

Det skal imidlertid ikke være aktuelt å kutte ut Nayak, som i dag er et av serviceselskapene som Boeing bruker i sitt program Boeing Gold Care.
Ifølge Nyseth innrømmer Boeing at de ikke har levert et produkt som er i henhold til operative kravene som ligger i avtalen.
– Flyene kommer med en garanti som sier at de skal være noen og nitti-prosent pålitelige. Det er vi enige om at de ikke har vært. Derfor diskuterer vi nå økonomisk kompensasjon, sier han.

Boeing kommenterer

Ingen i Boeings delegasjon til møtet ønsket å snakke med pressen mandag, men i en epost til VG skriver talsperson Chamila Jayaweera følgende: «Vi forstår vår kundes frustrasjon og jobber videre med Norwegian for å finne løsninger og sørge for en fortsatt trygg og suksessrik operasjon av 787-flyene i flåten deres».
Selskapet ønsker ikke å kommentere om Norwegian er lovet økonomisk kompenasjon eller ikke.
Ifølge NRK koster Dreamliner-problemene Norwegian 100 millioner kroner bare i fjorårets tredje kvartal.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.