mandag 9. oktober 2017

AF066 oppdatering - Check-In

Motordele fra AF066 lokaliseret af helikopter fra Air Greenland. (Foto: AIB Denmark / Air Greenland)

Motorrester fra A380-fly fundet på Grønland

I et øde område på Grønland er der blevet lokaliseret rester fra den motor, der i forrige weekend totalhaverede på et Airbus A380-fly fra Air France.
Rester lokaliseret af en helikopter fra Air Greenland kan vise sig at få stor betydning.
Et Air France-fly af typen Airbus A380 var forrige søndag afsted på en flyvning fra Paris Charles de Gaulle til Los Angeles på rutenummer AF066, da den ene af flyets fire motorer pludselig totalhavarerede i luften omkring 370 kilometer sydøst for Nuuk. Flyet foretog herefter en sikkerhedslanding i Goose Bay Airport i Canada. Havariet, hvor motorens turbineblade og motorskjold blev revet af, var en af sidste uges mest omtalte historier i luftfarten.
Efterforskerne på sagen melder ifølge BBC, at man har fundet rester fra motoren i et øde område omkring 150 kilometer sydøst for byen Paamiut i det sydvestlige Grønland. Data fra flyets sorte bokse har afsløret, hvor motorhavariet skete, hvorefter der i onsdags blev sendt en helikopter fra Air Greenland afsted for at afsøge området. Og eftersøgningen gav således pote.
Dansk hjælp i undersøgelsen
Den franske havarikommission, Bureau d’Enquêtes et d’Analyses (BEA), er hovedundersøger på motorhavariet, mens den danske havarikommission yder assistance til BEA i form af blandt andet eftersøgning af motordele over Grønland.
”Den danske havarikommission er i gang med at lokalisere og bjærge dele fra motoren, hvilket sker i tæt dialog med BEA. Selve den praktiske opgave med at lokalisere og bjærge dele sker i samarbejde med Air Greenland A/S. Lokalisering og bjærgning af dele sker ved brug af helikoptere,” siger Martin Puggard, der er chef i Havarikommissionen, til CHECK-IN.dk.
“Vi kan på nuværende tidspunkt ikke udtale os om, hvilke dele der er lokaliseret og bjærget. Vi kan dog oplyse, at bjærgning og yderligere eftersøgning af dele vil fortsætte en periode endnu.”
BEA har den ledende rolle i undersøgelsen af hændelsen, selv om Danmark ifølge ICAO-reglerne har undersøgelsesforpligtigelsen, eftersom havariet skete i grønlandsk luftrum. Havarikommissionen i Danmark har imidlertid delegeret undersøgelsen til den franske havarikommission, fordi Frankrig er flyets registreringsland, flyoperatørens hjemland, flyets designland og flyets fabrikationsland samt at det ikke længere er på grønlandsk eller dansk territorium.
Mens den danske havarikommission leder efter rester fra motoren, fortsætter BEA med at undersøge og analysere data fra flyets to sorte bokse, der kan være med til at give svar på årsagen til hændelsen.
‘Stort boom’ fra motor
Passagerer på A380-flyet har efter hændelsen forklaret, at der var et ’stort boom’ efterfulgt af rystelser i omkring 30 sekunder, før motoren satte ud. En passager ved navn David Rehmar, der er tidligere flymekaniker, har fortalt til BBC, at han mener, havariet skyldtes en fejl i motorens turbineblade.
Airbus-flyet med 496 passagerer og 25 besætningsmedlemmer ombord blev omdirigeret til Goose Bay Airport i regionen Labrador i det østlige Canada, hvor det to timer senere uden problemer landede med tre motorer i drift.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.