tirsdag 2. april 2019

Ryanair - Selskapet fra helvete - ABC Nyheter


Advokater mener Ryanairs nye erstatningsregler er ulovlige
Blir flyet ditt forsinket eller kansellert, får du ikke lenger lov av Ryanair til å bruke selskaper som hjelper deg med å få utbetalt erstatning.
·        Camilla Tryggestad Visjø

(E24) Publisert: 18:00 - 19.11.2016

EU-forordningen som gir rett til økonomisk kompensasjon ved forsinkede fly har gitt opphav til et nytt marked. Flere selskaper tilbyr i dag tjenester, mot betaling, for å hjelpe passasjerer med å få erstatning fra flyselskapene.
Det liker ikke Ryanair, som nå har endret sine passasjerbetingelser.
For å ha rett på erstatning i henhold til EU-forordningen, må den reisende, ifølge Ryanairs avtale, henvende seg direkte til flyselskapet og deretter vente i opp til 28 dager på svar.
Først deretter kan en tredjepart drive inn forsinkelseserstatningene.
– Forhindrer kompensasjon
Ett av selskapene som hjelper flypassasjerer med å kreve inn erstatning for forsinkelser er Flyforsinkelse.com. Selskapets direktør, Johan Fugman mener Ryanair gjør noe de ikke har lov til.
– Ryanairs tilføyelser i vilkår og betingelser bidrar til å forhindre passasjerer i å motta kompensasjon, som er i strid med forordningene som er på området, sier Fugman til E24.
Han mener norske forbrukere må være klar over at de ikke alltid kan stole på betingelsene de skriver under på hos flyselskapene.
– Derfor er det viktig å ha fokus på at et flyselskap som Ryanair bevisst prøver å forringe passasjerers rett til kompensasjon, sier Fugman.
Ber passasjerer ignorere
Hans Christian Steensrup er Flyforsinkelse.coms norske advokat. Han er ikke i tvil om at Ryanair handler ulovlig.
– Sett i forhold til en vanlig norsk rettsoppfatning, og formodentlig tilsvarende i de fleste andre europeiske land, er det for meg uforståelig at Ryanair inntar en så lite passasjervennlig holdning ved indirekte å forsøke å innskrenke rekkevidden av EU-forordningen. Det er en selvfølge at passasjerene kan søke bistand hos hvem de vil, uten at dette skal ha betydning for deres lovmessige rett til å kreve erstatning, sier Steensrup til E24.
Han får støtte av selskapets svenske advokat, klar Henrik Östberg.
– Dette er bindende lovgivning. Den kan ikke bare fraskrives, da ville den jo være helt tannløs, sier Östberg til Dagens Industri.
Fordi flyselskapet ikke har retten på sin side, kan passasjerene like så godt ignorere de nye reglene, ifølge advokaten.
Ryanairs betingelser er ifølge advokatene direkte motstridende med EU-forordningen 261/2004 artikkel 15, som sier at flyselskaper ikke kan begrense eller forhindre flypassasjerer i å få kompensasjon i henhold til deres rettigheter.
Ryanair: – Beskytter reisende
Også EUclaim, et annet selskap som hjelper passasjerer med å kreve inn erstatning, lar seg frustrere over Ryanair's endringer.
– Det går ikke an å gjemme seg fra det faktum at de nye betingelsene er ulovlige. Ryanair prøver å begrense passasjerers rettigheter til å søke rettslig hjelp ved forsinkelser og kanselleringer som de er ansvarlige for, sier EUclaim's England-sjef Adeline Noorderhaven til Daily Mail.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.