Sigbjørn Stie
forteller:
Vi hadde nettopp tatt
av fra Actinia ca. 2 min. Med kurs for boreskipet med mannskapet som kunne
unnværes; utblåsningen var jo allerede et faktum flere dager tidligere, men med
utløp ca. 10km lenger syd, da vi fikk melding om at utblåsningen hadde flyttet
seg til like ved Actinia, og vi ble bedt om å returnere for å ta opp resten av
mannskapet da de kom til å ”abandon platform”.
Vi spurte om
gassforhold og fikk ”selvsagt svar om at det ikke var noen gassavlesning på
helidekk”. For å sikre oss mest mulig valgte vi å fly direkte inn i vinden over
boretårnet metblåsningen ca. 50m til venstre for helidekk. Platformen hadde nå
en klar helning mot utblåsningen. Etter en bratt innflyging landet vi med
”light on wheel and nose wheel” og fikk omgående resten av folkene ombord. Det
ble ganske folksomt. Avgang uten noen problemer bortsett fra tanker om mulig
antennelse av gassen. Dersom vinden hadde ført gassen rett over helidekk hadde
vi nok prøvd å ta opp mannskapet et annet sted på riggen.
Utblåsning
Actinia
Siden jeg akkurat nå har to agenter i området, Svein og Joni Ødegård, så vil du kunne lese mer om operasjonene i Sørøst Asia her på bloggen etter hvert. Svein og Joni var med på det hele. Jeg og.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.