Fra min agent på Fosen har jeg mottatt denne:
Ny, hemmelig forsvarsrapport avslører: - Kystvakten må seile uten NH-90-helikoptere i minst ti år
Ny, hemmelig forsvarsrapport avslører: - Kystvakten må seile uten NH-90-helikoptere i minst ti år
Et
NH-90-helikopter foretar en testlanding på KV-senja 22.mai 2014. En intern
studie i Forsvaret tar til orde for at Kystvakta ikke skal utstyres med NH-90
maskiner. Foto: Ragnar Bøifot.
Av Oddvar Nygård og Ola Solvang
Publisert:23.
januar 2018, kl. 14:22
Helikopterskandalen kan lamme
kystvakten de 10 neste årene. En arbeidsgruppe foreslår å bruke alle de norske
helikopterresursene på ubåtjakt.
·
Fabrikken har aldri klart å levere helikoptrene Norge har bestilt.
NH–90 maskinene skulle operere sammen med fregattene og Kystvakten. Mer enn 10
år etter at de første maskinene skulle vært på plass, har verken Fregattene
eller kystvaktskipene seilt et eneste tokt i rom sjø med operative helikoptere
om bord.
Problemene står fortsatt i kø, og
NH–90 vil trolig aldri kunne dekke det behovet for helikopterstøtte som lå til
grunn for bestillingen i 2001. Forsvarsstaben mener dagens reelle behov for
helikoptertimer er 5400 pr. år. Analyser fra Luftforsvaret peker mot at NH–90 i
beste fall vil kunne levere 2100 flytimer – fra 2030!
Ingenting å dele
på
Dette er bakgrunnen for de
oppsiktsvekkende konklusjonene i utkastet til rapport som Nordlys kjenner
innholdet i. NH–90 resursen er så begrenset at det rett og slett ikke er noe å
dele på.
Det blir anbefalt at alle NH90-helkoptrene
Norge får tak i skal overføres til fregattvåpenet. Kystvakten må i fremtiden
klare seg med støtte fra innleide, sivile helikoptre, eller såkalte UAV-er
(droner). Samtidig sår man alvorlig tvil om hvorvidt droner vil kunne fungere
under de rådende værforholdene i nord. Bruken av sivile herlikoptere er også
svært usikkert fordi en slik bruk av sivile resurser på militære fartøyer,
reiser alvorlige juridiske og folkerettslige problemstillinger.
Situasjonen er
kritisk
Rapporten er konkusjonen på en studie som er gjort på Forsvarets forskningsinstitutt
(FFI), på oppdrag fra Forsvarsdepartementet (FD) og Forsvarsstaben (FST).
Bakgrunnen for studien beskrives slik i rapporten: «I sitt brev til Forsvarsdepartementet (FD), Implementering av NH90 som
operativ kapasitet i Forsvaret, erkjenner Forsvarssjefen mangelen på operativ
leveranse fra NH90 til Kystvakten (KV) og Fregatt (FF)». Videre: «Forsvarsstaben (FST) anser konsekvensen av forespeilet
mangel på operativ leveranse på kort og lengre sikt som kritisk, en situasjon
som gjør det nødvendig å vurdere alternative tiltak».
Fregattene
proriteres
Her erkjenner man at NH90 ikke er i stand til å levere forventet
operativ støtte til Kystvakten og fregattene. Og at feilkjøpet av
NH90-helikoptrene nå fremtvinger helt nye grep. Rapporten «skal redegjøre for mulige tiltak som kan dekke gapet, hvilke tiltak som
ikke anses for å være kosteffektive og en anbefaling fra FFI om hvilken
struktur som best kan løse helikopteroppgavene NH90 ikke får løst pga. lav
flytimeproduksjon». Konklusjonen ble: «NH90 prioriteres til FF» (fregattene).
Helikopter var en forutsetning for
hele konseptet da Norge på 1990-tallet bygde nye fregatter. Uten helikopter er
kampevnen til fregattene svært redusert. Det er særlig fregattenes evne til å
finne og bekjempe ubåter som lammes når helikopterkomponenten blir borte. De
siste årene har anti-ubåt virksomhet blitt en stadig viktigere oppgave. Nato
har nå store problemer med å holde oversikt over de nye stillegående russiske
ubåtene.
En del av problemet med NH-90 er at maskinene krever ekstremt mye
vedlikehold. 50 verkstedtimer for hver flytime. Hver time i lufta har fått en
prislapp på 100.000 kroner.
Ifølge Aftenposten 22. januar sier forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen at
han skal gi en anbefaling som sendes Forsvarsdepartementet til uken vedrørende
NH90-problematikken. Den skal gi svar på hvordan gapet mellom det behovet NH90
skulle fylle og hva helikopteret i dag er i stand til å levere, kan
kompenseres.
Forsvarsdepartementet skriver i en E-post til Nordlys at de ikke kan
kommentere opplysningene i denne artikkelen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.