Ni ruter med A321 mellem Europa og Canada
Det canadiske flyselskab Air Transat vil i sommeren 2019 flyve med Airbus A321 fra henholdsvis Montreal og Quebec City til ni forskellige europæiske destinationer.
Førhen var det udelukkende langdistancefly, der opererede på ruter over Atlanterhavet, men disse ruter er efterhånden langt fra forbeholdt de allerstørste fly.
Flere selskaber benytter de mindre mellemdistancefly til forbindelser fra Nordamerika til europæiske lufthavne – herunder Air Transat, der har base i Montreal i den canadiske delstat Quebec.
I sidste uge lagde Air Transat deres atlantprogram ud for deres A321-200, som det tager sig ud i sommeren 2019. Og det canadiske flyselskab kommer til at operere til ni forskellige destinationer i Europa i sommertrafikprogrammet. Det skriver Routes Online.
Nye A321-fly til Europa
Fra Montreal bliver der otte europæiske destinationer: Basel/Mulhouse (to ugentlige afgange fra 17. juni), Lissabon (én ugentlig afgang fra 3. maj), London Gatwick (én ugentlig afgang fra 19. juni), Marseille (én ugentlig afgang fra 6. maj), Nantes (én ugentlig afgang fra 6. maj), Nice (to-tre ugentlige afgange fra 2. maj), Porto (to ugentlige afgange fra 4. maj) samt Toulouse (ukendt antal afgange).
Fra Montreal bliver der otte europæiske destinationer: Basel/Mulhouse (to ugentlige afgange fra 17. juni), Lissabon (én ugentlig afgang fra 3. maj), London Gatwick (én ugentlig afgang fra 19. juni), Marseille (én ugentlig afgang fra 6. maj), Nantes (én ugentlig afgang fra 6. maj), Nice (to-tre ugentlige afgange fra 2. maj), Porto (to ugentlige afgange fra 4. maj) samt Toulouse (ukendt antal afgange).
Også Quebec City får en europæisk destination med Air Transats A321. Den 3. maj indledes der to ugentlige afgange til Paris Charles de Gaulle. Fra den 28. maj bliver der tre ugentlige afgange.
Ifølge Routes Online vil Air Transat gradvist fra maj 2019 anvende de nye Airbus A321neoLR. Air Transat har bestilt 15 af denne type og to af typen Airbus A321neo. Mens den nuværende A321-200 har plads til 190 passagerer, får de nye neo- og neoLR-modeller plads til 199 passagerer.
Air Transat blev stiftet i 1986, og flyselskabet har i øjeblikket en flåde på 35 fly, der opererer til 63 destinationer i 30 forskellige lande.
Atlantflyvning med Boeing 737 MAX 8
Et andet canadisk flyselskab, Air Canada, har ligesom Air Transat valgt at satse på mellemdistancefly på operationer over Atlanterhavet.
Et andet canadisk flyselskab, Air Canada, har ligesom Air Transat valgt at satse på mellemdistancefly på operationer over Atlanterhavet.
Torsdag meldte Air Canada, at det i sommeren 2019 åbner en sæsonrute mellem Montreal og Bordeaux. Ruten vil blive betjent fra den 15. juni til den 15. september, og der bliver afgange fra Montreal mandag, onsdag, torsdag og lørdag – med returflyvninger dagen efter. De nye mellemdistancefly Boeing 737 MAX 8 skal operere på ruten.
“Ved at tilbyde en ny direkte transatlantisk rute fra Bordeaux, den femte franske by i vores netværk, styrker Air Canada sin konkurrencedygtige position i Frankrig. Vores unikke tilbud på fire ugentlige flyvninger på Bordeaux-Montreal-ruten vil gøre os til det flyselskab, der tilbyder det højeste antal fly mellem de to byer,” siger Lucie Guillemette, kommerciel direktør i Air Canada.
Allerede fra begyndelsen af juni i år anvendte Air Canada Boeing 737 MAX 8 på atlantflyvningerne til Europa. Flytypen blev sat ind på ruterne fra Toronto til henholdsvis Reykjavik og Shannon, mens der fra Montreal opereres med det moderne mellemdistancefly til henholdsvis Reykjavik og Dublin.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.