USA mai 2024
National Air and Space Museum—Steven F.
Udvar-Hazy Center
Verdens mest besøkte museum - Smithsonian Institution's National Air and Space Museum på Washingtons National Mall - har en lite påaktet følgesvenn.
Den 15. desember 2003 åpnet Steven F. Udvar-Hazy Center nær Dulles Intl. i Chantilly, Virginia, 7 mil vest for Washington-museet. Planen var at det skulle være åpnet til 100 års jubileet for Wright Bros. flyvning. Det åpnet to dager før. Museet på The Mall tar i dag imot nesten 11 millioner besøkende i året. Museet nær Dulles var opprinnelig forventet å ha rundt 2,5 millioner besøkende per år og stadig flere utstillinger legges til.
Selv mens det nye sentrumsmuseet ble bygget, var det åpenbart at med bare 161 000 kvadratmeter gulvplass ville anlegget kun romme en liten brøkdel av luftfarts- og romartseffektene som Smithsonian hadde. Følgelig var det nesten umiddelbar interesse for et museumsanneks. Problemet var penger; ingen statlige midler var tilgjengelig for et ekstra museum. Men under ledelse av den pensjonerte viseadmiral Donald D. Engen, direktør for National Air and Space Museum fra 1996 til han døde i en seilflyulykke i 1999, ble planene for det nye komplekset fullført og tilstrekkelige midler ble samlet inn fra private kilder. Planen ble virkelighet da Steven F. Udvar-Hazy, en forretningsmann, flyger og luftfartsentusiast, ga 65 millioner dollar til prosjektet. Som en anerkjennelse for hans bidrag ha museet blitt oppkalt etter den ungarskfødte CEO i International Lease Finance Corporation i Los Angeles.
Museet ligger først og fremst i en imponerende, modernistisk, ti-etasjers, hangarlignende struktur. Udvar-Hazy-senteret har omtrent 760 000 kvadratmeter med gulvplass, med gjenstander montert i forskjellige høyder så vel som på bakkenivå. Balkonger lar besøkende se flyene som henger fra taket på nært hold. Luftfartshangaren er delt inn i et sivilt-kommersielt luftfartsområde og et større militært luftfartsområde. En Boeing 367-80 (prototypen til 707) og en BAC/Aerospatiale Concord dominerer det førstnevnte området, mens Boeing B-29 Enola Gay og en Lockheed SR-71 Blackbird er de største flyene i militærområdet.
Koblet til luftfartshangaren er James S. McDonnell Space Hangar, som inneholder missiler, raketter, romfartøy og romfergen Enterprise. (The Enterprise forlot aldri jordens atmosfære, men var en testmaskin; deler av forkantene av vingene ble i sin tid fjernet for å hjelpe etterforskere av Columbia-Shuttle katastrofen.) Mer enn 80 fly og 60 større romartikler er for tiden utstilt. I tillegg er det mange flymotorer, instrumenter, missiler, flyutstyr og uniformer. Flere store gjenstander i lagring, under restaurering eller utlånt til andre museer er planlagt plassert i museet. Til slutt vil nesten 200 fly og 135 romfartsartikler utgjøre hele den utstilte samlingen.
Ved siden
av luftfartshangaren ligger et IMAX-teater med 480 seter, en stor cafè,
museumsbutikk og kontorer. Et massivt 164 fots tårn, oppkalt etter admiral
Engen, dominerer kompleksets skyline. Tårnet gir utsikt over Dulles
internasjonale lufthavn og har skjermer som forklarer hvordan flykontrollen fungerer. Museumskomplekset
er forbundet med Dulles flyplass med en taksebane, noe som gjør at fly kan
lande og taues til museet. Mens bygningene er finansiert av donasjoner, er
museets ansatte og andre driftsutgifter finansiert av staten. Det er ingen
inngangsbillett. Det er imidlertid en parkeringsavgift på $12. Det du vil finne her er mange fly som ikke finnes andre steder,
Det du ser her er bare et fåtall av flere hundre bilder. Jeg håper du forstår at museet på Dulles er verdt et besøk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.