onsdag 2. mai 2012

B787 Teknsisk Ukeblad har vært på Flyoperativt Forum

Dreamliner på Gardermoen Foto: Per Erlien Dalløkken

– Vi skal fly langt fryktelig billig

Men for å klare det, blir Dreamlinerne til Norwegian blant bransjens mest tettpakkede.

Et helt år har testflyet ZA003 flydd verden rundt for å besøke kommende 787-operatører.
1. mai var Boeings PR-turné kommet til Norwegian og Oslo lufthavn Gardermoen, der pressen var invitert til en nærmere titt onsdag formiddag.
– Takket være Dreamliner, vil det nå bli fryktelig billig å fly langdistanse, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

291 seter

På Flyoperativt forum på Gardermoen for et par uker siden, ga flygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian bransjen et lite foredrag blant annet om selskapets planer med B787 og det han selv beskrev som «ganske høy utnyttelsesgrad».
Det betyr at langdistanseflyene til Norwegian skal ha 291 seter, og vil med det bli blant industriens mest tettpakkede B787-8.
De 36 setene lengst fram blir mest komfortable. Norwegian har ennå ikke avgjort om dette skal hete «komfort økonomi» eller «premium økonomi», men de plasseres iallfall sju i bredden (2+3+2).
Disse får en såkalt setepitch, som indikerer beinplass, på 46 tommer (117 cm). Disse kan lenes langt tilbake, om ikke helt flatt.

Økonomi

I resten av flyet sitter passasjerene ni i bredden (3+3+3) med en setepitch på 31-32 tommer (79-81 cm).
Det er selvsagt ikke mer plass enn man trenger på en langdistanseflygning, men omtrent i samme klasse som de fleste flyselskaper har på sine økonomiseter.
Flyr du SAS fra Oslo til New York er det også der setepitch på 32 tommer i økonomisetene i deres A330-300.
Samtlige seter hos Norwegian blir utstyrt med underholdningssystem (IFE).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.