torsdag 9. mai 2013

SAR - Beredskapskonferansen - Redningshelikoptre


Konferansen avholdes i Stavanger de siste dagene av mai. Sjekk http://beredskapskonferansen.no/

Litt fra programmet vedr. redningshelikoptre:

15:05 -15:35 Nye redningshelikoptre, Justisdepartementet. TBC

15:35 – 16:05 Nye redningshelikoptre – Hovedredningsentralens forventninger og krav.
Avdelingsdirektør Jarle Øversveen, Hovedredningssentralen Syd

Dette er muligens den siste konferansen som omhandler redningstjenesten før valg av nytt redningshelikopter faller umiddelbart før Stortingsvalget i år. Siste sjanse altså til å fortelle folket hva en bør foreta seg når det gjelder valg av helikoptre til kontra-terrorvirksomhet, ambulansetjeneste og redningstjeneste. Vi har nå en gylden mulighet til å se helhetlig på dette, men "noen" synes å legge sin elsk på helikoptre som kan utføre alt mulig av tjenester. Dessverre så er ikke dette mulig uten at det går ut over et eller annet. Det må derfor velges tre typer helikoptre som hver for seg tar vare på nevnte oppgaver.

AW101 Cormorant

1: Til redningstjenesten så er det opplagt, basert på oljevirksomhetens omfattende virksomhet i nord langt fra land, at nye redningshelikoptre må ha lang rekkevidde og kapasitet. Det er kun to typer som er aktuelle, nemlig AW101 og S-92A. Disse må være øremerket sivil SAR tjeneste.

Blackhawk - Kan også fungere som CSAR

2. Kontra-terrorhelikoptre bør være av typen S-60 Blackhawk som danskene og svenskene har valgt,

EC145 T2

3. Ambulansehelikoptrene må være av en type som kan ta heis og heisoperatør. Da kan en ta redningsoppdrag i kyststrøk i tillegg til vanlig ambulansetjeneste over land. Det betyr AW139 eller EC145.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.