lørdag 6. juli 2013

Helikopternytt





Foto: AgustaWestland AW101 Cormorant
SAR
Jeg forsøker å beregne vekten av det jeg kaller unødvendig utstyr i AW101, for å finne rekkevidden til et sivilt SAR helikopter av samme typen. Som du har forstått så er det massevis av utstyr av militær art som ønskes i de nye redningshelikoptrene. Kast det på båten mener jeg, inklusive systemoperatøren i kabinen, og utnytt vektbesparelsen til brennstoff får å nå ytterkanten av norsk redningsansvarsområde. Jeg vet ikke når eller om jeg i det hele tatt når i land med slike kalkulasjoner, men jeg jobber med saken.

Eurocopter hevder at det nå er "a matter of days" (Eurocopter chief technology officer Jean-Brice Dumont) før en kan få EC225 i luften etter å ha vært på bakken siden oktober i fjor. Løsningen er et Health and Usage Monitoring System, HUMS, varsel i cockpit. Hvordan flygerne skal forholde seg til et varsel om at en sprekk i en kritisk MGB komponent er i ferd med å utvikle seg vites ikke. Saken gir meg imidlertid et flash back fra da jeg hadde gleden av å være med på utviklingen av JAR 25 på vegne av IFALPA. Etter undersøkelser fant vi at HUMS varsling i cockpit ikke var nødvendig all den tid en lastet ned kritiske data etter hver flyging. En mente at slike avlesninger kunne avdekke trender, spesielt i roterende komponenter. Vel, for den som husker Norne ulykken, så ble en slik trend ikke detektert og mange liv gikk tapt. Etter det ble systemet forbedret, men vi ser nå altså at varsling kommer i cockpit. En slik løsning må godkjennes av de landene som besluttet å sette helikoptrene på bakken, UK, Danmark og Norge. Akkurat som for B787s vedkommende, så mener jeg det er totalt uholdbart og uakseptabelt at en skal fly med passasjerer med systemer som har kjente svakheter selv om en har varslingssystemer.

Markedet for små helikoptre
Robinson R22 og R44 har vært best sellere i mange år nå. Bells 206 seie har vært en suksess, men taper markedsandeler til Robinson. Det ble gjort kjent på Le Bourget at Enstrom og Bell vil ha adgang til markedet med nye modeller. Enstrom er kinesisk eiet og ser for seg et stort marked i Asia. Bell lanserte sin short light single som skal ta over etter Jet Ranger og konkurrere med R66 og EC120 i turbinmarkedet.

NH90
NH Industries beskrev markedssituasjonen for typen på Le Bourget og delte situasjonen inn i to kategorier; de som var fornøyde med situasjonen, Norge og Australia, og de som ikke var fornøyde, Spania, Portugal. Om Norge står det at vi ikke var fornøyde med de to første maskinene, og at to av tre maskiner flyr nå. Tre til leveres i løpet av året. The end-users are very enthusiastic about the aircraft`s performance, sier Dominique Maudet i Eurocpter, en av tre partnere i NHI. Det fremkommer også at en ny leveringsavtale er etablert. Personlig må jeg spørre: For hvilken gang?
De andre nasjonene nevnt her har økonomiske problemer i stor skala.

Bell 525 Relentless
Den første testmaskinen blir påbegynt omtrent nå. Den skal fly i 2014 og kommer kanskje til Farnborough. Maskintypen kommer i 16-seters segmentet og vil få sterk konkurranse fra både AW og Eurocopter. Relentless kommer med fly-by-wire som det første sivile helikopteret. Store deler av maskinen er kompositter.Den kan fly 6 pax 500NM med en marsjfart på 155 kts.

Ka-52K
Foto: Russian helicopter news
Det kommer akkurat melding om at russerne skal utvikle maskinen i en fartøybasert variant: På bildet ser du tydelig side-by-side konfigurasjonen som avviker fra forgjengeren Ka-50 som har tandemseter. Du ser også omtrent samme rotorsystem som Kamov har hatt siden 1960, men fartøyvarianten skal få foldeblader. Helikopteret har utskytningsseter. Løfter du på håndtaket går alle rotorbladene, forhåpentligvis......


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.