Lederen for Norwegian Pilotforening, Halvor Vatnar, reagerer mot Bjørn Kjos etter at Norwegian-sjefen har kritisert lederen for selskapets teknikere for å snakke om «ting han ikke har filla peiling på».
Vatnar forlanger nå at Kjos på samme grunnlag kaller inn sin egen kommunikasjonsdirektør, Anne-Sissel Skånvik, til oppvaskmøte fordi hun har uttalt seg om ting Vatnar mener «hun ikke har filla greie på».
Han mener Kjos må behandle alle ansatte likt.
Bakgrunnen er at fagforeningslederen for flyteknikerne, og ansatt i selskapet, Roger Handeland, ble kalt inn til møte med ledelsen på kort varsel der oppsigelse var et mulig utfall. Dette fordi Handeland gjennom Finansavisen hadde kommentert de mange tekniske problemene med de nye Dreamliner-flyene.
- Alle fly har innkjøringsproblemer, men her har Norwegian tatt en kalkulert risiko, sa han blant annet.
Dette fikk Bjørn Kjos til å reagere kraftig, og det var ikke tvil om at Handelands jobb hang i en tynn tråd. Møtet ble nemlig innkalt etter arbeidsmiljølovens paragraf 15.1, som har tittelen «Drøfting før beslutning om oppsigelse».
Men så, i dagens Finansavisen, slår Kjos til igjen med et bitende utfall mot Handeland. Kjos er sitert slik:
- I Norwegian er det god takhøyde for kritikk. Det som overrasker meg, er at folk uttaler seg om ting de ikke har filla greie på. Han vet ikke hvordan en Boeing 787 (Dreamliner, red.) ser ut innvending engang.
Dette utfallet reagerer pilotenes leder, Halvor Vatnar, nå svært kraftig på. Overfor Aftenposten mener han at Kjos nå må ta et like hardt oppgjør med sin egen kommunikasjonsdirektør, Anne-Sissel Skånvik.
Da uttalte Skånvik seg slik om pilotenes lønnsvilkår:
«I Spania tjener man selvsagt ikke opp mot halvannen million norske kroner, slik piloter gjør i Norge.»
Vatnar mener at når Kjos reagerer på det han mener er feilaktige påstander fra Handeland, må han ta et oppgjør med sin egen kommunikasjonsdirektør når også hun fremsetter det pilotlederen mener er grovt feilaktige påstander.
- Sannheten om pilotene i Norwegian er at de i snitt tjener rundt det halve, altså en helt ordinær lønn for europeiske piloter. Kjos og Skånvik forsøker bevisst å sverte selskapets piloter og gi inntrykk av at vi er en høytlønnet arbeidstakergruppe. Vi regner ikke med noen omsorg i opinionen for vår situasjon, vi har en bra lønn, men aksepterer ikke at Kjos og Skånvik forsøker å sverte oss og skape inntrykk av at vi har så ekstrem høy lønn. Vi er opptatt av at sannheten skal komme frem, sier Vatnar.
- Jeg uttalte meg om pilotlønninger generelt i Norge og ikke spesifikt om Norwegian. Jeg vet at en del styrmenn tjener langt mindre enn dette, men at pilotene med tillegg har høyere lønn enn det de selv oppgir, er det ikke tvil om. De har betydelige tillegg til grunnlønnen. Det kan jeg om nødvendig dokumentere.
- Til kravet om oppvaskmøte er det å si at både Bjørn Kjos og jeg har rimelig god innsikt i selskapet. Har Bjørn Kjos lyst til å kalle meg inn til oppvaskmøte så er også det helt greit. Han har nabokontoret her så det skulle ikke by på problemer, sier Skånvik.
Vatnar forlanger nå at Kjos på samme grunnlag kaller inn sin egen kommunikasjonsdirektør, Anne-Sissel Skånvik, til oppvaskmøte fordi hun har uttalt seg om ting Vatnar mener «hun ikke har filla greie på».
Han mener Kjos må behandle alle ansatte likt.
Bakgrunnen er at fagforeningslederen for flyteknikerne, og ansatt i selskapet, Roger Handeland, ble kalt inn til møte med ledelsen på kort varsel der oppsigelse var et mulig utfall. Dette fordi Handeland gjennom Finansavisen hadde kommentert de mange tekniske problemene med de nye Dreamliner-flyene.
Dette fikk Bjørn Kjos til å reagere kraftig, og det var ikke tvil om at Handelands jobb hang i en tynn tråd. Møtet ble nemlig innkalt etter arbeidsmiljølovens paragraf 15.1, som har tittelen «Drøfting før beslutning om oppsigelse».
Ikke ute av verden
Den spente stemningen løste seg imidlertid opp etter at møtet endte i forståelse mellom fagforeningsleder og selskap. Alle parter trodde saken var ute av verden.Men så, i dagens Finansavisen, slår Kjos til igjen med et bitende utfall mot Handeland. Kjos er sitert slik:
- I Norwegian er det god takhøyde for kritikk. Det som overrasker meg, er at folk uttaler seg om ting de ikke har filla greie på. Han vet ikke hvordan en Boeing 787 (Dreamliner, red.) ser ut innvending engang.
«Halvannen million i lønn»
Vatnar viser til uttalelser som kommunikasjonsdirektør Skånvik kom med overfor Aftenposten for noen uker siden, og som har satt sinnene i kok i store deler av pilotkorpset. I forbindelse med en nyhetssak i avisen om at Norwegian kunne bli rammet av konflikt med sine piloter denne høsten, fordi selskapet etter pilotenes mening bruker utenlandske piloter med lavere lønn på innenriksruter i Norge i strid med avtaleverket.Da uttalte Skånvik seg slik om pilotenes lønnsvilkår:
Vatnar mener at når Kjos reagerer på det han mener er feilaktige påstander fra Handeland, må han ta et oppgjør med sin egen kommunikasjonsdirektør når også hun fremsetter det pilotlederen mener er grovt feilaktige påstander.
Bevisst sverting
- Utgangspunktet for Skånvik bør være det samme som for Handeland, hun må ikke uttale seg om ting hun «ikke har filla peiling på.» Dette er direkte feil informasjon, og det vet både Kjos og Skånvik.Fastholder
Bjørn Kjos er på jobbreise i USA, og kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik fastholder at pilotene i Norwegian "tjener opp mot halvannen millioner kroner."- Jeg uttalte meg om pilotlønninger generelt i Norge og ikke spesifikt om Norwegian. Jeg vet at en del styrmenn tjener langt mindre enn dette, men at pilotene med tillegg har høyere lønn enn det de selv oppgir, er det ikke tvil om. De har betydelige tillegg til grunnlønnen. Det kan jeg om nødvendig dokumentere.
- Til kravet om oppvaskmøte er det å si at både Bjørn Kjos og jeg har rimelig god innsikt i selskapet. Har Bjørn Kjos lyst til å kalle meg inn til oppvaskmøte så er også det helt greit. Han har nabokontoret her så det skulle ikke by på problemer, sier Skånvik.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.