mandag 7. oktober 2013

Norwegian - Går i strupen på fagforeningsleder

"Kalkulert risiko" er et riktig uttrykk. Batteripakken er sertifisert etter en kalkulert risiko som er definert som èn hendelse per 10 000 000 flytimer, altså en kalkyle, antakelse. (One times 10 to the minus seven) Det har vist seg at kalkylen ikke holder. Langt i fra. For å ivareta dette problemet, forhåpentligvis, så er batteriene bygget inne i en stålkasse hvor brann skal få utvikle seg i fred og ikke føre til tap av liv.


Administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian har kalt fagforeningsleder inn på teppet etter intervju i Finansavisen. Foto: Aleksander Andersen (NTB scanpix)

Fagforeningstopp kan få sparken av Bjørn Kjos

Fagforeningstoppen Roger Handeland i Norwegian er innkalt til oppsigelsessamtale etter et intervju han ga i Finansavisen om flymodellen Dreamliner i september.
Tekst:                        

– Det ser nok ut til at jeg har klart å tråkke en viss Bjørn Kjos på tærne, sier flytekniker Roger Handeland i Norwegian til Finansavisen.
Handeland er også leder i Norsk Flytekniker Organisasjon, og ble i september intervjuet om Norwegians problemer med selskapets to Dreamliner-fly. Han svarte på hva de tekniske problemene besto i, hvilke råd han ville gi Norwegian-sjef Bjørn Kjos og om problemene kunne bli langvarige.

Kalkulert risiko

– Alle fly har innkjøringsproblemer, men her har Norwegian tatt en kalkulert risiko, sa han blant annet.
Mandag klokken 15 er han innkalt til samtaler etter arbeidsmiljølovens paragraf 15.1, som har tittelen «Drøfting før beslutning om oppsigelse». Det er intervjuet han ga til Finansavisen som vil være temaet for møtet.
– Jeg ser veldig alvorlig på dette og er spent på agendaen for møtet. Jeg er hovedtillitsvalgt og har ikke gjort annet enn å uttale meg på vegne av samtlige flyteknikere i Norge, sier Handeland.

Står ved uttalelsene

– Jeg står stort sett ved det jeg har sagt, bortsett fra at ordene «kalkulert risiko» kanskje har falt ledelsen tungt for brystet, sier han.
– Samtidig får jeg inderlig håpe at de har gjort nettopp det, i den forstand at det som skjer og har skjedd er resultat av noe som er tenkt gjennom før det skjedde.
Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nilsen sier til Finansavisen at de ikke kommenterer personalforhold.
Norwegian har bestilt åtte Dreamlinere. Selskapet har to av dem nå og skal etter planen få et tredje i år, fire neste år og ett i 2015. De to flyene som er levert til nå har vært forfulgt av tekniske problemer og det ene flyet er tatt ut av trafikk og sendt til vedlikehold hos Boeing.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.