onsdag 2. oktober 2013

SAR - Svalbard

Merk deg dette: For at helikoptrene stasjonert i Longyear skal nå ytterkanten av vårt ansvarsområde, så må de kunne fly nær 400NM. De nye helikoptrene som velges om litt, må ikke ha dårligere kvaliteter enn de som er på fastlandet.. Det tror jeg heller ikke at det legges opp til.
 
Slik blir Sysselmannen på Svalbards AS332L1-helikoptre i Lufttransport-drakt. Foto: Lufttransport

REDNINGSHELIKOPTER PÅ SVALBARD

22 år gamle helikoptre blir «nye» før de settes inn på Svalbard

Av Per Erlien Dalløkken - Taknisk Ukeblad, den 2. oktober 2013
 
Når Lufttransport overtar Sysselmannens helikoptertjeneste 1. april, er det med to 1991-modeller AS332 L1 Super Puma.
Men etter en runde med ombygging og oppgradering hos Heli-One på Sola, skal de 22 år gamle maskinene framstå som moderne allværs søk- og redningshelikoptre (sar).
Som kjent er flesteparten av 330-skvadronens Sea King-helikoptre nesten tjue år eldre.

Japan i stedet for Island

Da kontrakten ble inngått i fjor, var planen til Lufttransport å viderelease den ene maskinen (LN-OMX, serienummer 2351) som flyr på Svalbard i dag med Airlift-logo, og i tillegg hente en tilsvarende Super Puma (TF-GNA) som i dag flyr for den islandske kystvakten.
Den islandske maskinen skal allikevel ikke benyttes. I stedet har Knut Axel Ugland Holding AS, som eier Lufttransport, kjøpt en AS332L1 (serienummer 2332) som tidligere blant annet har fløyet for den japanske kystvakten.
Maskinen befinner seg nå hos Vector Aerospace i Canada, der den er i ferd med å gjennomgå en hovedinspeksjon. Det tunge vedlikeholdet skal være ferdig i slutten av måneden.
– I månedsskiftet oktober/november er planen å frakte helikopteret fra Vancouver til Sola, enten med et An-124 eller Il-76, opplyser Hans Arne Jensen, som er forretningsutvikler i Lufttransport.

Bytter helikoptre

Heli-One skal gjennomføre cirka 25 ulike oppgraderinger og endring av utstyret på de to helikoptrene.
– Vi har startet arbeidet med design og engineering, forteller Heli-One-direktør Lars Landsnes til Teknisk Ukeblad.
Kontrakten ble offentliggjort på Helitech i London tidligere denne uka.
Det er mest å gjøre på maskinen som snart kommer fra Canada.
Helikopteret skal være ferdig modifisert innen 15. februar, da det sendes nordover og settes inn i beredskapen på Svalbard som erstatning for LN-OMX som da flys til Sola for oppgradering.
Her er det blant annet snakk om ny multiheisplattform, et tilstandsovervåkingssystem (hums), ny ambulanseinnredning, Euronav og ny konsoll for flir-systemet (det infrarøde søkekameraet).
Ettersom Airlift har kontrakten ut mars, skal de drylease det nye Lufttransport-helikopteret i halvannen måned.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.