tirsdag 10. desember 2013

Norwegian - Kjos på dansk

10-12-2013
Transportminister Pia Olsen Dyhr skal nu svare på de spørgsmål, som Norwegians topchef, Bjørn Kjos, fornylig ikke ville svare på. Spørgeren er denne gang Enhedslisten.
Den ellers så medieglade Bjørn Kjos, Norwegians direktør og hovedaktionær, ville fornylig pludselig ikke svare på spørgsmål fra medierne i forbindelse med selskabets åbning af sin første langrute fra København.

De spørgsmål om selskabets langruter, etablering af baser i Spanien og deslige skal den danske transportminister Pia Olsen Dyhr nu i stedet svare på eller i det mindste forholde sig til. Spørgeren er Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested. Og mens Bjørn Kjos fik sine kommunikationsmedarbejdere til at lægge sig imellem og få journalisterne gennet væk, så er Pia Olsen Dyhr forpligtet til at svare på Henning Hyllesteds i alt seks spørgsmål, der på Christiansborg’sk kaldes ”paragraf 20-spørgsmål” efter den paragraf i Folketingets forretningsorden, som handler om medlemmerne mulighed for at stille spørgsmål til ministrene.

Transportministeren og hendes ministerkolleger har normalt 10 hverdage til at besvare spørgsmålene. Kun hvis det er komplicerede spørgsmål, hvor det er nødvendigt at indhente input fra underliggende myndigheder, så kan det komme på tale at give længere snor.

Forsøg på social dumping
Henning Hyllested vil blandt andet gerne have svar på hvorvidt Norwegian kan anses for at være et norsk selskab, når selskabet opererer med irsk-indregistrerede fly på irsk AOC med filippinske kabinebesætninger, ansat i Singapore og med base i Bangkok.

Enhedslistens transportordfører kunne også godt tænke sig at vide om ministeren anser det for endnu et forsøg på social dumping, når Norwegian til foråret etablerer baser i Spanien, og så at sige "vender" sine ruter mellem Skandinavien og Spanien om og lader dem betjene af spanskansat kabinepersonale og ikke kabinepersonale ansat i Skandinavien.

Løfte dagsorden
Henning Hyllested er godt klar over, at der er grænser for hvor meget en dansk transportminister kan gøre over for et norsk selskab. Derfor spørger han også, om ministeren vil rejse spørgsmålet om social dumping inden for luftfarten i EU. I fald diskussioner herom allerede pågår, og evt. initiativer er på vej, vil ministeren da give status for diskussioner eller evt. initiativer, som måtte være på vej, spørger Hyllested.

”Det handler om at fastholde fokus på social dumping i luftfarten og endnu en gang skubbe på for at ministeren sammen med skatteministeren gør noget for at løfte dagsordenen i EU,” forklarer Henning Hyllested til CHECK-IN.dk om baggrund for at stille spørgsmål til en dansk minister om et norsk flyselskabs spanske baser.

Kontrolleret af Trafikstyrelsen
Henning Hyllested kommer også omkring flysikkerhed i sin spørgsmålsbyge:

”Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt Norwegians Dreamliner-fly, EI-LNC, der blev leveret 36 timer før det lettede fra Kastrup mod Fort Lauderdale, Florida, er blevet kontrolleret af Trafikstyrelsen efter gældende forskrifter,” skriver Henning Hyllested i et af sine spørgsmål.

Endelig spørger han også ind til det rimelige i sådan som Norwegian har ageret i Norge i forbindelse med masseaflysningerne i kølvandet på problemerne med det ene af selskabets to Dreamliner-fly i september.

”Når Norwegian ikke vil ombooke passagerer til andre selskabers flyvninger ved aflysninger af egne flyvninger, finder ministeren da, at dette er i overensstemmelse med EU’s passagerforordninger,” spørger Henning Hyllested

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.