tirsdag 14. januar 2014

Helikopterulykken - To drept

Tragisk ulykke.
En flyger og en anestesilege er drept. En alvorlig skadd.
Helikopteret har åpenbart truffet et 20kV spenn. om det er merkepliktig eller ikke vet jeg ikke noe om nå. Uansett så åpner dette for en debatt omkring merking av spenn generelt. Luftfartstilsynet tok i sin tid OCAS under sin vinge og kastet ut det transponderbaserte OWS360, et enkelt og TSO`d system. Grunnen til at dette systemet ikke ble godkjent av LT var at det kun varslet fly med transponder. 92,4% av alle fly, ballonger, seilfly og helikoptre har transponder, i følge listen til Post- og teletilsynet. Alle fly og helikoptre som driver kommersiell flyging har transponder. Når du har transponder så skal den alltid være påslått. Et transponderbasert system som OWS360 må få innpass i markedet. GPS duger ikke fordi da må alle luftfartøy ha installert en GPS som er godkjent av luftfartsmyndigheten. I tillegg må det etableres en NOTAM tjeneste slik som for OWS360, altså at alle brukere får umiddelbart beskjed når noe er galt fatt med et system. Videre må databasen for spenn og hindringer holdes oppdatert, minst på ukebasis. En såkalt "postholder" må pekes ut som ansvarlig for slik oppdatering i virksomheten.

Jeg leser at Teknisk Ukeblad kikker på ulykken i Glasgow med nær samme helikoptertype. Det er fokus rettet mot brennstoffmålerne. Etter ulykken i Glasgow har alle helikoptre av samme typen måtte sjekkes. Dermed er det neppe noen sammenheng her. Enn videre skrives det om white out. Det fenomenet er ikke rapportert av vitner som har uttalt seg til media i dag. Video viser gnister etter treff med kraftspennet.

Han karen fra Nobile som fremstilles som lansereren av hindervarsling via GPS, oppleves av undertegnede som særdeles usmakelig ved å la seg intervjue for å fremme sine økonomiske interesser i denne stund. Dersom en forutser at ulykkeshelikopteret hadde GPS om bord, så ser en i alle fall svakhetene ved GPS varsling. Snakk om reklame! Garmin GTN 625 med kartbasen til kartverket er mye brukt.

Her som i UK vil det vel bli diskutert FDR/CVR i små fly og helikoptre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.