onsdag 8. januar 2014

Helikoptre - Artikkel i Teknisk Ukeblad


Denne ombygde S-76B-maskinen fungerer som testplattform for Sikorskys utvikling av autonome systemer, Matrix. Foto: Sikorsky

SIKORSKY

Gamle helikoptre får nytt liv som ubemannede fartøy

Sikorsky vil bygge om eldre helikoptre til autonome farkoster.

 
Eksisterende og gjerne 30 år gamle helikoptre kan bli bygget om og få forlenget liv som ubemannede frakthelikoptre.
Det er ett av prosjektene utviklingsavdelingen i Sikorsky jobber med.
Les også: Se 360-graders video av S-92-simulatoren på Sola  

Framtidas helikopterteknologi

Sikorsky hadde sitt årlige møte med norske operatører på Sola lufthavn i forrige uke.
Den amerikanske helikopterprodusenten stilte topptungt for å oppdatere om videreutvikling og feilretting på dagens maskineri, S-92A, som brukes til å transportere oljearbeidere og finnes i over 30 eksemplarer i Norge.
Men Sikorsky Innovations stilte også med ingeniører for å fortelle om hva slags framtidsteknologier de jobber med.
To av de viktigste utviklingsprogrammene heter Matrix og Raider.
Matrix-programmet handler om ubemannede systemer/autonomitet, mens Raider handler er en videreføring av X2-programmet og handler mye om økt hastighet.
Les også:  Norsk AUV kan være klar til oljeservice hvor som helst i verden i løpet av et døgn
 

Mer robust

Matrix ble startet opp tidligere i år. Testplattformen (Sikorsky Autonomous Research Aircraft, Sara) er et S-76B som har fått installert full fly-by-wire. Helikopteret har siden juli loggført i overkant av 20 flytimer.
Ifølge Sikorsky ligger tapsraten på ubemannede fly per i dag på ett per tusen flytimer. Målet er at Matrix-teknologien skal bidra til mer robuste systemer med en tapsrate på maksimalt ett per 100 000 flytimer.
I øyeblikket jobbes det med det produsenten klassifiserer som basal persepsjon for å kunne takse, ta av og lande autonomt. Det handler om for eksempel å se og klassifisere luftfartshindre og unngå dem.
I løpet av 2014 skal flyet etter planen ha evnen til det Sikorsky kaller robust persepsjon. Helikopteret skal ikke bare se og forstå omgivelsene sine og agere deretter, det skal også settes inn i vanskeligere situasjoner, for eksempel motorsvikt, "brownout" og lignende. Et UH-60M Black Hawk blir systemets testplattform nummer to.

Bemannet/ubemannet

Sikorskys tilnærming til autonomi er å utvikle systemer som fungerer på tvers av plattformer, nye som eksisterende.
Automatiseringen kan enten lette byrden på flygeren når han eller hun er med, slik at deler av denne teknologien like gjerne kan blii anvendt i framtidige S-92-autopiloter som at den gjør maskinen i stand til å fly uten mennesker om bord.
Sikorsky fortalte at de ser på muligheten for å bygge om en del eldre S-76-maskiner, slik at de får et forlenget liv som ubemannet cargohelikopter. Uten folk og med litt ombygging, vil nyttelastkapasiteten øke fra cirka 2 til 2,5 tonn.
– Vi ser etter partnere som vil være med å utvikle et slikt produkt. Dette er ett av flere eksempler på hvordan vi ser for oss bruk av teknologien vi nå er i ferd med å utvikle, fortalte Jonathan Hartman fra Sikorsky Innovations

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.