onsdag 19. februar 2014

Flyverkstedet på Sola


 
 
 FOTO: Jon Ingemundsen

Arabisk bank vil starte sharia-bank i Norge


Penger fra arabere har skapt nytt liv i flyverkstedet på Sola. Investorene fra Bahrain som kjøpte selskapet, samarbeider med en bank som følger islamistiske prinsipper. Nå forbereder banken seg på å starte sharia-bank her i landet.



Lagre
Bahrain-baserte Aero Gulf som har overtatt flyverkstedet til Pratt & Whitney, trengte et sted for å overhale og vedlikeholde flymotorene til selskapet.
Når er det ikke er vestlig, men islamsk finansiering som sikrer investorene fra Bahrain pengene de trenger for å få ny aktivitet i flyverkstedet på Sola.

Renter ulovlig

Kahleeji Commercial Bank of Bahrain forpliktet seg for en måned siden å finansiere oppkjøpet. Innenfor vanlig vestlig tankegang beregnes renter på lån som låntaker må betale, men i tråd med islamsk sharialov, er det forbudt å kreve renter for lån fra denne ikke-vestlige banken. (Se fakta).
- Hvorfor velger dere en bank bygd på islamsk lov, styreleder Vijay Arumbakkam i Aero Gulf Norway?
- Vi har samarbeidet tett med Kahleeji Commercial Bank i Bahrain i 2 år. Vi forstår dem bedre, og de forstår oss bedre enn en norsk bank vil gjøre, sier Vijay Arumbakkam til Aftenbladet.

Besøk fra Bahrain

Flyverkstedet på Sola hadde tidligere denne uken både administrerende direktør Khalil Ismaeel Al Meer og finansdirektør Husam Saif fra banken i øystaten Bahrain på besøk.
Topp-sjefen i Khaleeji Commercial Bank, skryter overfor Aftenbladet av samarbeidet med Aero Gulf Norway, og tror at dette kompaniskapet kan åpne en dør for banken. Den har 20 prosent av sine engasjementer utenfor Bahrain, men så langt bare kundeforhold til Aero Gulf i Norge.
- Vårt formål er å finansiere virksomheter. Penger er ikke noe problem, sier han.

Vil satse i Norge

- Vi ønsker også å starte en forretningsbank basert på islamistiske prinsipper i Norge, der finansiering og utvikling av virksomheter står sentralt, sier Khalil Ismaeel Al Meer. Han vet foreløpig ikke når dette kan skje, fordi planene foreløpig ikke er kommer så langt, men sier banken vil arbeide for å etablere en slik bank etter sharia-prinsipper her i landet.
- Hvorfor vil et flyselskap fra en stat så langt sør som ved Persiabukten ha flyverksted i et land langt mot nord, styreleder i Aero Gulf Norway?
- Vi var på leiting etter et verksted, og søkte flere steder i verden, men fant den beste kvaliteten i Norge og på Sola, sier Vijay Arumbakkam.

Mange får jobben tilbake

En stor del av de oppsagte som ble sagt opp når Pratt & Whitney la ned motorverkstedet, fikk jobben tilbake da de arabiske investorene overtok. Aero Gulf Norway kastet sine øyne på det tidligere flyverkstedet for vel et år siden.
Etter noen tunge måneder er det igjen optimisme i flyhallen. Igjen skal flymotorer underkastes kyndig vedlikehold, reparasjon og overhaling i flyverkstedet.
Nå er 60 av de 192 ansatte som mistet jobben ved nedleggelsen, tilbake på jobb i det nye selskapet. I løpet av sommeren øker tallet til 84 og innen 2015 skal 135 ansatte være på plass, sier HR-direktør, Anette Sørensen i Aero Gulf Norway.
Vi tar sikte på å få inn 40 flymotorer i år, og så øke gradvis, sier kommersiell direktør, Kjetil Galta til Aftenbladet. Airbus 320-familien og B737-familien er motorene som overhales ved verkstedet.
Sola kommune har også arbeidet for å legge forholdene til rette for at denne handelen skulle gå i orden. - Dette er en fantastisk historie. Investorene besøkte meg før de bestemte seg for å overta flyverkstedet, og for oss er det viktig å ha et flyteknisk miljø, sa ordfører Ole Ueland til Aftenbladet for knapt halvannen måned siden.
Aero Gulf er bankens første kunde i denne sektoren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.