Asgeir Nyseth - Direktør Asgeir Nyseth i Norwegian sier den irske tillatelsen gir dem flere muligheter. - Foto: Norwegian /
Direktør Asgeir Nyseth i Norwegian sier den irske tillatelsen gir dem flere muligheter.
Foto: Norwegian
Dermed mener Norwegian at selskapet kan fly med mannskap fra land utenfor Europa.

– Irsk Air operator's certificate (AOC) blir utstedt så fort Norwegian er i stand til å ta imot. Vi var i Irland på onsdag, og har tilfredsstilt alle krav, sier direktør Asgeir Nyseth i Norwegians langdistanseselskap til NRK.
Dette innebærer at flyene i den såkalte «Long Haul»-delen av Norwegian er klare til å overføres fra norsk til irsk tilsyn, og at hele denne operasjonen flyttes til Irland.
Hvis alt går etter planen vil selskapet være overført og operative i løpet av mars.

Trafikken går som før

Nyseth tror ikke dette vil påvirke Norwegians flytrafikk i særlig grad.
– Nei, for vi skal fortsatt operere som Norwegian Air Shuttle slik vi har gjort under datterselskapet Norwegian Long Haul.
– Vi kommer til å operere slik vi har gjort med Norwegian Long Haul i Norge, med baser i Thailand og USA og med flyvninger fra øst til vest.
– Det har vært en del bråk rundt Norwegian i det siste. Hva tenker du nå?
– Vi har hatt en del utfordringer med Dreamliner-flyene. Det er ikke noe å legge skjul på, og vi kan bare beklage til de passasjerene som har blitt berørt av dette, sier Nyseth.
– Etter problemene vi hadde i jula har flyene fungert utmerket. Og det er ingen grunn til at dette skal bli verre av at vi flytter over til irsk AOC.
Les også: Norwegian får irsk datterselskap
Les også: Samanliknar Norwegian med ulv i fåreklede

Alt klart for Norwegian i Irland

Tjuetalls ansatte berørt

De ansatte i selskapet Norwegian Long Haul har alle fått tilbud om å reise til Irland og delta i oppbygningen av det nye selskapet der.
– Det er noe vi ser på med stor entusiasme. Jeg er selv en av dem som reiser dit, og det er noe jeg ser fram til, sier Nyseth.

– Hvor mange er det snakk om?
– I Norge så var vi vel 23–24 personer som har fått dette tilbudet. Noen takker ja, mens andre ikke kan på grunn av familiære forhold. Og det er bare å beklage. Det er rett over halvparten som har takket ja og blir med til Irland.

Har søkt i USA

Den irske lisensen betyr at Norwegian får operere på EU-lisens, som er en forutsetning for trafikkrettigheter i USA.
En søknad er inne hos det amerikanske driftsdepartementet for å fly i USA med den irske tillatelsen.
– Når den irske tillatelsen blir utstedt, skal amerikanske myndigheter behandle den søknaden, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til NTB.
Direktør Nyseth mener nå at det vil bli uproblematisk å bruke asiatiske og amerikanske kabinansatte, men er mindre sikker på at det kommer til å løse flokene som har oppstått mellom Norwegian og amerikanske fagforeninger.
– Slik jeg oppfatter det er disse fagforeningene imot konkurranse, så de kommer vel ikke til å gi seg selv om vi flytter til Irland, men det tar vi som en utfordring.
– Frykter dere at amerikanske myndigheter skal si nei til at dere skal kunne fly mellom Europa og Amerika via Irland?
– Nei, for det finnes avtaler som er regulert, og vi skal følge de avtalene.

Flere muligheter

Nyseth sier den irske tillatelsen gir Norwegian større handlingsrom for utvidelse.
– Det gir oss flere muligheter. Vi kan da få rutetillatelser som man ikke får med en norsk AOC. Fordi vi opererer fra et EU-land så kan få tilgang til andre trafikkrettigheter for EU, som Norge ikke har.
– I dag så kan vi for eksempel ikke fly fra Stockholm til Tyrkia, og så er det enkelte land utenfor Europa hvor EU har bilaterale avtaler som Norge ikke har.
– Hva synes du om at Norge mangler disse avtalene?
– Jeg synes det er leit å flytte norsk luftfart ut av Norge for å kunne operere. Helt klart. Men det er en nødvendighet. Og vi ønsker å være med på en globalisering i luftfarten, og da må vi gjøre det sånn