Undertegnede flyr EH101 i 2000 - Foto: Tim Noble
Dessverre så ser det ut til å skje som har skjedd flere ganger fra 2002 til i dag: Forsvaret forsinker prosessen. Nå er det reorganisering i Forsvaret med mulig tap av arbeidsplasser på Rygge som synes å være kilden til det arbeidet som nå antakelig foregår på høyt nivå i Forsvaret og sikkert også i departementet. Dette minner meg mye om situasjonen da tidligere byråsjef på Redningstjenestekontoret, Bjørn Haugerud, skrev i 2006: Kapring av Dørums helikoptre. Altså at Forsvaret ikke ga Justisdepartementet bevegelsesfrihet. Dette ble fulgt opp av to generaler og en brigader; Colin Archer, Nodeland og Klever som hver for seg i 2006 og 2007 presset på for å få inn NH90. Nå ser vi nok en gang at Forsvaret bidrar til forsinkelse, nå av lokaliseringen av treningen på AW101.
Det er på tide å nok en gang se på om ikke sivilisering av denne sivile tjenesten ville vært riktig for mange år siden. NHO Luftfart har forstått tegninga og fått dette utredet av Veritas. Forsvaret trenger sårt en paradegren utenom HMK Garde, nemlig redningstjenesten. Men de roter noe forferdelig, så også nå.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.