Luftfartstilsynet må på banen og eventuelt gi Norwegian bøter for dårlig kundebehandling, mener Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.


Problemene har i vinter tårnet seg opp for Norwegian etter at selskapet gang på gang har fått problemer med de nye Dreamliner-flyene på langdistanserutene. Også SAS og Widerøe er representert i Forbrukerrådets klagebunke, men klagene mot Norwegian er i en klasse for seg.

Lovet bedring

Norwegian har lovet bot og bedring og tiden er derfor inne for Luftfartstilsynet til å gå kraftigere til verks mot lavprisselskapet, mener Flesland.

- Flyselskapene har plikt på seg til å informere sine reisende om de rettighetene de har, når det oppstår problemer med å holde tidtabellen. Denne informasjonen skal selskapene uoppfordret gi til sine reisende når forsinkelsen overstiger to timer. Vi har ikke inntrykk av at flyselskapene etterlever denne plikten. Det skal koste å ikke levere det produktet de har solgt, sier Flesland.

Hun forventer nå at Luftfartstilsynet pålegger Norwegian å forbedre informasjonen til passasjerene.

Bøter?

- De har også mulighet til å ilegge bøter til selskaper som ikke overholder regelverket. Men det får bli opp til tilsynet å vurdere hvilke sanksjoner de eventuelt vil benytte, sier Flesland.

Luftfartstilsynet utelukker ikke sanksjoner, men understreker at det ved et tilsyn i november i fjor ikke ble funnet avvik, og at håndteringen av passasjerenes rettigheter ble vurdert som tilfredsstillende.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian oppfordrer Flesland til å komme med helt konkrete eksempler, slik at de kan følge dem opp.

- I Norwegian følger vi de EU-reglene som gjelder, og vi har i flere tilfeller også i tillegg gitt våre reisende goodwill-kompensasjon som plaster på såret for lange forsinkelser, sier Sandaker-Nielsen.