- Bjorn, godammit, you have taken all the aircraft!
- Vi har i alle fall fem års forsprang på Michael O´Leary, for i dag finnes det knapt fly på markedet, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.
Publisert: 11.03.2014 - 18:17 Oppdatert: 11.03.2014 - 18:18
Nye Dreamliner-problemer til tross: Latteren satt løst da Bjørn Kjos talte til mer enn fullsatt sal under Næringslivsdagene på Handelshøyskolen BI i Oslo i ettermiddag.
Norwegian skal få levert fire nye Dreamlinere i første halvår i år, men nå kan det bli forsinkelser, ble det kjent i begynnelsen av denne uken. Ikke bare har Boeing oppdaget nye problemer med "superflyet", i helgen måtte en Japan Airlines Dreamliner nødlande etter tekniske problemer.
- Den første forsinkelsen regnet vi med. Hvis det blir forsinkelser på de tre neste flyene også, får sannsynligvis ikke dette andre konsekvenser enn at vi får litt kortere tid på å trene crewet på flyvninger i Europa først, før vi setter inn flyene på langdistanse, sa Kjos til DN.no etter BI-foredraget.
På én time ga Norwegian-sjefen BI-studentene en innføring i "hvordan starte et flyselskap". Og han fortalte også hvordan strategien han la for 7-8 år siden overhodet ikke stemmer i dag.
- Da er det "game over"
- Greier du ikke å endre deg, er det "game over". Sånn er det i denne bransjen. Du kan aldri treffe riktig på alle avgjørelsene du tar. Du må tørre å gjøre feil, for folk som aldri tar feil tar egentlig ingen selvstendige avgjørelser. Og i slike selskaper går det til helvete. Vi har gjort haugevis av feil, men det gjelder å kjenne risikosonen sin, sa Bjørn Kjos.
- Greier du ikke å endre deg, er det "game over". Sånn er det i denne bransjen. Du kan aldri treffe riktig på alle avgjørelsene du tar. Du må tørre å gjøre feil, for folk som aldri tar feil tar egentlig ingen selvstendige avgjørelser. Og i slike selskaper går det til helvete. Vi har gjort haugevis av feil, men det gjelder å kjenne risikosonen sin, sa Bjørn Kjos.
Han la stor vekt på hvor viktig det er å posisjonere seg for fremtiden:
- De selskapene som ikke har posisjonert seg for fremtiden vil ikke overleve. Så "be my guest" hvis du skal fly med 7-8 år gamle fly, altså. Det er verken mulig å overleve med gamle fly eller skandinavisk kostnadsnivå, understreker Kjos.
- Folk glemmer fort
Norwegian har gitt både konkurrenter og flyanalytikere hakeslepp etter å ha lagt inn massive flybestillinger. Helst skulle Bjørn Kjos hatt enda flere fly. - Hvis noen finner noen nye Dreamlinere på markedet, tips meg!
Norwegian har gitt både konkurrenter og flyanalytikere hakeslepp etter å ha lagt inn massive flybestillinger. Helst skulle Bjørn Kjos hatt enda flere fly. - Hvis noen finner noen nye Dreamlinere på markedet, tips meg!
- Jeg vet at Ryanair bare venter på å komme i gang med sin langdistansesatsing. Men vi har tatt alle flyene - og det får jeg høre når jeg spør Michael O´Leary hvordan det går: "Bjorn, godammit, you have taken all the aircraft!" sier han. Enn så lenge må han bare vente. Så vi har i alle fall fem års forsprang på ham. Men han kommer han også, når han klarer å få tak i langdistansefly, sier Bjørn Kjos.
Flere eksperter har vært skeptiske til lavprisselskapenes satsing på langdistanse. Og Norwegian har fått en del pepper etter store forsinkelser til og fra New York og Bangkok.
- Selvfølgelig vil man alltid få et omdømmetap på kort sikt når slike situasjoner oppstår. Jeg forstår at folk blir frustrert, for folk skal jo komme seg frem, og det spiller ingen rolle hvem som har skylda. At forsinkelsene oppstår på julaften, gjør det jo ikke noe bedre. Men heldigvis glemmer folk fort, sier Bjørn Kjos.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.