Zero: -Vi kommer til å fly mer
11. mars 2014 kl. 15:10 av Sindre Ånonsen
-Luftfartens klimatiltak må ta utgangspunkt at verden kommer til å fly enda mer enn i dag, sa daglig leder i Zero, Marius Holm, under konferansen "Fly med norskprodusert biodrivstoff i 2020!".
Holm peker på biodrivstoff som en del av løsningen på luftfartens klimautfordringer. Bruk av biodrivstoff gir en 60 prosent reduksjon i klimagassutslippene sammenlignet med dagens fossile jetdrivstoff. Utfordringene er nå knyttet til produksjon, distribusjon og pris.
-Jeg er optimist, fordi endringene samfunnet må gjøre for å håndtere klimautfordringene framover er vesentlig mindre omfangsrike enn de endringene samfunnet har vært gjennom de siste tiårene, sa han under konferansen som ble arrangert av Avinor, NHO Luftfart, Zero og Nobio.
Holm pekte på at selv om luftfarten står for en mindre del av de menneskeskapte klimautslippene i dag, vil den forventede trafikkveksten bringe tallene opp uten effektive tiltak. Og Holm mener man ikke kan vente med å iverksette gode tiltak i påvente av internasjonale forpliktende avtaler.
-Vi må gjøre det vi kan for å utvikle markedene for grønne løsninger nå, sa han.
Norsk skog Seksjonsleder Iren Aanonsen fra Rambøll presenterte funn fra rapporten som de på oppdrag fra Avinor la fram for et år siden.
-Konklusjonen er at det er mulig å etablere lønnsom produksjon av biodrivstoff for luftfart basert på norsk skog i 2020-25, men at mye arbeid gjenstår. Og realiseringen er avhengig av både teknologi og rammvilkår, sa hun.
Hun la til at alger er en energikilde som også er spennende, men hvor mulighetene for storskalaproduksjon ligger lenger fram i tid.
Ny industriell plattform
Administrerende direktør i Viken Skog AS, Ragnhild Borchgrevink, ser på biodrivstoffproduksjon for luftfarten som en del av en ny industriell plattform for norsk treindustri.
-Vi ønsker å være en aktiv pådriver i arbeidet med å utvikle biodrivstoffmarkedet, sa hun.
I fjor inngikk Avinor en intensjonsavtale med Viken Skog og datterselskapet Treklyngen om å gå inn med en eierandel i Pan Innovasjon – som skal se på konkrete teknologier knyttet til storskalaproduksjon av biodrivstoff for luftfart basert på norsk skog.
Forsiktig optimisme Hva sier så investorene om mulighetene for at biodrivstoff fra norsk skog skal bli et nytt norsk industrieventyr?
-Mange ser nok på dette som spennende, men forretningsmodellene må nok utvikle seg ytterligere før det blir virkelig interessant for private investorer, sa Ove Gusvik, leder for Corporate Finance i Swebank.
Men han viste samtidig til utviklingen innenfor solenergi, der mange investorer har oppnådd god avkastning på investeringene sine - og at USA nå gjennomfører en større omlegging fra tradisjonelt drivstoff til naturgass.
-Så investorene er også klar over at endringene – når de kommer – kan skje i et raskt tempo, avrundet Gusvik.
-Jeg er optimist, fordi endringene samfunnet må gjøre for å håndtere klimautfordringene framover er vesentlig mindre omfangsrike enn de endringene samfunnet har vært gjennom de siste tiårene, sa han under konferansen som ble arrangert av Avinor, NHO Luftfart, Zero og Nobio.
Holm pekte på at selv om luftfarten står for en mindre del av de menneskeskapte klimautslippene i dag, vil den forventede trafikkveksten bringe tallene opp uten effektive tiltak. Og Holm mener man ikke kan vente med å iverksette gode tiltak i påvente av internasjonale forpliktende avtaler.
-Vi må gjøre det vi kan for å utvikle markedene for grønne løsninger nå, sa han.
Norsk skog Seksjonsleder Iren Aanonsen fra Rambøll presenterte funn fra rapporten som de på oppdrag fra Avinor la fram for et år siden.
-Konklusjonen er at det er mulig å etablere lønnsom produksjon av biodrivstoff for luftfart basert på norsk skog i 2020-25, men at mye arbeid gjenstår. Og realiseringen er avhengig av både teknologi og rammvilkår, sa hun.
Hun la til at alger er en energikilde som også er spennende, men hvor mulighetene for storskalaproduksjon ligger lenger fram i tid.
Ny industriell plattform
Administrerende direktør i Viken Skog AS, Ragnhild Borchgrevink, ser på biodrivstoffproduksjon for luftfarten som en del av en ny industriell plattform for norsk treindustri.
-Vi ønsker å være en aktiv pådriver i arbeidet med å utvikle biodrivstoffmarkedet, sa hun.
I fjor inngikk Avinor en intensjonsavtale med Viken Skog og datterselskapet Treklyngen om å gå inn med en eierandel i Pan Innovasjon – som skal se på konkrete teknologier knyttet til storskalaproduksjon av biodrivstoff for luftfart basert på norsk skog.
Forsiktig optimisme Hva sier så investorene om mulighetene for at biodrivstoff fra norsk skog skal bli et nytt norsk industrieventyr?
-Mange ser nok på dette som spennende, men forretningsmodellene må nok utvikle seg ytterligere før det blir virkelig interessant for private investorer, sa Ove Gusvik, leder for Corporate Finance i Swebank.
Men han viste samtidig til utviklingen innenfor solenergi, der mange investorer har oppnådd god avkastning på investeringene sine - og at USA nå gjennomfører en større omlegging fra tradisjonelt drivstoff til naturgass.
-Så investorene er også klar over at endringene – når de kommer – kan skje i et raskt tempo, avrundet Gusvik.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.