Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no - Politikk på alle nivåer over hele verden er i kaos. Voldsomme endringer kan finne sted på kort tid, som også kan få innvirkning på forsvarsdisposisjoner. Det må kommenteres.
Dette er blant de lengre redningsoppdragene som er utført med helikopter i Norge. I verden forøvrig er det vel Canada som har fløyet de lengste. Dersom vi får AW101 på Svalbard, så oppdraget som er nevnt under, kunne ha blitt fløyet uten mellomlanding på Bjørnøya. Husk også oppdraget fløyet fra Longyear til en sovjetisk, isolert øy langt øst i havet på 90-tallet. Nå måtte gutta lande på Sør kapp for å refuele. Neste etterfylling av brennstoff var på Bjørnøya. Enn kilde forteller meg at det blåste 30 kts. fra nord slik at Sea Kingen fra Banak ville brukt veldig lang tid for å nå pasienten øst av Bjørnøya, hvis den i det hele tatt ville nå frem. Husk at Banak er i bunnen av en særdeles lang fjord, et uegnet sted for redning til havs. Plasseringen av basen må revurderes, noe dette tilfellet beskriver godt.
Fløy 1200 km for å redde pasient: – En uvanlig redningsaksjon
Sysselmannens redningshelikopter fløy rundt 1200 kilometer for å berge en pasient. Økt beredskap gjorde den spesielle aksjonen mulig.
Like før klokken 09.30 søndag morgen kom meldingen. En person ombord i en fiskebåt var blitt syk og trengte legehjelp. Båten lå litt øst for Bjørnøya, omlag 500 kilometer fra Longyearbyen.
Et av Sysselmannens Super Puma-redningshelikoptre rykket ut. Fremme på fiskebåten anbefalte legen som var med i helikopteret at pasienten måtte fraktes direkte til sykehus i Tromsø.
To helikoptre
– Dette er en uvanlig situasjon. Vanligvis flys pasientene til Svalbard og fraktes videre derfra med ambulansefly til fastlandet, sier førstebetjent hos Sysselmannen, Per Andreassen til NRK.
Men denne gangen måtte det altså helst unngås.
Og etter at Sysselmannen i april i år fikk to likeverdige redningshelikoptre i stedet for ett, lot det seg gjøre. Økt beredskap betyr slike langvarige redningsaksjoner kan gjennomføres uten at beredskapen på Svalbard svekkes totalt i tidsrommet som aksjonen pågår.
Helikopteret fløy omlag 1200 kilometer. Distansen tilsvarer omtrent avstanden mellom Tromsø og Oslo i luftlinje. Foto: Skjermdump/Sysselmannen
Stoppet for drivstoff
– Med to likeverdige helikoptre er vi ganske godt rustet nå, sier sysselmannsførstebetjent Per Andreassen.
Dermed tok redningshelikopteret fatt på etappe to av en av de mest langvarige redningsaksjonene noen gang.
Etter å ha fløyet innom Bjørnøya for å fylle drivstoff fortsatte ferden mot fastlandet. – Det er vel omtrent 520 kilometer fra Bjørnøya til Tromsø, sier redningsleder Raymond Prestøy ved Hovedredningssentralen Nord-Norge til NRK.
– Utrolig oppdrag
HRS koordinerte redningsaksjonen som var over da Super Puma-helikopteret landet i Tromsø rundt 15.30 søndag ettermiddag. Da hadde det lagt bak seg omtrent 1200 kilometer, og crewet hadde flydd i sju timer. På Twitter skriver HRS at avstanden tilsvarer luftlinjeavstanden mellom Tromsø og Oslo eller Oslo og Luxembourg.
– Det er fantastisk at det nå går an å gjøre slike utrolige oppdrag, sier Prestøy, og legger til at Hovedredningssentralen er godt fornøyd med at beredskapen på Svalbard er styrket.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.