mandag 9. juni 2014

Norwegian - B787 trouble

Mer Dreamliner-trøbbel for Norwegian

** 16 timer forsinket fra Bangkok: - Skuffende behandling

<p>I TRØBBEL IGJEN: Flere av Norwegians Dreamliner-avganger har slitt med kraftige forsinkelser i pinsen. Foto: Jan Ovind </p>
I TRØBBEL IGJEN: Flere av Norwegians Dreamliner-avganger har slitt med kraftige forsinkelser i pinsen. Foto: Jan Ovind 
Norwegian opplever store forsinkelser på flere av sine Dreamliner-avganger i pinsen.
 
Avgangen til Bangkok fra Oslo Lufthavn Gardermoen klokken 14.20 i dag, mandag andre pinsedag, er utsatt til 06.15 tirsdag morgen. Dette ble opplyst fra Norwegian via sms til de berørte passasjerene i morgentimene mandag.
Samtidig har Norwegian også sendt sms til passasjerene på flighten fra Bangkok til Oslo i tirsdag morgen om at denne er utsatt fra 09.00 til 01.15 natt til onsdag.
Mandagens utsettelse skyldes tekniske problemer på Norwegians Dreamliner-fly som skulle ha kommet fra Los Angeles i mandag formiddag, men som ennå ikke er i lufta.
- Vi fikk dessverre en teknisk utfordring med flyet i Los Angeles før avgang mot Oslo. Før dette ble løst, gikk vårt crew ut på tid og måtte ha lovpålagt hvile. Det forårsaker dessverre at det blir en forsinkelse videre fra Gardermoen, opplyser kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Daniel Kirchhoff, til VG.

Dårlig med informasjon

Jacob Kolbeinsen hadde planlagt å sette nesen hjemover fra Bangkok med flyet som skulle ha gått klokken 09.00 tirsdag morgen. Slik ble det ikke.
- Klokken 14.50 i dag, Thailandsk tid, fikk vi beskjed om at flyet skulle gå 23.55 i stede. Klokken 22.15 fikk vi en ny melding om at flyet var utsatt ytterligere, til klokken 01.15. Det utgjør 16 timer forsinkelse, sier Kolbeinsen til VG mandag kveld, norsk tid.
Ifølge Kolbeinsen har de fått alt for lite informasjon fra Norwegian.
- Jeg har ikke fått noen annen beskjed enn en melding. Ikke en gang en mail om mine rettigheter som jeg har krav på ifølge Luftfartstilsynet. Dette er veldig skuffende behandling, sier Kolbeinsen.
- Den eneste informasjonen vi har fått er at passasjerer med spesielle behov kan kontakte representativer på flyplassen. Det er ikke lagt ved noe telefonnummer. De på flyplassen snakket dårlig engelsk og det var vanskelig å gjøre seg forstått. Norwegian ba oss klage om refusjon etter vi hadde fullført turen, og ta vare på kvitteringer for morgendagen. Vi skulle få dekket to enkle måltider, sier Kolbeinsen.

- Kaotisk

Ole-Petter Hagfors venter på sin kone Anne Julie som skulle ha landet på Gardermoen klokken 13.45 i dag etter å ha besøkt deres datter i Los Angeles. Det flyet har ennå ikke lettet fra amerikansk jord. Sist gang Hagfors hørte fra sin kone i morgentimene mandag norsk tid, var det blitt antydet at flyet først vil gå tirsdag morgen, lokal amerikansk tid.
Ifølge hjemmesiden til Oslo Lufthavn skal Los Angeles-flyet nå lande 06.35 tirsdag morgen.
- Hun beskriver situasjonen som like kaotisk og med like dårlig informasjon som vi også tidligere har hørt om via mediene. Jeg trodde at problemene var et tilbakelagt stadium, men det er de tydeligvis ikke, sier Hagfors til VG.
Passasjerene var da satt på busser for å kjøres til et hotell for hvile inntil flyet endelig kan ta av med retning Norge igjen.
- De ble fortalt at kjøreturen ville ta et par-tre timer på grunn av rushtrafikk, og da blir det ikke mye tid igjen til hvile før de må tilbake til flyplassen i morgen tidlig. Umiddelbart høres det litt rart ut at de må fraktes så langt vekk fra flyplassen. Jeg er glad for et norsk flyeventyr, jeg, men selvfølgelig er det både kjedelig og frustrerende å bli sittende fast på denne måten. Min kone er dessuten selvstendig næringsdrivende og taper penger på en slik forsinkelse, sier Ole-Petter Hagfors.
Klokken 17 norsk tid mandag melder Hagfors at det fortsatt er fullt kaos i Los Angeles.
«Ingen busser er satt opp fra hotellet. Hotellresepsjonen er sure fordi de ikke vet noe....to timers søvn... Norwegians kundesenter vet ingenting», skriver Hagfors i en epost til VG.
I en sms skriver kona Anne Julie at de ble lovet middag da de ankom hotellet, men at restauranten var stengt da de kom.
«Vi nordmenn er tålmodige, mens amerikanerne her sier de skal saksøke selskapet. De sier det er det verste selskapet de har vært borti», skriver hun.
En av gjestene skal ha blitt så rasende da vedkommende kom til hotellresepsjonen at han begynte å bråke slik at politiet ble tilkalt.
«De var tre menn som reiste sammen og trodde de skulle få hvert sitt rom, men fikk dobbeltrom og en fikk ikke seng. Norwegian hadde gitt dem en bong med rom for tre, men rommet hadde bare to senger og personalet ville ikke sette inn en til».

Norwegian beklager

- Vi beklager dette overfor de berørte passasjerene. Passasjerene har fått direkte beskjed om hvordan de skal forholde seg. De som kommer utenfra og inn til Oslo vil bli tatt hånd om og tilbudt overnatting, sier Daniel Kirchhoff i Norwegian.
Problemene stopper ikke der for Norwegian i pinsen. Norwegians Dreamliner mellom Fort Lauderdale og Stockholm skulle egentlig ha lettet fra Florida lørdag kveld, men mandag morgen hadde flighten ennå ikke fått nytt avreisetidspunkt, skriver Expressen.
- Vi har en teknisk feilindikasjon som vi arbeider med å få reparert, sa Norwegians pressekontakt, Julius Støback, til den svenske avisen i morgentimene mandag.
Da var prognosen, ifølge Expressen, at flyet ville lette ved ti-tiden mandag morgen, i så fall en forsinkelse på 37,5 timer.
Ifølge Aftonbladet er golfesset Jesper Parnevik en av de mange som venter i spenning på å fly tilbake til Stockholm. Han twitret i natt at det var første gang han fløy Norwegian; «ett av ett innstilte fly» kunne man lese på Twitterkontoen hans rett etter midnatt lokal tid.
Parnevik hadde før reisen slappet av med NHL-finale på tv før reisen hjem til Sverige og «advarte» NHLs hockeyspillere mot å fly med Norwegian:
«Good thing none of the @NHL teams fly @Fly_Norwegian ! They would never get to the next game in time.... Still no plane in sight!»
Lang historie
Norwegian har slitt med punktligheten for sine Dreamliner-fly siden oppstarten med de nye flyene i fjor sommer, ikke minst skaffet selskapet seg mange frustrerte passasjerer ved en annen og viktigere høytid enn pinsen, nemlig sist jul.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.