tirsdag 2. september 2014

Braathens og Widerøenettet - Fra DN


Jeg har lenge etterlyst Braathens på Widerøes overprisede nettverk i nord, men han kommer ikke. Ihvertfall ikke enda. jeg har pekt på problemene med den ny C-serien fly til Bombardier som har problemer, så derfor. Forøvrig mener jag at en ikke skal være launching customer eller kjøpe A-utgaven av fly. Vent på B-utgaven.
Flyarving Per G. Braathen er usikker på om flyvirksomheten tjener penger i år. Her på Bromma flyplass i Sverige. Foto: Roger Schederin
Flyarving Per G. Braathen er usikker på om flyvirksomheten tjener penger i år. Her på Bromma flyplass i Sverige. Foto: Roger Schederin

Per G. Braathen

Braathens Aviation trekker seg som «jomfruselskap»

Milliardavtale om nye fly på hold for Per G. Braathen.

Per Braathens Braathen Aviation setter hele orderen på å kjøpe nye fly fra kanadiske Bombardier på hold. Dette skjer etter at det revolusjonerende flyprosjektet er blitt forsinket i flere omganger.
- Vi skulle jo akkurat nå mens vi snakker egentlig hatt to maskiner i luften, sier konsernsjef i Braathens Aviation, Anders Ehrling. 

Relaterte saker

- Hva skjer med flyorderen nå?
- Det må du nesten spørre Bombardier om, sier Ehrling.

Revolusjonerende fly
Det nye flyet som Braathen i utgangspunktet skulle kjøpe ti ekseplarer av er et helt nytt konsept med navnet Bombardier CSeries, der det blir benyttet nye lette type materialer i flyskroget og en helt ny generasjon flymotorer. Slike materialer er er tidligere blitt brukt i for eksempel Boeings 787 Dreamliner og i det kommende Airbus A350 XWB, men aldri før i mindre fly som CSeries. Den nye teknologien skal gi flyene både en drivstoffbesparelse og også lavere vedlikeholdskostnader.
- Det er jo et fly som følges med stor interesse, og som helt sikkert blir et fantastisk fly. Motorene er jo de samme som skal brukes i neste generasjon Boeing og Airbus, sier Ehrling.
Testflyene til Bombardier har stått på bakken i over tre måneder etter at en motor tok fyr under bakketester i slutten av mai. Siden det har ikke flyet vært på vingene, noe som har forsinket testene kraftig.
CSeries har en kapasitet på mellom 110 og 160 seter, og flyet er dermed mindre enn Airbus A320-serien og Boeings 737-serie.

 Prispress og konkurranseI en uttalelse til Bloomberg sier Bombardier at en annen grunn til utsettelsen er at Braathens Aviation sliter i et tøft marked. Dette møter lite forståelse fra Per G. Braathen.
- Vi er det eneste selskapet som tjener penger på innenriks i Sverige og vi har flere pasasjerer enn ifjor og har en liten oppgang i yielden hittil i år, sier Braathen.
At konkurransesituasjonen skulle påvirke flyhandelen, er tull ifølge Braathen.
- Forsinkelsen skyldes ene og alene at Bombardier har brukt lengre tid en lovet med å få flyene klare og sertifisert, sier Braathen.
Braathens Aviation har i dag 12 eldre fly av typen Avro RJ-serien som flyselskapet vil måtte bruke videre. 11 av disse er egeneide, slik at finanskonstnadene er lave sammenlignet med nye fly.
- Disse flyene kan vi fly med lenge, og kundene våre setter stor pris på flyene. Men det sier seg selv at det å fly med et firemotors jetfly krever mye vedlikehold, sier Anders Ehrling.

Milliardavtale
Braathen inngikk avtale om kjøp av ti fly fra Bombardier i 2011, og det svensknorske selskapet skulle da være en av de aller første operatørene av den nye flytypen. Inne i denne avtalen er også en opsjon på ytterligere ti fly. De ti flyene har en listepris på langt over tre milliarder norsk kroner, men Braathens har sannsynligvis fått svært gode rabatter for å være tidlig ute med å skrive avtaler.
Bombardier ønsket ifølge Per Braathen at Braathen Aviation skulle være såkalt “launch customer”
- Noen avtale mellom oss og Bombardier om at vi skal ta denne rollen har aldri blitt underskrevet. Med den ytterligere usikkerhet omkring leveransen av flyene har vi tatt besluttingen at vi ikke ønsker, som det relativt lille flyselskap vi er, å bli “launch operator”, sier Braathen.

Problematisk å være først
Historisk sett har det å være «launch customer» vært forbundet med stor usikkerhet og masse problemer. Det fikk ikke minst Anders Ehrlings tidligere arbeidsgiver SAS erfare da turbopropflyene Dash 8 fra Bombardier opplevde store problemer med understellet. SAS var da «launch customer» på disse flyene, noe som til slutt førte til at SAS etter en rekke krasjlandinger satte hele flåten på bakken. Flere andre flymodeller har påført nye kunder lignende problemer, ikke minst Boeings kunder på Dreamliner-flyene.
Når Braathens Aviation får de nye flyene er uklart, men Bombardier sier til Bloomberg at Braathens etter planen skal få de første i august neste år. Bombardier har heller ikke en ny "launch customer» klar til erstatning for Braathen. Det Lufthansa-eide flyselskapet Swiss er en av de andre kundene som etter planen skulle få det nye flyet omtrent samtidig med Braathen.
bernt.gran@dn.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.