mandag 13. oktober 2014

Qatar Airways - Aftenposten

Ny bok fokuserer på interne forhold
Et av de største suksess-selskapene på Oslo Lufthavn har så knallharde betingelser for sine kabinansatte at fagbevegelsen stempler det som «en internasjonal skam».
Qatar Airways har hatt en kraftig opptur i Oslo og resten av Europa de senere årene. Det raskt voksende selskapet er ett av syv femstjerners flyselskap i verden og storgrossist av internasjonale priser for sin luksuriøse service.
Baksiden av medaljen er ikke like glamorøs: Knallharde arbeidsbetingelser og nitid overvåking av ansatte både på jobb og i fritiden.
Dette brettes nå ut i en ny bok som kommer på markedet i disse dager, Fritt fall, som er skrevet av Aftenposten-journalist Pål Vegard Hagesæther. Etter å ha sett forholdene de ansatte jobber under, har han følgende anbefaling:
De som føler et visst sosialt ansvar for hvordan de som jobber i et flyselskap blir behandlet, bør vurdere om de ønsker å støtte slike arbeidsforhold ved å reise med disse selskapene, mener han.

Slengt i bordet

Så snart arbeidssøkere har signert standardkontrakten på tre års ansettelse, forplikter de seg til å leve etter en skog av betingelser: når de kan få barn, når de kan gifte seg, hvordan de skal se ut, hvem de kan ha besøk av, hvor lenge de kan være ute om kveldene, og hvordan de skal opptre i det offentlige rom.
- Mange av reglene er nok der fordi de skal ivareta hensynet til at de tross alt er et selskap fra den muslimske delen av verden. Andre forhold går jo på ren overvåking av de ansattes liv og er betingelser som styrer alle timene i døgnet - uavhengig av om du er på jobb eller har fri, sier Hagesæther.
De som trosser selskapet ved f.eks. å gifte seg i hemmelighet eller røyke på do, risikerer sparken umiddelbart.
- Regelverket fører til at ansatte angir hverandre over en lav sko. De som angir håper det vil gi dem stjerner i boken og raskere forfremmelse, sier forfatteren, som anslår at rundt 200 ansatte mister jobben hver måned som følge av regelbrudd.

Billige billetter

Qatar er et av tre aggressive flyselskaper fra Gulf-statene som er i ferd med å skaffe seg en dominerende posisjon i den globale luftfarten. Qatar var først ute med rute til Oslo, men konkurrenten Emirates satte fra forrige måned i gang en storstilt satsing på ruten Oslo-Dubai.
- Qatar opererer med betingelser for de ansatte som er under enhver kritikk. Det kan de gjøre fordi folk fra fattige land står i kø for å jobbe for dem og underkaster seg hva som helst av betingelser fordi alternativet som regel er at de ikke kan forsørge sin familie. Mange tjener bedre hos Qatar enn de ville gjort i hjemlandet, men spesielt de kvinnelige ansatte må godta betingelser som ville vært ansett som sterkt diskriminerende og uhørt i vår del av verden, sier Hagesæther.

Ukjent for kundene

Han mener årsaken til Midtøsten-selskapenes raskt voksende popularitet ikke er spesielt vanskelig å forstå.
- Kraftig statssubsidiert kan de operere med lavere kostnader enn konkurrentene. Dermed kan de tilby svært gode billettpriser til populære reisemål. Man kan jo vanskelig klandre nordmenn eller andre for å velge det billigste flyselskapet når de skal ut på reise, og forholdene for de ansatte på Qatar er nok ikke veldig godt kjent, sier Hagesæther.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.