Måtte frem med vinkelsliperen - HAR FÅTT TILLATELSE: Mannskapet måtte på forhånd hente tillatelse før de fikk gå løs med vinkelsliperen. - Foto: Sigurd Steinum / NRK
HAR FÅTT TILLATELSE: Mannskapet måtte på forhånd hente tillatelse før de fikk gå løs med vinkelsliperen.
Foto: Sigurd Steinum / NRK
Etter en lang dags arbeid, er Sea Kingen, som klokken ti mandag formiddag måtte nødlande på Støtt i Meløy kommune, nesten fremme ved fergeleiet, hvor planen er å transportere det med båt tilbake til Bodø.

For å få helikopteret ned til dit, har mannskapet blant annet måtte fjerne både autovern og lysmaster. De måtte også legge plater på siden av veien, fordi den enkelte steder var for smal. Bare det å komme seg over moloen på Støtt, et veistykke på knappe hundre meter, krevde rundt tre timers arbeid tidligere i dag.
Like før klokken 21 torsdag kveld var det planlagt at den store flymaskinen skulle sette kursen mot fylkeshovedstaden. Men så støtte mannskapet på nok en utfordring.
For idet flymaskinen kommer fram til leiet, blir det klart at helikopteret er for bredt for fergebrua. Dermed får ikke mannskapet Sea Kingen om bord på ferga. Da ble en vinkelsliper løsningen, ved at man sagde bort gelendrene på begge sider.

– Har hatt hjelp fra helikopter

Weino Kvam - LANG ARBEISDAG: Weino Kvam er kvalitetsansvarlig for bergingsaksjonen. - Foto: Sigurd Steinum / NRK
LANG ARBEISDAG: Weino Kvam er kvalitetsansvarlig for bergingsaksjonen.
Foto: Sigurd Steinum / NRK
– Det viste seg at passasjen inn her er veldig trang. Det var noen mål her vi ikke er helt fornøyd med, og dermed måtte vi løse dette på en litt spesiell måte, sier Weino Kvam, som er
kvalitetsansvarlig for bergingsaksjonen.

– Hva tenkte du først da du så at de ble for smalt?
– Det var dette med tidsspørsmål, og om vi i det hele tatt ville rekke å få helikopteret om bord før ferga måtte gå. Det var et moment vi tenkte på. Dette er ikke noe vi gjør til daglig, og da vi støtte på denne utfordringen, fant vi heldigvis raskt en løsning, og fikk innhentet nødvendig tillatelse til å gjøre det.
Kvam forteller at de har hatt en lang arbeidsdag med en god del utfordringer knyttet til veiene på Støtt.
– Vi har hatt entreprenører inne her for å gjøre veien bredere på en del områder. Det måtte til for at vi i det hele tatt skulle ha mulighet til å trekke helikopteret ned hit vi befinner oss nå, forteller han.
For å kunne gjennomføre en slik operasjon, har mannskapet vært avhengig av en god del utstyr.
– Det har vi brakt hit med ferge. I tillegg har vi hatt støtte fra et helikopter som har assistert oss under hele operasjonen.
Planen var at Sea Kingen skulle være fremme i Bodø rundt midnatt, men både avreisen og ankomsten ble dermed noe forsinket.
– Vi er litt forsinket, men kommer nok frem i kveld.
– Hva skjer med kaia?
– Den vil bli reparert, avslutter han.
Se bilder fra dagens operasjon. Saken fortsetter under.

Slik havnet Sea Kingen på Støtt

Det var like før klokken ti mandag formiddag hendelsen skjedde. Et redningshelikopter fra 330-skvadronen i Bodø var ute på et treningsoppdrag med seks mann sammen med en båt fra Kystvakten.
Etter å ha heist ned en redningsmann om bord på båten, setter redningsvaieren til heisen seg fast i noe. Vaieren får et voldsomt spenn, før den ryker og havner oppe i rotoren, hvor den surrer seg fast.
Til alt hell fortsatte flymaskinen å oppføre seg normalt, slik at mannskapet kunne styre det i land på Støtt i Meløy kommune, hvor det har stått siden.

– Hadde flaks

Etter mandagens hendelse, var NRK også i kontakt med pensjonert flyger og tidligere medlem av Justisdepartementets helikopterfaglige forum, Per Gram.
Per Gram - FLAKS: Mannskapet hadde flaks, mener Per Gram, pensjonert flyger og tidligere medlem av Justisdepartementets helikopterfaglige forum. - Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK
FLAKS: Mannskapet hadde flaks, mener Per Gram, pensjonert flyger og tidligere medlem av Justisdepartementets helikopterfaglige forum.
Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK
Han var ikke i tvil om at mannskapet hadde hatt flaks.

– Det å få fremmedlegemer inn i rotorsystemet er livsfarlig, og det skal svært lite til får det skapes ubalanse i rotoren. Hvis et av de fem stagene som er koblet til hovedrotorsystemet ryker, så kan det skape store vibrasjoner som i verste fall fører til havari. Selv små fremmedlegemer har mye å si, fortalte Gram på mandag.
Den i dag pensjonerte flygeren sammenlignet det blant annet med helikopterulykka på Sollihøgda i vinter, der helikopteret fløy inn i et spenn og fikk vaieren inn i hovedrotoren.
Han fortalte også om en alvorlig ulykke fra 1977, der en Sea King havarerte utenfor Sola flyplass.
– Den gang var det en såkalt «guideline», som brukes forut for redningsvaieren, som var årsaken. Dette er et tau som brukes for å fire ut redningsvaieren. Denne hadde viklet seg inn i hovedrotoren, og medførte at helikopteret havarerte. Alle omkom i denne tragiske ulykken, forklarte Gram.