mandag 10. november 2014

Norwegian størst ut fra Norge - Aftenbladet


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Norwegian-sjef Bjørn Kjos har satset stort på flyruter mellom Norge og utlandet og er nå størst på markedet, ifølge Avinor.

Norwegian er største flyselskap ut av Norge


Norwegian er største selskap på utenlandstrafikk til og fra Avinors lufthavner med en markedsandel på 33 prosent. SAS hadde i 2013 en markedsandel på 30 prosent.


De mest populære destinasjonene for fritidsreiser er London, København og Alicante. Størst vekst har reisemålene Gdansk og Amsterdam. På de interkontinentale destinasjonene er New York fremdeles mest populær, mens Thailand og Dubai øker mye, ifølge Avinors Reisevaneundersøkelse 2013.

Større plass til «kiss and fly»-bilister skal hindre kaos i og utenfor parkeringshuset på flyplassen.
Det er ikke mer enn et tiår siden situasjonen var helt annerledes. SAS hadde i 2003 hele 48 prosent av det utenlandske markedet, mens Norwegian kapret kun en prosent, og var slått av selskaper som KLM, British Airways og Lufthansa. Siden da SAS hvert år tapt markedsandeler til det norske flyselskapet, ifølge nettstedet Check-In.dk.

Asia øker

Interkontinentale destinasjoner stod for 14 prosent av rutetrafikken til utlandet i 2013. Trafikken til Asia har økt mest, spesielt Thailand og Dubai har vokst mye og ligger nå som nummer 2 og 3 på listen over mest trafikkerte interkontinentale destinasjoner fra Norge.

Stavanger – Houston blir Solas første ordinære interkontinentale ruteflygning. Én flygning gir deg gullkort-status. To gir diamantkort-status.


Fremdeles går flest reiser til Nord-Amerika. New York er største destinasjon, og syv av de 12
største enkeltdestinasjonene er i USA. 60 prosent av trafikken til New York går nå direkte, dette antallet har økt betraktelig de siste årene.

Færre flybytter

Et økt antall direkteruter fra byer i Norge får store konsekvenser for transfermarkedet. Nå er kun en drøy fjerdedel av passasjerene avhengig av å bytte fly utenlands for å komme til sitt bestemmelsessted. Til sammenligning måtte 43 prosent av passasjerene ha flybytte i utlandet for å komme seg frem i 2003, ifølge reisevaneundersøkelsen til Avinor.
Antallet utenlandsreiser med rutefly har økt med 9,5 prosent per år siden 2003. Chartertrafikken har vokst mindre, kun 3 prosent per år.

Fritidsreiser tar av

Utenlandstrafikken med rutefly økte med hele 18 prosent mellom 2011 og 2013. Dette er mer enn fire ganger så mye som veksten for innenlandstrafikken. I forhold til 2001 har veksten på utenlandstrafikken vært aller høyest på Rygge. Også Haugesund, Ålesund, Tromsø og Trondheim har
hatt mer enn 10% årlig vekst fra 2001 til 2011. Veksten har vært enda høyere de siste 2 årene på de fleste lufthavnene.
 - Mange nye direkteruter fra regionale flyplasser til utlandet er noe av årsaken til veksten, og Avinor har gjort betydelige investeringer for å tilpasse flyplassene til trafikkøkningen, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor i en pressemelding.

Avinor vil ikke ut med hva de faktisk har av inntekter på parkering ved Stavanger lufthavn, Sola.
Trafikkveksten på utland drives i særlig grad av fritidstrafikk. Veksten i arbeidsrelaterte reiser er mer
moderat, fra 3,3 millioner i 2003 til 5,4 millioner i 2013.
To av tre reiser med utenlands rutefly er nå fritidsreiser (55 prosent i 2003). Nordmenn på fritidsreise har stått for mer enn halvparten av trafikkøkningen de siste par årene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.