F-35
Her er skroget til Norges første F-35
Midtskroget er ferdig hos Northrop Grumman.
Publisert 10. desember 2014 kl. 15:24
Det første norske F-35-flyet skal leveres om et knapt år.
Nå begynner kampflyet, som heter AM-1, å ta form, etter at
den midtre skrogdelen («center fuselage») i går ble ferdigstilt
hos Northrop Grumman Aerospace Systems.
den midtre skrogdelen («center fuselage») i går ble ferdigstilt
hos Northrop Grumman Aerospace Systems.
Kjernekomponent
Som Northrop Grumman selv påpeker, er denne midtskrogdelen
(«center fuselage») den første av 52 slike deler selskapet skal lage
for Norge de kommende årene.
(«center fuselage») den første av 52 slike deler selskapet skal lage
for Norge de kommende årene.
Som det kommer fram på bildene, er midtre skrogdel en
kjernekomponent på F-35-flyene.
kjernekomponent på F-35-flyene.
Tilsvarende deler for alle tre F-35-varianter produseres i Palmdale
nord for Los Angeles i California.
nord for Los Angeles i California.
Deretter sendes de til Lockheed Martins sluttmonterings-
fabrikk i Fort Worth, Texas.
fabrikk i Fort Worth, Texas.
Signerte
Her blir de forenklet sagt montert sammen med fremre
skrogdel og vinger, laget av LM, og bakre skrog og haleparti s
om produseres av BAE Systems.
skrogdel og vinger, laget av LM, og bakre skrog og haleparti s
om produseres av BAE Systems.
Dette er den 34. midtskrogkomponenten Norhtrop Grumman
har levert til Lockheed Martin i år og den 166. tilsvarende delen
de har laget totalt.
har levert til Lockheed Martin i år og den 166. tilsvarende delen
de har laget totalt.
Komponenten ble overlevert på en seremoni 4. desember.
Der signerte Norges utsending ved det flernasjonale
programkontoret (JPO), oberst Odd-Steinar Haugen, for
den mottatte delen.
programkontoret (JPO), oberst Odd-Steinar Haugen, for
den mottatte delen.
Den første norske F-35-komponenten omtalte TU i september i
fjor. Dette var et av spantene som sitter rundt motoren som er
forsterket for å takle belastningen når flyene stanses med
bremseskjerm.
fjor. Dette var et av spantene som sitter rundt motoren som er
forsterket for å takle belastningen når flyene stanses med
bremseskjerm.
Les også: Her er Norges nye bombekastervogn
Kongsberg på ryggen
– Dette er en svært viktig milepæl. Vi er nå mindre enn ett år
unna at det første norske flyet leveres, og det begynner nå
endelig å ta form, skriver Endre Lunde som er kommunikasjons-
rådgiver i det norske kampflyprogrammet i en epost.
unna at det første norske flyet leveres, og det begynner nå
endelig å ta form, skriver Endre Lunde som er kommunikasjons-
rådgiver i det norske kampflyprogrammet i en epost.
Og med tydelig adresse til artikkelen som Teknisk Ukeblad
publiserte onsdag morgen, om atKongsberg tapte bremseskjerm-
kontrakten til Fokker, sier han:
publiserte onsdag morgen, om atKongsberg tapte bremseskjerm-
kontrakten til Fokker, sier han:
– Det er viktig å merke seg at norsk industri er med her.
Kongsberg har laget mange av komposittpanelene som dekker
ryggen på flyet.
Kongsberg har laget mange av komposittpanelene som dekker
ryggen på flyet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.