torsdag 11. desember 2014

Helikoptersenter på Sola - SA i dag


 
 
 
Treningsdirektør Ole Petter Bakken har store mål for det nye helikoptersenteret på Sola.
FOTO: Erlend Skarsaune

Helikoptersenter håper på oljeløft


Bygningsarbeiderne fikk kake for å feire at helikoptersenteret er tett. Selv er Thales-direktør Ole Petter Bakken sulten på en stor Statoil-jobb.


I det store rommet er det grått på alle kanter. Ekkoet fra betongveggene fyller rommet. Alle har på hjelm. Alle venter på kake. For nå skal det feires at det nye treningssenteret for helikoptre på Sola er tett.

Les også


Byggingen av Thales helikoptertreningssenter (t.v.) og Clarion Hotel Air er allerede i gang på Utsola. Etter planen skal en EC225-simulator stå klar allerede i løpet av 2015.

Satser milliarder på nasjonalt treningssenter for helikopter

Onsdag ble samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) orientert om Thales satsing på Utsola i Sola kommune. - Spennende, mener ministeren, som likevel ikke kan garantere støtte fra regjeringen.

I et hjørne står treningsdirektør Ole Petter Bakken i Thales og tripper. Hans mål er å gjøre Sola til sentrum for all helikoptertrening i Norge. For ham er sperreskålen bare en liten markering før det virkelig tar av. Allerede før første byggetrinn er ferdig, er han i samtaler med Sola kommune om å bygge på.
- Alt i oljebransjen er ikke helsvart. Vi tror på oppgang fra 2016 til 17 og utover, og derfor investerer vi i dette treningssenteret, sier Bakken.

Norsk trening

I rommet hvor arbeiderne nå hiver innpå med kake, kaffe og brus, er det plass til to helikoptersimulatorer. Den ene blir tilpasset helikoptertypen EC 225, et søk- og redningshelikopter. Her skal piloter og teknisk personell få trent seg på ulike situasjoner.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Thales planlegger allerede utvidelse av helikoptertreningssenteret på Sola, som har Petter Stordalens nye Clarion-hotell som nærmeste nabo.
Thales planlegger allerede utvidelse av helikoptertreningssenteret på Sola, som har Petter Stordalens nye Clarion-hotell som nærmeste nabo.
FOTO: Erlend Skarsaune

- I dag må slik trening skje i utlandet. Vår første helikoptersimulator blir bygget på spesifikasjoner fra Conoco Phillips og helikopterselskapet Bristow, og blir blant verdens mest avanserte. Her kan vi legge inn norske forhold - plattformer på norsk sokkel, norske sykehus og flyplasser, alt du finner fra sør til nord, sier Bakken.
At helikopterpiloter på det nye treningssenteret får prøvd seg på norske forhold, mener Bakken er en stor fordel.
- At vi spesifiserer treningssenteret etter norske spesifikasjoner og ønskene til for eksempel oljeselskapene, hever sikkerheten for alle som jobber offshore, sier Bakken.

Vil ha Johan

I betongrommet er det plass til en helikoptersimulator til. Bakken vet hva han vil ha på plass der: Helikoptertrening for gigantfeltet Johan Sverdrup. Feltet vil alene føre til en økning i helikoptertrafikken fra Sola på 30 prosent sammenlignet med i dag. Oppstart av produksjonen er nå satt til sent i 2017.
- Selvsagt vil vi gjerne bli hoffleverandør til Statoil og samarbeidspartnerne, og ha treningen av piloter og teknikerne som skal operere mot Johan Sverdrup. Nå er ingenting bestemt, men vi er i dialog med Statoil, sier Bakken.

Redningsklar

Thales helikoptersatsing på Sola koster rundt én milliard kroner i første omgang. Med utvidelsen kan totalsummen komme opp i to milliarder kroner. For Bakken vil ikke nøye seg med offshoreflyging, målet er å få på plass både simulatorer for redningstjenesten og forsvaret.
Tidligere har sjefen for 330-skvadronen, oberstløytnant Svein Tore Pettersen, uttalt seg positivt om trenings- og simulatorsenteret på Sola.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Andrzej Zieba og de andre arbeiderne fikk kake som en markering på at bygget er tett.
Andrzej Zieba og de andre arbeiderne fikk kake som en markering på at bygget er tett.
FOTO: Erlend Skarsaune

- Stortinget har allerede vedtatt at redningshelikoptrene skal til Sola, og det forholder vi oss til. I dag bruker vi Sea King-helikoptre, og da må vi til England for å finne simulatorer. Når AW101-maskinene kommer (etter planen i 2017 red.anm.), får vi trening i Sola, sa Pettersen til Aftenbladet tidligere i år.
At Thales allerede er i gang med å planlegge bygging så de skal ha plass til trening for pilotene til de nye redningshelikoptrene, tyder på at de anser sjansen som stor for at de får kontrakten.

Les også


De nye redningshelikoptrene, AW101, skal leveres av Agusta Westland.

Justisministeren lover at Sola er stedet

Justisminister Anders Anundsen (Frp) fastholder at de nye redningshelikoptrene skal tas i bruk på Sola.

- Jeg kan vel si at håpet er stort. Vi er jo allerede i gang med trinn to her. Målet er at dette skal bli et komplett treningssenter, med både offshore, forsvar og redningstjenesten, og det vil også bli en kostnadseffektiv løsning, sier Bakken.
Informasjonssjef Ørjan Heradstveit i Statoil forteller at de er positive og støtter etableringen av et treningssenter for helikopterpersonell på Sola.
- Det støtter opp om luftfartsmiljøet der. Nå er det sånn at det er helikopterselskapene som selv avgjør hvor de skal trene sine piloter, ikke Statoil. Også når det kommer til Johan Sverdrup-feltet vil vi velge helikopterselskap på vanlig måte. I dag har vi kontrakt med flere selskaper som flyr personell til og fra sokkelen fra helikopterbasene langs kysten, sier Heradstveit.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.