Kravet kan ende opp i nesten 24 milliarder norske kroner ved full uttelling, skriver avisen.
Deutsche Bahn, et av verdens største transportselskaper, mener selskaper som SAS, British Airways og Lufthansa i skjul har avtalt å jekke opp prisene på verdensbasis over en periode på minst seks år.
Dette skal ha fått store konsekvenser for DB og deres datterselskap Schenker, og skal ha påført dem enorme tap.

– Et av de største kartellene i historien

Flere av selskapene skal allerede ha erkjent forholdene i saken. Erstatningskravet føres for domstoler i Köln og New York.
Reuters skrev i slutten av november, da saken ble kjent i Tyskland, at Deutsche Bahn mener dette trolig dreier seg om et av de største kartellene i næringslivshistorien.
– Dette er siste utvei. Vi vil helst sette oss ned og finne en minnelig løsning, men har ikke noe valg. Dette prissamarbeidet har påført tyske skattebetalere og forretningspartnere over hele verden store tap, sier styremedlem og juridisk direktør Gerd Becht i den tyske statsbanen til DN.

SAS: – En gammel sak

Tormod Sandstø - Presseansvarlig Tormod Sandstø i SAS. - Foto: BJORN H STUEDAL www.stuedal.no / BJORN H STUEDAL www.stuedal.no
Presseansvarlig Tormod Sandstø i SAS.
Foto: BJORN H STUEDAL www.stuedal.no / BJORN H STUEDAL www.stuedal.no
SAS sier til NRK at det som nå er kommet opp, egentlig er en sak fra 2006. EU-kommisjonen ga elleve flyselskaper bøter i etterkant av denne saken, men SAS nektet for å ha gjort noe galt.

– Vi har påklaget den domsavgjørelsen, men det er ikke kommet noen avgjørelse ennå, sier Tormod Sandstø, presseansvarlig SAS til NRK.
Han sier de ikke har fått noen ny stevning eller ny informasjon i det siste.
– Dermed har vi ikke noen kommentar til søksmålet nå, sier Sandstø.