Kjøper flyselskap uten fly eller mannskap
SAS tar grep for å gjøre sine regionale flyavganger mer konkurransedyktige. Det kan bety konflikter med fagforeningene, men i analytikermiljøet vender man tommelen opp.
Mandag varslet SAS at de kjøper flyselskapet Cimber for 20 millioner danske kroner.
For utenforstående kan det imidlertid virke som noe helt annet enn et flyselskap. Cimber varslet nemlig tidligere i høst at de skal si opp sine rundt 150 ansatte for å legge ned driften, og at de seks flymaskinene i flåten skal fases ut.
Dermed kjøper SAS i realiteten et selskap uten fly eller ansatte. Det de får er en flylisens (en såkalt AOC), ekspertisen i selskapet og en innarbeidet operasjon som allerede er integrert med SAS. Cimber har nemlig hatt SAS som sin eneste kunde de siste par årene.
– Vi kjøper hverken fly eller personal, sier Trine Kromann-Mikkelsen, som er pressesjef for SAS i Danmark, og viser til at de varslede oppsigelsene som Cimber-ledelsen annonserte tidligere i høst fortsatt skal gjennomføres.
Cimber har spesialisert seg på regionale ruter med mindre jetfly. Disse plasserer seg omtrent midt mellom mindre propellfly (som Widerøe opererer, for eksempel) og større jetfly (SAS sine Airbus A320 og Boeing 737) som flyr på større ruter med flere passasjerer.
SAS har leid inn de seks flyene med mannskap, og disse har operert samtidig som SAS selv har 12 lignende fly som Cimber, dog med noen flere seter. Spørsmålet nå er om SAS vil overføre hele sin regionalflåte med 12 fly og mannskap til Cimber, eller bare deler av flåten.
– En ny norm
Gjennom dette kjøpet fortsetter SAS strategien med å benytte innleide fly, samarbeidspartnere eller datterselskap til å utføre deler av produksjonen sin. SAS har blant annet en slik avtale med Flybe for mindre ruter fra Arlanda og med PrivatAir på business-ruten mellom Stavanger og Houston. I tillegg samarbeider SAS tett med deleide Widerøe for ruter i og ut av Norge.
SAS er langt ifra de første som har begynt å flytte kortdistansefly og -mannskap over i datterselskaper. Både Lufthansa og KLM – Air France er i gang med dette, og hos begge har strategien ført til streik og konflikt med fagforeningene, spesielt med Air Frances nye lavprisselskap Transavia.
I datterselskapene er det nemlig ofte snakk om dårligere lønnsbetingelser enn de lønnsbetingelsene som har vært vanlige i de store, europeiske selskapene. I tillegg gir innleie av fly og mannskap, eller en modell med datterselskap, en større fleksibilitet for flyselskapene til å omstille seg når markedet endrer seg.
Hos SAS er det imidlertid ikke snakk om noe lavprisselskap, men å få en mer kostnadseffektiv og fleksibel flåte som kan mate passasjerer inn til andre ruter hos SAS.
– Man har sett en ny norm komme i bransjen der forskjellige aktører i bransjen innretter virksomheten på nye måter med den sterke konkurransen og det prispresset som er på flyreiser, sier Kromann-Mikkelsen i SAS.
Har lavere kostnader enn SAS
Gjennom en modell der man enten leier inn fly med mannskap fra partnere (wet lease) eller drifter mindre ruter gjennom spesialiserte selskap, mener SAS de kan drive mer effektivt og samtidig beholde kvaliteten.
– På den måten kan vi opprettholde trafikk der det er et mindre trafikkgrunnlag og samtidig opprettholde en skandinavisk infrastruktur. Det er mange destinasjoner der man ikke kan fylle opp de store jetmaskinene, sier Kromann-Mikkelsen om flåten av større kortdistansefly som Boeing 737.
– Det hevdes at dere kjøper dette selskapet for å ta over lavere lønns- og driftskostnader enn det dere har i deres egne regionale flåte?
– Cimber er et selskap som har en egen tariffavtale. Når vi nå kjøper selskapet skal vi finne ut hvordan vi skal løse det basert på SAS sine behov. Vi er i dialog med våre fagforeninger om prosessen, sier Kromann-Mikkelsen.
– Så Cimber er mer konkurransedyktige enn deres egen regional/CRJ-flåte?
– Cimber har en struktur som er mindre og mer effektiv, sier hun.
For utenforstående kan det imidlertid virke som noe helt annet enn et flyselskap. Cimber varslet nemlig tidligere i høst at de skal si opp sine rundt 150 ansatte for å legge ned driften, og at de seks flymaskinene i flåten skal fases ut.
Dermed kjøper SAS i realiteten et selskap uten fly eller ansatte. Det de får er en flylisens (en såkalt AOC), ekspertisen i selskapet og en innarbeidet operasjon som allerede er integrert med SAS. Cimber har nemlig hatt SAS som sin eneste kunde de siste par årene.
– Vi kjøper hverken fly eller personal, sier Trine Kromann-Mikkelsen, som er pressesjef for SAS i Danmark, og viser til at de varslede oppsigelsene som Cimber-ledelsen annonserte tidligere i høst fortsatt skal gjennomføres.
Cimber har spesialisert seg på regionale ruter med mindre jetfly. Disse plasserer seg omtrent midt mellom mindre propellfly (som Widerøe opererer, for eksempel) og større jetfly (SAS sine Airbus A320 og Boeing 737) som flyr på større ruter med flere passasjerer.
SAS har leid inn de seks flyene med mannskap, og disse har operert samtidig som SAS selv har 12 lignende fly som Cimber, dog med noen flere seter. Spørsmålet nå er om SAS vil overføre hele sin regionalflåte med 12 fly og mannskap til Cimber, eller bare deler av flåten.
– En ny norm
Gjennom dette kjøpet fortsetter SAS strategien med å benytte innleide fly, samarbeidspartnere eller datterselskap til å utføre deler av produksjonen sin. SAS har blant annet en slik avtale med Flybe for mindre ruter fra Arlanda og med PrivatAir på business-ruten mellom Stavanger og Houston. I tillegg samarbeider SAS tett med deleide Widerøe for ruter i og ut av Norge.
SAS er langt ifra de første som har begynt å flytte kortdistansefly og -mannskap over i datterselskaper. Både Lufthansa og KLM – Air France er i gang med dette, og hos begge har strategien ført til streik og konflikt med fagforeningene, spesielt med Air Frances nye lavprisselskap Transavia.
I datterselskapene er det nemlig ofte snakk om dårligere lønnsbetingelser enn de lønnsbetingelsene som har vært vanlige i de store, europeiske selskapene. I tillegg gir innleie av fly og mannskap, eller en modell med datterselskap, en større fleksibilitet for flyselskapene til å omstille seg når markedet endrer seg.
Hos SAS er det imidlertid ikke snakk om noe lavprisselskap, men å få en mer kostnadseffektiv og fleksibel flåte som kan mate passasjerer inn til andre ruter hos SAS.
– Man har sett en ny norm komme i bransjen der forskjellige aktører i bransjen innretter virksomheten på nye måter med den sterke konkurransen og det prispresset som er på flyreiser, sier Kromann-Mikkelsen i SAS.
Har lavere kostnader enn SAS
Gjennom en modell der man enten leier inn fly med mannskap fra partnere (wet lease) eller drifter mindre ruter gjennom spesialiserte selskap, mener SAS de kan drive mer effektivt og samtidig beholde kvaliteten.
– På den måten kan vi opprettholde trafikk der det er et mindre trafikkgrunnlag og samtidig opprettholde en skandinavisk infrastruktur. Det er mange destinasjoner der man ikke kan fylle opp de store jetmaskinene, sier Kromann-Mikkelsen om flåten av større kortdistansefly som Boeing 737.
– Det hevdes at dere kjøper dette selskapet for å ta over lavere lønns- og driftskostnader enn det dere har i deres egne regionale flåte?
– Cimber er et selskap som har en egen tariffavtale. Når vi nå kjøper selskapet skal vi finne ut hvordan vi skal løse det basert på SAS sine behov. Vi er i dialog med våre fagforeninger om prosessen, sier Kromann-Mikkelsen.
– Så Cimber er mer konkurransedyktige enn deres egen regional/CRJ-flåte?
– Cimber har en struktur som er mindre og mer effektiv, sier hun.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.