Sjekk hele listen her: http://tinyurl.com/9w967p5
Dersom du har fulgt med på bloggen vet du at det som fremkommer under er korrekt. Sjefen for Vagabond har øyensynlig ikke brydd seg med å sette seg inn i dette. Asia seiler nå opp som den mest utrygge delen av verden. Fly med de store "gamle" selskapene.
Disse 310 flyselskapene får ikke lande i Europa
Rett før jul oppdaterte EU sin svarteliste over flyselskaper som har så dårlig sikkerhet at de ikke får lande på flyplasser i Europa. Norske flyeksperter advarer og sier at de ikke ville fløyet med flyene på svartelista.
310 flyselskaper står nå på lista – som stadig blir lengre. 21 land har totalforbud, og fra Indonesia får bare 5 av 67 flyselskaper lande i Europa.
AirAsia, som i romjulen ble rystet av flystyrten til flight QX8501, har to av sine underselskaper på svartelisten. Det er AirAsia Philippines og Indonesia AirAsia Extra. Men selskapene er langt ifra alene om å være representert på den lite flatterende oversikten.
– Du bør unngå å fly med disse selskapene. Selv ville jeg ikke fløyet med dem, men valgt andre, godkjente flyselskaper hvis det hadde vært mulig, sier Jo Bjørn Skatval, som leder flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund.
Samtlige flyselskap i Libya og fire nye i Indonesia ble i desember plassert på forbudslista til EUs flysikkerhetskommisjon – som dermed este ut med 11 nye navn. Ingen flyselskaper ble «friskmeldt».
– Dersom et flyselskap står på denne listen, betyr det at selskapet eller luftfartsmyndighetene i landet ikke oppfyller flysikkerhetskravene i EU. Flyselskaper kan også havne på listen dersom den politiske situasjonen i et land er så ustabil at man ikke kan regne med at myndighetene har tilstrekkelig kontroll, forklarer Bjørn Erlandsen i Luftfartstilsynet.
I 21 land anser EU flysikkerheten som så tvilsom at omtrent samtlige flyselskaper har fått landingsforbud. Det gjelder også et overveldende flertall av flyselskaper fra Indonesia.
Når et flyselskap havner på svartelista betyr det at flyet ikke får lande på noen av de 150 flyplassene i EUs 28 medlemsland, samt i Norge, Island og Sveits. Men det kan likevel fly friskt videre i andre deler av verden hvor reglene er slakkere.
Årsaken til EU-nekten er som regel at flysikkerhetskommisjon «ikke anser selskapet som i stand til å respektere internasjonale sikkerhetsstandarder», eller at landets luftfartsmyndigheter ikke ansees å være i stand til å holde kontroll med sikkerheten.
Seksjonssjef for flysikring i Luftfartstilsynet, Svein Johan Pedersen, anbefaler reisende å sjekke svartelista fra EU før de bestiller flybillett fra ukjente selskaper.
– Det er ingen god reklame for et flyselskap å havne på denne lista. Samtidig er det gode grunner til at noen havner der, så det er ikke dumt å ta en sjekk før avreise, sier Pedersen.
Jo Bjørn Skatval i Norsk Flygerforbund sier at både det internasjonale og det norske flyverforbundet følger situasjonen nøye.
– Enkelte land på disse to kontinentene sliter med en indre uro som kan vanskeliggjøre at alle tilsynskrav etterleves, sier han.
Også Skatval anbefaler at flypassasjerer som skal reise utenfor EU, bruker sunn fornuft og sjekker lista.
– Flyselskapene på denne listen har ikke oppfylt sikkerhetskravene fra EUs luftfartsmyndigheter, som dermed ikke kan gå god for at selskapene har kvalitetssikret sikkerheten. Avvikene kan være små, men de kan også være betydelige. Derfor bør du unngå disse selskapene, sier Skatval.
EU støtter seg til et stort apparat som toppes av FNs luftfartsorganisasjon ICAO (Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart) som har laget standarder og anbefalte framgangsmåter for sikker luftfart. ICAO samarbeider med luftfartsmyndigheter i alle medlemsland.
Lista er ikke bare laget for å stramme opp flyselskapene. Fra EUs side er det understreket at flysikkerhetslista også er ment å fungere som en advarsel til reisende når de skal ut å reise i andre deler av verden, og ikke bare til intern bruk i flybransjen.
I disse landene har EU forbudt samtlige flyselskaper: Afghanistan, Angola, Benin, Republikken Kongo, Den demokratiske republikken Kongo, Djibouti, Ekvatorial-Guinea, Eritrea, Kirgisistan, Liberia, Libya, Mosambik, Nepal, Sierra Leone, São Tomé og Príncipe, Sudan og Zambia.
I disse landene er det noen få enkeltunntak: Gabon (3 unntak), Indonesia (5 selskaper godkjent, 62 forbudt), Kasakhstan (ett unntak) og Filippinene (to unntak).
I tillegg til selve svartelista med 310 navn, finnes det en liste på 10 flyselskaper som har restriksjoner på sine flyvninger. Disse selskapene kan kun fly til Europa med spesielle flytyper.
Det gjelder Air Astana (Kasakhstan), Afrijet, Gabon Airlines og SN2AG (Gabon), Air Koryo (Nord-Korea), Airlift International (Ghana), Air Service Comores (Komorene), Iran Air, TAAG Angolan Airlines og Air Madagascar.
EU-markedet er enormt med rundt 800 millioner passasjerer årlig. Det utgjør omtrent en tredel av det globale markedet for flytrafikk.
Men dette betyr ikke at det ikke eksisterer en skog av mer eller mindre lurvete selskaper som lever godt i land med lavere krav til flysikkerheten. Mange passasjerer har ikke mange valg, eller de har ikke råd, til å reise med selskaper som tilbyr en høyere sikkerhetsstandard.
Helge Baardseth i reisemagasinet Vagabond tror få nordmenn sjekker om flyselskapet de vurderer å fly med, står på lista eller ei.
– Det er mange obskure, små selskaper på lista. Få nordmenn kommer i kontakt med disse dersom de bestiller billettene gjennom anerkjente kanaler i Norge, sier han.
Ifølge Baardseth er forklaringen på at så mange som 310 selskaper har havnet på EUs svarteliste, at de ikke overholder de strenge europeiske reglene for vedlikeholdsfrekvenser og at mange har gamle fly.
Reiselivsredaktøren mener likevel at det kan være lurt å sjekke lista om man vurderer å fly med et ukjent selskap, for eksempel i Afrika, hvor det er svært mange ulykker.
– Man det er ingen grunn til å overdrive. Det er generelt veldig trygt å fly. Mange steder er trafikken mye farligere. Sannsynligheten for at det skjer en ulykke, selv med et selskap på svartelista, er liten.
– Mitt råd er at reisende holder seg til de mest kjente flyselskapene. Det er tryggest, men noen garanti har man ikke uansett, sier han og minne om at et også skjer ulykker med store, anerkjente flyselskaper som Malaysia og SAS.
I Indonesia, hvor et Air Asia-fly nylig styrtet, er hele 62 selskaper svartelistet som uønsket i Europa, og bare fem godkjent. Av moderselskapet Air Asias åtte datterselskaper, står to på svartelista: Indonesia Air Asia Extra og Air Asia Philippines.
I republikken Kongo og Den demokratiske republikken Kongo er samtlige selskaper unntatt ett på svartelista.
– Der ville jeg aldri fløyet, og knapt nok kjørt bil, sier Helge Baardseth.
Samtlige flyselskaper med base i Libya ble satt på lista før jul som følge av den farlige politiske situasjonen i landet og myndighetenes manglende kontroll.
Violeta Bulc som er EUs transportkommissær sier at hendelsene i Libya gjør at myndighetene ikke lenger kan oppfylle sine internasjonale forpliktelser.
– Min prioritet er passasjerenes sikkerhet, og den er ikke et forhandlingstema, sier hun i en pressemelding.
I flere land er det også lagt strenge restriksjoner på hvilke flytyper som kan få lande innen EU, og under hvilke omstendigheter det kan skje. Og det settes merknader på hvordan enkeltlands myndigheter håndterer flysikkerhetsspørsmålet.
Rapporten kom i november og viser at systemet for overordnet flysikkerhet i Indonesia fortsatt trenger betydelig forbedring. ICAO sier at ingenting tyder på at planen som indonesiske myndigheter har lagt fram, er tilstrekkelig for å oppnå bedre sikkerhet i lufta.
En søknad fra luftfartsverket i Indonesia i oktober om å få godkjent fire nye indonesiske flyselskaper i høst, ble heller ikke godkjent. Indonesia Air Asia Extra var blant disse. EUs flysikkerhetskommisjon var ikke overbevist om at flysikkerheten i selskapene var i overensstemmelse med internasjonale regler og krav. Dermed fikk svartelista enda 4 nye navn.
AirAsia, som i romjulen ble rystet av flystyrten til flight QX8501, har to av sine underselskaper på svartelisten. Det er AirAsia Philippines og Indonesia AirAsia Extra. Men selskapene er langt ifra alene om å være representert på den lite flatterende oversikten.
Du bør unngå å fly med disse flyselskapene.Jo Bjørn Skatval, leder flysikkerhetskomiteen i Norsk Flyverforbund
Konkret sikkerhetssvikt bak
Det er en konkret vurdering av sikkerheten som avgjør om et selskap havner på svartelista.Samtlige flyselskap i Libya og fire nye i Indonesia ble i desember plassert på forbudslista til EUs flysikkerhetskommisjon – som dermed este ut med 11 nye navn. Ingen flyselskaper ble «friskmeldt».
I 21 land anser EU flysikkerheten som så tvilsom at omtrent samtlige flyselskaper har fått landingsforbud. Det gjelder også et overveldende flertall av flyselskaper fra Indonesia.
Når et flyselskap havner på svartelista betyr det at flyet ikke får lande på noen av de 150 flyplassene i EUs 28 medlemsland, samt i Norge, Island og Sveits. Men det kan likevel fly friskt videre i andre deler av verden hvor reglene er slakkere.
Årsaken til EU-nekten er som regel at flysikkerhetskommisjon «ikke anser selskapet som i stand til å respektere internasjonale sikkerhetsstandarder», eller at landets luftfartsmyndigheter ikke ansees å være i stand til å holde kontroll med sikkerheten.
Anbefaler å sjekke lista
– Det er ingen god reklame for et flyselskap å havne på denne lista. Samtidig er det gode grunner til at noen havner der, så det er ikke dumt å ta en sjekk før avreise, sier Pedersen.
Jo Bjørn Skatval i Norsk Flygerforbund sier at både det internasjonale og det norske flyverforbundet følger situasjonen nøye.
– Bør unngå disse selskapene
Han sier det er vanskelig å si hvorfor stadig flere flyselskaper havner på lista, all den tid det er stort fokus på flysikkerhet i bransjen. Årsaken til at det er så mange afrikanske og asiatiske selskaper på forbudslista, tror han henger sammen med at det stadig kommer nye selskaper til og at flytrafikken er i sterk vekst.– Enkelte land på disse to kontinentene sliter med en indre uro som kan vanskeliggjøre at alle tilsynskrav etterleves, sier han.
Også Skatval anbefaler at flypassasjerer som skal reise utenfor EU, bruker sunn fornuft og sjekker lista.
– Flyselskapene på denne listen har ikke oppfylt sikkerhetskravene fra EUs luftfartsmyndigheter, som dermed ikke kan gå god for at selskapene har kvalitetssikret sikkerheten. Avvikene kan være små, men de kan også være betydelige. Derfor bør du unngå disse selskapene, sier Skatval.
Ment som advarsel til folk som skal reise
Lista er ikke bare laget for å stramme opp flyselskapene. Fra EUs side er det understreket at flysikkerhetslista også er ment å fungere som en advarsel til reisende når de skal ut å reise i andre deler av verden, og ikke bare til intern bruk i flybransjen.
I disse landene har EU forbudt samtlige flyselskaper: Afghanistan, Angola, Benin, Republikken Kongo, Den demokratiske republikken Kongo, Djibouti, Ekvatorial-Guinea, Eritrea, Kirgisistan, Liberia, Libya, Mosambik, Nepal, Sierra Leone, São Tomé og Príncipe, Sudan og Zambia.
I disse landene er det noen få enkeltunntak: Gabon (3 unntak), Indonesia (5 selskaper godkjent, 62 forbudt), Kasakhstan (ett unntak) og Filippinene (to unntak).
I tillegg til selve svartelista med 310 navn, finnes det en liste på 10 flyselskaper som har restriksjoner på sine flyvninger. Disse selskapene kan kun fly til Europa med spesielle flytyper.
Det gjelder Air Astana (Kasakhstan), Afrijet, Gabon Airlines og SN2AG (Gabon), Air Koryo (Nord-Korea), Airlift International (Ghana), Air Service Comores (Komorene), Iran Air, TAAG Angolan Airlines og Air Madagascar.
EU-markedet er enormt med rundt 800 millioner passasjerer årlig. Det utgjør omtrent en tredel av det globale markedet for flytrafikk.
Men dette betyr ikke at det ikke eksisterer en skog av mer eller mindre lurvete selskaper som lever godt i land med lavere krav til flysikkerheten. Mange passasjerer har ikke mange valg, eller de har ikke råd, til å reise med selskaper som tilbyr en høyere sikkerhetsstandard.
– Ikke overdriv – det er trygt å fly
– Det er mange obskure, små selskaper på lista. Få nordmenn kommer i kontakt med disse dersom de bestiller billettene gjennom anerkjente kanaler i Norge, sier han.
Ifølge Baardseth er forklaringen på at så mange som 310 selskaper har havnet på EUs svarteliste, at de ikke overholder de strenge europeiske reglene for vedlikeholdsfrekvenser og at mange har gamle fly.
Reiselivsredaktøren mener likevel at det kan være lurt å sjekke lista om man vurderer å fly med et ukjent selskap, for eksempel i Afrika, hvor det er svært mange ulykker.
– Man det er ingen grunn til å overdrive. Det er generelt veldig trygt å fly. Mange steder er trafikken mye farligere. Sannsynligheten for at det skjer en ulykke, selv med et selskap på svartelista, er liten.
– Mitt råd er at reisende holder seg til de mest kjente flyselskapene. Det er tryggest, men noen garanti har man ikke uansett, sier han og minne om at et også skjer ulykker med store, anerkjente flyselskaper som Malaysia og SAS.
Mange svartelistet i Indonesia
Et stort antall av de 310 selskapene som står på lista, flyr daglig mellom destinasjoner langt fra flyplassene i Europa.I republikken Kongo og Den demokratiske republikken Kongo er samtlige selskaper unntatt ett på svartelista.
– Der ville jeg aldri fløyet, og knapt nok kjørt bil, sier Helge Baardseth.
Samtlige flyselskaper med base i Libya ble satt på lista før jul som følge av den farlige politiske situasjonen i landet og myndighetenes manglende kontroll.
Violeta Bulc som er EUs transportkommissær sier at hendelsene i Libya gjør at myndighetene ikke lenger kan oppfylle sine internasjonale forpliktelser.
– Min prioritet er passasjerenes sikkerhet, og den er ikke et forhandlingstema, sier hun i en pressemelding.
I flere land er det også lagt strenge restriksjoner på hvilke flytyper som kan få lande innen EU, og under hvilke omstendigheter det kan skje. Og det settes merknader på hvordan enkeltlands myndigheter håndterer flysikkerhetsspørsmålet.
Indonesia får refs
Indonesia har for eksempel fått mange anmerkninger. ICAO hadde for eksempel storkontroll i Indonesia i 10 dager i mai i år.Rapporten kom i november og viser at systemet for overordnet flysikkerhet i Indonesia fortsatt trenger betydelig forbedring. ICAO sier at ingenting tyder på at planen som indonesiske myndigheter har lagt fram, er tilstrekkelig for å oppnå bedre sikkerhet i lufta.
En søknad fra luftfartsverket i Indonesia i oktober om å få godkjent fire nye indonesiske flyselskaper i høst, ble heller ikke godkjent. Indonesia Air Asia Extra var blant disse. EUs flysikkerhetskommisjon var ikke overbevist om at flysikkerheten i selskapene var i overensstemmelse med internasjonale regler og krav. Dermed fikk svartelista enda 4 nye navn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.