Jobber: Martin Laurhammer (t.v.) frykter at Ryanair stopper flygingene på Helganes. Frps Terje Halleland og Bente Thorsen vil jobbe for at utenlandstrafikken kan fortsette.Foto: Harald Nordbakken
Frykter Ryanair kutter Helganes i år
Lufthavnutbygging AS føler seg presset av Avinor. Konsekvensen kan bli at Ryanair kutter rutene til Helganes i løpet av 2015.
SAMFERDSEL: Dette kom fram da daglig leder Martin Laurhammer mandag orienterte Rogalands-benken på Stortinget om framtidsutsiktene for Haugesund lufthavn Karmøy.
Avinor ønsker å få en større del av overskuddet fra samarbeidsavtalen, som ble inngått med det lokale selskapet Lufthavnutbygging AS (LUB), i forbindelse med rullebaneforlengelsen på Helganes i 2003.
Avtalen gjelder egentlig til 31. mars 2018, men Avinor ønsker å endringer allerede i år. Parterne har forhandlet i et halvt år, men står langt fra hverandre.
– Avinor krever så pass mye penger at dersom vi aksepterer kravet deres, har vi ikke penger igjen til operasjonell drift, sier Laurhammer, som er daglig leder i LUB.
– Avinor holder igjen penger, og vi kan i få en større reduksjon i utenlandstrafikken enn vi tenkte, sier Laurhammer.
De siste årene har Ryanair hatt sju utenlandsruter fra Helganes i sommersesongen. I 2015 er rutene til Bremen, Mallorca, Pisa og Zadar lagt ned.
Laurhammer frykter at også rutene til London – lavprisselskapets eneste helårsrute fra Helganes–Alicante og Malaga skal forsvinne.
– Dersom vi ikke kommer til enighet med Avinor, kan Ryanair stoppe alle rutene på Helganes i 2015, sier Laurhammer.
Da vil flyplassen sitte igjen med utenlandsruter til København (Widerøe) og Gdansk (Wizz Air). Han sier det haster med å få på plass en reforhandlet avtale med Avinor.
– Det må skje veldig snart. Avinor må få styringssignaler fra eierne, sier Laurhammer.
Han håper på drahjelp fra de lokale stortingsrepresentantene til å løse saken.
– Jeg var ikke klar over at situasjonen er så kritisk, sier Sund.
Hun lover å opp saken i komiteen.
– Her er det ting som henger i løse luften, og det er merkelig. Det er et eller annet som har gått i lås, og det er ikke noe godt utgangspunkt. Men vi vil gjøre det vi kan. Det er også viktig at de partiene som har regjeringsmakt engasjerer seg i saken, sier Sund.
Hun utfordrer spesielt Fremskrittspartiet, som har samferdselsministeren, Ketil Solvik-Olsen.
Frps Bente Thorsen fra Karmøy tar utfordringen.
– Jeg kommer til å ta dette opp med samferdselsministeren, sier Thorsen.
Hun forteller at hun ble kjent med saken under valgkampen i fjor høst, og at hun allerede har snakket uformelt med den nye statssekretæren, Tom Cato Karlsen, som har ansvaret for luftfart i departementet.
Haugaland Kraft investerte i 2003 90 millioner kroner i rullebaneforlengelsen på Helganes gjennom LUB. Selskapet fikk den gang en 15 årig samarbeidsavtale med Avinor. Inntektene fra avtalen skal dekke renter og avdrag på investeringen, og videreutvikle utenlandstrafikken på Helganes.
LUB ble senere solgt til Caiano Eiendom AS (Kristian Eidesvik m/familie) og TS Industri Invest AS (Trygve Seglem m/familie). Selskapet fikk før jul signaler om at Avinor ikke ønsker å inngå noen ny samarbeidsavtale med LUB, og drive flyplassen videre i egen regi.
– Dersom Avinor overtar, forsvinner alle utenlandsrutene fra flyplassen. Utenlandstrafikken blir redusert med mellom 50 og 80 prosent, og vi risikerer å sitte igjen med bare chartertrafikk til utlandet, sier Laurhammer.
Avinor ønsker å få en større del av overskuddet fra samarbeidsavtalen, som ble inngått med det lokale selskapet Lufthavnutbygging AS (LUB), i forbindelse med rullebaneforlengelsen på Helganes i 2003.
Avtalen gjelder egentlig til 31. mars 2018, men Avinor ønsker å endringer allerede i år. Parterne har forhandlet i et halvt år, men står langt fra hverandre.
– Avinor krever så pass mye penger at dersom vi aksepterer kravet deres, har vi ikke penger igjen til operasjonell drift, sier Laurhammer, som er daglig leder i LUB.
Haster
LUB bruker inntekter fra avtalen med Avinor til markedstiltak for å støtte opp om utenlandsrutene på Helganes. Laurhammer sier at selskapet er villig til å reforhandle avtalen med Avinor, og har nå fått frist til 9. januar med å komme med et nytt utspill. Ifølge Laurhammer er situasjonen kritisk for deler av utenlandstrafikken på Helganes.– Avinor holder igjen penger, og vi kan i få en større reduksjon i utenlandstrafikken enn vi tenkte, sier Laurhammer.
De siste årene har Ryanair hatt sju utenlandsruter fra Helganes i sommersesongen. I 2015 er rutene til Bremen, Mallorca, Pisa og Zadar lagt ned.
Laurhammer frykter at også rutene til London – lavprisselskapets eneste helårsrute fra Helganes–Alicante og Malaga skal forsvinne.
– Dersom vi ikke kommer til enighet med Avinor, kan Ryanair stoppe alle rutene på Helganes i 2015, sier Laurhammer.
Da vil flyplassen sitte igjen med utenlandsruter til København (Widerøe) og Gdansk (Wizz Air). Han sier det haster med å få på plass en reforhandlet avtale med Avinor.
– Det må skje veldig snart. Avinor må få styringssignaler fra eierne, sier Laurhammer.
Han håper på drahjelp fra de lokale stortingsrepresentantene til å løse saken.
Jobber med saken
Eirin Sund (Ap) er første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.– Jeg var ikke klar over at situasjonen er så kritisk, sier Sund.
Hun lover å opp saken i komiteen.
– Her er det ting som henger i løse luften, og det er merkelig. Det er et eller annet som har gått i lås, og det er ikke noe godt utgangspunkt. Men vi vil gjøre det vi kan. Det er også viktig at de partiene som har regjeringsmakt engasjerer seg i saken, sier Sund.
Hun utfordrer spesielt Fremskrittspartiet, som har samferdselsministeren, Ketil Solvik-Olsen.
Frps Bente Thorsen fra Karmøy tar utfordringen.
– Jeg kommer til å ta dette opp med samferdselsministeren, sier Thorsen.
Hun forteller at hun ble kjent med saken under valgkampen i fjor høst, og at hun allerede har snakket uformelt med den nye statssekretæren, Tom Cato Karlsen, som har ansvaret for luftfart i departementet.
Haugaland Kraft investerte i 2003 90 millioner kroner i rullebaneforlengelsen på Helganes gjennom LUB. Selskapet fikk den gang en 15 årig samarbeidsavtale med Avinor. Inntektene fra avtalen skal dekke renter og avdrag på investeringen, og videreutvikle utenlandstrafikken på Helganes.
LUB ble senere solgt til Caiano Eiendom AS (Kristian Eidesvik m/familie) og TS Industri Invest AS (Trygve Seglem m/familie). Selskapet fikk før jul signaler om at Avinor ikke ønsker å inngå noen ny samarbeidsavtale med LUB, og drive flyplassen videre i egen regi.
– Dersom Avinor overtar, forsvinner alle utenlandsrutene fra flyplassen. Utenlandstrafikken blir redusert med mellom 50 og 80 prosent, og vi risikerer å sitte igjen med bare chartertrafikk til utlandet, sier Laurhammer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.