onsdag 14. januar 2015

Fjernstyrte tårn - Mulige konsekvenser

Dette er en oppfølger til innlegget den 8. januar. Det påfølgende kommer fra en kilde lenger sør-øst i landet og er sakset fra Avisa Nordland.

Fjernstyrt: I løpet av året vil Avinor plukke ut fem aktuelle
flyplasser som kan få fjernstyrte tårn. Avinors ambisjon er at 
flyplasser med mindre trafikk en Kjevik i Kristiansand, med 
rundt 1.100.000 årlige passasjerer, skal fjernstyres. Her ser 
AFIS-fullmektig Ann Mari Hilstad på bilder fra Værøy 
Helikopterhavn i Avinors test-installasjon i Bodø.Foto: Avinor

Vil fjernstyre flytårnet på Evenes og 

flygelederne kan havne i Bodø

Ragnar BøifotE-post
Publisert 14.01.2015 kl 10:59 Oppdatert 14.01.2015 kl 10:59

Flygelederne skal sitte i Bodø, på Værnes eller på Gardermoen
å styre trafikken på landets flyplasser fra video, skriver
Fremover.
Før jul avsluttet Avinor sitt prøveprosjekt med fjernstyrte tårn
på Værøy helikopterhavn og flyplassen på Røst – fra Bodø.
Snart kan 36 av landets 46 lufthavner bli fjernstyrte.

Sensorer og kameraer
Ifølge prosjektleder Jan Østby i Avinor har prosjektet med
fjernstyring av Værøy og Røst vært vellykket.
I løpet av februar blir det klart hvilke fem flyplasser som blir
de første som vil få permanent fjernstyring i løpet av 2017.
Med fjernstyrte tårn vil Avinor erstatte kontrolltårnet på
flyplassene med bruk av ulike sensorer og kameraer.
– Vi gjenskaper det fysiske tårnet på flyplassen med å over-
føre bilder til et annet sted.
– Her vil vi se det samme som de ser fra flyplasstårnet i dag –
men på skjermer i et sentralt tårnsenter, sier Østby.

Ett nasjonalt tårnsenter
I løpet av første halvdel av februar skal styret i Avinor
bestemmeseg for hvilke 15 flyplasser som blir de første til å få
fjernkontrollerte tårntjenester.
I første omgang vil kun navnet på de fem første bli offentlig-
gjort.
Avinorstyret vil også bestemme hvor i landet det skal etableres
et nasjonalt tårnsenter. Tårnsenteret skal på sikt betjene
tårnfunksjonen på 36 av Avinors til sammen 46 lufthavner.
Gardermoen, Værnes og Bodø er de aktuelle kandidatene for å
få et slikt tårnsenter.

Samme tjeneste
– Vi har en ambisjon om å rulle ut systemet på alle flyplasser
som har mindre trafikk enn Kjevik, forklarer Østby.
I Nord-Norge er det kun Tromsø og Bodø som har stor nok
trafikk et at de får beholde sine flygeledere, i tillegg til
Bardufoss og Andøya som er flyplasser som drives av
Forsvaret – enn så lenge.
Evenes, som i fjor hadde over 700.000 passasjerer, er altså
blant flyplassene som Avinor ønsker å fjernstyre.
Ifølge Østby spiller det ingen rolle om det på Evenes i perioder
erstor militær trafikk, i tillegg til at det fra i mai blir etablert
ambulansehelikopter med base på flyplassen.
– Tjenesten vil bli den samme som i dag, og det er ingenting
som taler for at det blir en dårligere tjeneste.

Økt sikkerhet
Ifølge Østby kan sikkerheten heller bli bedre enn i dag.
– Med nye sensorer, som bevegelsessensorer og infrarøde
sensorer,kan vi faktisk øke sikkerheten fra dagens nivå.
Østby bedyrer at det ikke er økonomi som er styrende i
prosessen med å få fjernstyrte tårn, men han legger ikke skjul
på at det likevel er lønnsomhet i prosjektet.
Avinor slipper blant annet å oppgradere eller å bygge flere
nye tårn.Det blir også behov for færre ansatte.

Ikke stor motstand
– Selv om dette ikke er et nedbemanningsprosjekt er det klart
at vi vil få bruk for færre ansatte når systemet er fullt operativt,
sier Østby, som sier at han ikke oppfatter motstanden internt i
Avinor som stor.
Etter det Fremover kjenner til kan Avinor redusere antallet
flygeledere og AFIS-fullmektige med 40 prosent når systemet
er fullt operativt.
Ifølge Østby går den faglige motstanden på detaljer rundt
værforhold og bortfall av lokalkunnskap, men sier at dette er
noe det må kompenseres for.
Flygeledere og AFIS-fullmektige skal ifølge Østby sjekkes ut i
et nytt tårnsenter på samme måte som de i dag sjekkes ut på et
lokalt tårn.
– De må sette seg inn i lokale forhold på samme måte som i
dag, sier han, og ser store fordeler også faglig sett med fjernstyrte
tårn.
– De som i dag jobber på småflyplasser med lite trafikk vil i et
nytt tårnsenter få en mer kontinuerlig arbeidstid og et langt
større fagmiljø.
– Fjernstyrte tårn blir ikke en ny tjeneste, men den samme
tjenesten bare utført på en ny måte, slutter Østby.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.