– Et selskap har rett til å gjøre det, hvis det fremstår som en aksjonsform i en arbeidskonflikt. Jeg syns det er spesielt at man gjør det etter én dag. Det hadde vært mer naturlig om man hadde avventet og sett om det var en aksjonsform, sier advokat Thomas Benson, som har arbeidsrett som spesialfelt, til NRK.
Norwegian har sendt en e-post til de ansatte om at de ikke lenger kan bruke egenmelding ved sykdom, til alle ansatte som flyr ut fra flere flyplasser i Skandinavia.

– Isfront

I e-posten fra Norwegian-ledelsen kommer det også signaler om hvilke konsekvenser dette kan gi for videre jobb for piloter eller kabinansatte som ikke har sykemelding fra lege.
– Dette er en horribel reaksjon, og sier helt klart noe om tilstandene nå, sier Halvor Vatnar i pilotenes forening i Norwegian til NRK.
Thomas Benson mener at et litt høyt sykefravær én dag er et noe tynt grunnlag å trekke konklusjoner på. Han sier det er veldig uvanlig av en arbeidsgiver å reagere slik.
– Når partene er i en arbeidskonflikt bør partene respektere at det pågår en streik. Og da er det svært uvanlig at man skriver et slikt brev til de ansatte.
– Hva sier dette om stemningen mellom arbeidstaker og arbeidsgiver?
– Det er en isfront nå. Og det blir i hvert fall ikke et godt forhandlingsklima, som er viktig med henblikk på å kunne inngå en tariffavtale.

Liten rettspraksis

Universitetslektoren sier det finnes svært lite rettspraksis på dette med kollektive sykemeldinger.
– Vi har noen gamle avgjørelser der man viser til et mønster over tid, men det er det ikke snakk om her. Hadde det gått over en uke eller to, kunne det vært aktuelt å ha sett på dette, mener han.
Han gjentar at dette først og fremst er problematisk fordi det skaper frustrasjon og et dårlig forhandlingsklima.
– Og da får man ikke en rask løsning på en streik – som ikke bare berører partene, men også en tredje part, sier Thomas Benson.


Norwegian

Norwegian-ansatte hetser hverandre på intranett

Kommentarfeltene på flyselskapets intranettsider bærer tydelig preg av splid.
Streiken mellom medlemmene i fagforeningen Norwegian Pilot Union og flyselskapet splitter de andre Norwegian-ansatte.
Mens kabinpersonell varsler sympatistreik for å vise sin støtte til pilotene, jobber ansatte i andre deler av selskapet doble vakter – uten lønn for å holde hjulene i gang.
Temperaturen gjenspeiles også på flyselskapets egne intranettsider hvor flere av de ansatte hetser hverandre.
Dokumenter som DN har fått tilgang til viser hvordan ansatte åpenlyst – og med fullt navn diskuterer ledelsen i Norwegian.
«Jeg vil heller synke og dra selskapet med meg ned enn å delta i en komplett ødeleggelse av våre våre og andre kollegers arbeidsvilkår,» skriver en.
En annen person skriver om et navngitt medlem av ledelsen:
«Jeg ønsker inderlig at du og resten av toppledelsen ville tre av slik at stillingene ble åpne for andre kompetente personer med personalkunnskaper.»"
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen bekrefter at kommentarene kommer fra Norwegians intranett.
Les også: Streiken splitter de ansatte: – Jeg jobber overtid så lenge det er nødvendig

Stor takhøyde

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen bekrefter at kommentarene kommer fra Norwegians intranett.
– Det er stor takhøyde i Norwegian og vi er åpne for alle mulige synspunkter. Derfor har vi åpent kommentarfelt til artiklene på intranettet, men det er også viktig at man behandler sine kolleger med respekt.
– Hva gjør dette med arbeidsmiljøet i Norwegian?
– Det er aldri positivt for arbeidsmiljøet når man kritiserer kollegene sine.
Kommentarene er skrevet med fullt navn og enkelte av de ansatte har også portrettbilder ved siden av kommentaren. Hvorvidt det blir konsekvenser for arbeidstakerne som har ytret seg, er for tidlig å si, ifølge Sandaker-Nielsen.
– Det er for tidlig å si, det er et HR-anliggende. Men hovedgrunnen til at vi har kommentarfelt er at vi skal kunne utveksle idéer og tanker og komme med konstruktive innspill. Dette er ganske kraftig kost. Det er klart at vi ikke ønsker at det skal være slik, mener han.

Frustrasjon

Det er ikke første gang de ansatte lufter frustrasjon på intranettet. Også i forbindelse med Norwegians skattesmell like før jul i fjor, ble det kommentert heftig på intranettet ifølge kilder DN snakket med i fjor.
Enkelte av de ansatte måtte betale flere tusen kroner ekstra i forsikringspremie.
– Med dette friskt i minnet, kan man forstå at det er frustrasjon mot ledelsen fra de ansatte?
– Vi forstår veldig godt at det plutselige skattesmellet skapte frustrasjon. Men det er noe helt annet å komme ufine karakteristikker av kolleger, mener han.
Les også: Streiken splitter de ansatte: – Jeg jobber overtid så lenge det er nødvendig
Norwegian-piloter avlyste møte med ledelsen
Skjebnemøtet til Norwegian er i gang: – I realiteten risikerer de alle arbeidsplassene i konsernet 


Norwegians styreleder Bjørn H. Kise på vei inn i styremøte i dag. Foto: Aleksander Nordahl
Norwegians styreleder Bjørn H. Kise på vei inn i styremøte i dag. Foto: Aleksander Nordahl les mer

Norwegian

650 piloter samler seg mot Bjørn Kjos

Har signert felles lojalitetserklæring hos fagforeningen.
Siden klokken 11 i formiddag har det vært et ekstraordinært styremøte hos Norwegian Air Shuttle asa. Der diskuteres den pågående pilotstreiken i flyselskapet som startet natt til lørdag.
Skjebnemøtet til Norwegian er i gang
De 650 pilotene organisert i Norwegian Pilot Union (NPU) er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway as. NPU og fagforeningen Parat har tidligere sagt at de frykter at morselskapet vil slå datterselskapet konkurs og fortsette virksomheten et annet sted.
I løpet av helgen har NPU og Parat samlet støtte for å hindre Norwegian i å fullbyrde planene. Søndag ettermiddag ble pilotene tilknyttet NPU bedt om å signere en såkalt lojalitetserklæring til NPU og Parat. Søndag ettermiddag hadde rundt 400 piloter signert, og innen mandag morgen skal alle de vel 650 pilotene ha signert, ifølge Parat.

Lojalitetserklæring

Leder Hans-Erik Skjæggerud i Parat forklarer:
- Hver enkelt pilot har undertegnet en lojalitetserklæring om at de ikke vil skrive under en individuell arbeidskontrakt hvis Norwegian viderefører virksomheten et annet sted. De gir NPU og Parat fullmakt til å forhandle en ny avtale på vegne av alle medlemmer, sier Skjæggerud.
I realiteten betyr det at NPU og Parat skal fremforhandle en felles avtale for alle pilotene, hvis Norwegian viderefører virksomheten i et annet selskap. Partene vil da også kreve at dagens kollektivavtale blir med i en eventuell ny virksomhet.
Skjæggerud legger til at han ikke vet om styremøtet faktisk diskuterer hvorvidt datterselskapet Norwegian Air Norway as blir slått konkurs og virksomheten videreført et annet sted.
- Det som er klart, er at pilotene har førsterett til jobb hvis virksomheten videreføres i et annet selskap og de har rett til en kollektivavtale, sier han.
Siden lørdag har 70 piloter vært i streik og samtle piloter vil bli tatt ut i streik fra onsdag hvis ikke partene kommer til enighet.
Ved 12.30-tiden mandag var det ennå uklart hvor lenge styremøtet på Fornubu vil vare.

- Alvorlig situasjon

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian vil ikke kommentere hvorvidt styret i selskapet diskuterer muligheten for å avvikle driften i datterselskapet Norwegian Air Norway as ved en opptrapping av streiken.
- Jeg ser at flere medier spekulerer i det, men det har vi ingen kommentar til. Selskapet er i en veldig alvorlig situasjon på grunn av streiken. Utfordringen er at fagforeningen Parat vil ha kontroll med ruteproduksjonen i selskapet og vil at ledelsen gir fra seg styringsretten. Det setter alle arbeidsplassene i fare, sier hun.