– Kjos vil slå datterselskap konkurs
Kilder til Finansavisen sier Norwegian og Bjørn Kjos ønsket en konflikt slik at de kan slå datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN) konkurs denne uken, skriver avisen. Ansatte frykter at 200 flygere kan miste jobben.
Kilde: NTB
Kilden sier til avisen mandag at selskapet ved en konkurs kan kvitte seg med de nesten 700 pilotene i NAN, som nå er i streik.
– 500 av disse vil få tilbud om ny kontrakt i bemanningsselskapet OSM Aviation, de øvrige vil måtte finne seg noe nytt å gjøre, sier kilden til Finansavisen.
Dagbladet skrev søndag kveld at Norwegian-pilotene i en melding fra Norwegian Pilot Union (NPU) blir advart om at NAN vedtas «nedlagt/konkurs» på et hurtiginnkalt styremøte i NAS – hovedselskapet Norwegian Air Shuttle – allerede mandag.
Videre advares det om at Norwegian vil friste med nye kontrakter i bemanningsselskapet OSM, som leier ut piloter til Norwegian. I meldingen blir Norwegian-pilotene som nå belager seg på å miste arbeidsgiveren, skarpt advart mot å skrive under på nye kontrakter.
OSM Aviation ble opprettet i 2014 og er en såkalt spin-off fra OSM Maritime som lenge har tilbudt bemanningstjenester for shippingselskaper. De leier ut både piloter og kabinpersonell og fikk før jul en avtale med Finnair. Den gang sa Høiby til Dagens Næringsliv følgende:
– Internasjonal luftfart vil gå samme vei som shipping. Vi snakker om et paradigmeskifte.
OSM Aviation har allerede et samarbeid med Norwegian i Spania og USA.
Skånvik sier alle har begynt å forstå at selskapet er i en veldig alvorlig situasjon, og at Parat har igangsatt en streik som vil få alvorlige konsekvenser, ikke bare for ledelsen, men for alle ansatte i selskapet.
– Dette er ikke et godt tiltak for å trygge arbeidsplasser i en konkurranseutsatt bransje, det må man ha med seg videre, sier hun.
– For det første er dette en svært risikabel vei å gå for ethvert selskap som lever av tillit, og for det andre vil vårt svar på dette være at den reelle arbeidsgiver er det børsnoterte selskapet Norwegian Air Shuttle, sier Skjæggerud.
Ved en eventuell konkurs vil samtlige ansatte hevde sine opparbeidede rettigheter i morselskapet. Ifølge konkursreglene har samtlige av medlemmene fortrinnsrett på jobb i et eventuelt nytt selskap som skal drive virksomheten videre, understreker Parat-lederen.
Skjæggerud sier et de også er forberedt på at Norwegian Air Shuttle flytter den skandinaviske virksomheten ut av Norwegian Air Norway og over i andre deler av konsernet. Men ved en virksomhetsoverdragelse vil samtlige medlemmer følge med den skandinaviske virksomheten uansett hvilket selskap som skal drive videre, sier han
– 500 av disse vil få tilbud om ny kontrakt i bemanningsselskapet OSM Aviation, de øvrige vil måtte finne seg noe nytt å gjøre, sier kilden til Finansavisen.
Styremøte
Kilden forteller at NAN kan bli slått konkurs allerede onsdag eller torsdag denne uka. Vedkommende opplyser videre at under forhandlingene fredag fraktet Norwegian både fly og piloter til Norge, og sier at «alle på Gardermoen» vet hva som vil skje med pilotene i NAN.Dagbladet skrev søndag kveld at Norwegian-pilotene i en melding fra Norwegian Pilot Union (NPU) blir advart om at NAN vedtas «nedlagt/konkurs» på et hurtiginnkalt styremøte i NAS – hovedselskapet Norwegian Air Shuttle – allerede mandag.
Videre advares det om at Norwegian vil friste med nye kontrakter i bemanningsselskapet OSM, som leier ut piloter til Norwegian. I meldingen blir Norwegian-pilotene som nå belager seg på å miste arbeidsgiveren, skarpt advart mot å skrive under på nye kontrakter.
Kronprinsessens bror
Det er kronprinsesse Mette-Marits storebror Espen Høiby som er sjef for bemanningsselskapet OSM. Den tidligere sjefflygeren i SAS vil verken bekrefte eller avkrefte påstanden fraFinansavisen kilde.OSM Aviation ble opprettet i 2014 og er en såkalt spin-off fra OSM Maritime som lenge har tilbudt bemanningstjenester for shippingselskaper. De leier ut både piloter og kabinpersonell og fikk før jul en avtale med Finnair. Den gang sa Høiby til Dagens Næringsliv følgende:
– Internasjonal luftfart vil gå samme vei som shipping. Vi snakker om et paradigmeskifte.
OSM Aviation har allerede et samarbeid med Norwegian i Spania og USA.
– Alvorlig situasjon
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian sier til Dagbladet at hun har hørt om meldingen fra NPU, og sier det skulle bare mangle at ikke styret er opptatt av å diskutere den svært alvorlige situasjonen som selskapet er i.Skånvik sier alle har begynt å forstå at selskapet er i en veldig alvorlig situasjon, og at Parat har igangsatt en streik som vil få alvorlige konsekvenser, ikke bare for ledelsen, men for alle ansatte i selskapet.
– Dette er ikke et godt tiltak for å trygge arbeidsplasser i en konkurranseutsatt bransje, det må man ha med seg videre, sier hun.
– Risikabelt
Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud sier til NTB at det vil være svært risikabelt dersom Norwegian-ledelsen undergraver forhandlingsretten og stillingsvernet ved å forsøke å legge ned selskapet pilotene er ansatt i gjennom en form for konkurs.– For det første er dette en svært risikabel vei å gå for ethvert selskap som lever av tillit, og for det andre vil vårt svar på dette være at den reelle arbeidsgiver er det børsnoterte selskapet Norwegian Air Shuttle, sier Skjæggerud.
Ved en eventuell konkurs vil samtlige ansatte hevde sine opparbeidede rettigheter i morselskapet. Ifølge konkursreglene har samtlige av medlemmene fortrinnsrett på jobb i et eventuelt nytt selskap som skal drive virksomheten videre, understreker Parat-lederen.
Skjæggerud sier et de også er forberedt på at Norwegian Air Shuttle flytter den skandinaviske virksomheten ut av Norwegian Air Norway og over i andre deler av konsernet. Men ved en virksomhetsoverdragelse vil samtlige medlemmer følge med den skandinaviske virksomheten uansett hvilket selskap som skal drive videre, sier han
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.